Page 22 -
P. 22
Onderwijs
Met de komst van 10 nieuwe Vakcolleges wer-
ken vanaf dit schooljaar in totaal 92 vmbo-
scholen volgens het concept van de Vakroute.
Vmbo en mbo vormen in een Vakcollege een
zesjarige leerroute in één doorlopende leerlijn.
Doel: terug dringen van schooluitval, doordat
leerlingen met plezier naar school gaan en al
vroeg wennen aan de werkwijze van het mbo.
De eerste resultaten zijn bemoedigend: bijna
100 procent van de leerlingen die de Vakroute
volgden stroomde door naar het mbo.
Ineke Westbroek
Zelfontdekkend
leren
‘Discobol, kijkdoos met lichtinval, werklamp, beweegbaar, fel
licht.’ De leerlingen van klas 1b hebben de opdracht een lamp
te ontwerpen en in elkaar te zetten. Voor zichzelf eerst naden-
ken is onderdeel van het proces. Wat voor soort lamp wordt
het, wat moet die kunnen, hoe moet die eruitzien, wat zijn de
materiaalkosten? Via Internet doen de 18 jongens en 3 meisjes
van de Vakcollegeklas van het Goudse vmbo Meander inspi-
ratie op. Ze noteren ijverig trefwoorden en hebben duidelijk
plezier in de klus. ‘Veel leuker dan met je neus in de boeken,’
vindt Giancarlo Verschut, die een staande zaklamp gaat ma-
ken, ‘ik leer liever door dingen te doen. ‘
De algemeen vormende
vakken sluiten aan op de
praktijkvakken
Het maken van de lamp is een voorbeeld van ontdekkend
leren, één van de kenmerken van het door de Vakcollege Groep
ontwikkelde onderwijsprogramma Vakroute. ‘Leren door val-
len en opstaan, ze doen het voor het eerst in hun leven,’ weet
Rob Brouwers, teamleider bij de Meander. ‘In de praktijk lopen Foto: Vakcollege Sneek
ze op tegen hoge kosten en technische onmogelijkheden, en
vinden zelf uit hoe het anders kan. Voor docenten verleidelijk
22 PROFIEL NUMMER 8

