Page 22 -
P. 22

Onderwijs











          Met de komst van 10 nieuwe Vakcolleges wer-
          ken vanaf dit schooljaar in totaal 92 vmbo-
          scholen volgens het concept van de Vakroute.
          Vmbo en mbo vormen in een  Vakcollege een
          zesjarige leerroute in één doorlopende leerlijn.
          Doel: terug dringen van schooluitval, doordat
          leerlingen met plezier naar school gaan en al
          vroeg wennen aan de werkwijze van het mbo.
          De eerste resultaten zijn bemoedigend: bijna
          100 procent van de leerlingen die de Vakroute
          volgden stroomde door naar het mbo.


          Ineke Westbroek
         Zelfontdekkend





          leren











          ‘Discobol,  kijkdoos  met  lichtinval,  werklamp,  beweegbaar, fel
          licht.’ De leerlingen van klas 1b hebben de opdracht  een lamp
          te ontwerpen en in elkaar te zetten. Voor zichzelf eerst naden-
          ken  is  onderdeel  van  het  proces. Wat voor  soort  lamp  wordt
          het, wat moet die kunnen, hoe moet die eruitzien, wat zijn de
          materiaalkosten? Via Internet doen de 18 jongens en 3 meisjes
          van  de Vakcollegeklas  van  het  Goudse vmbo  Meander  inspi-
          ratie op. Ze noteren ijverig trefwoorden en hebben duidelijk
          plezier in de klus.  ‘Veel leuker dan met je neus in de boeken,’
          vindt Giancarlo Verschut, die een staande zaklamp gaat ma-
          ken, ‘ik leer liever door dingen te doen. ‘


                    De algemeen vormende
                   vakken sluiten aan op de
                         praktijkvakken




           Het maken van de lamp is een voorbeeld van ontdekkend
          leren, één van de kenmerken van het door de Vakcollege Groep
          ontwikkelde  onderwijsprogramma Vakroute.  ‘Leren  door  val-
          len en opstaan, ze doen het voor het eerst in hun leven,’ weet
          Rob Brouwers, teamleider bij de Meander. ‘In de praktijk lopen   Foto: Vakcollege Sneek
          ze op tegen hoge kosten en technische onmogelijkheden, en
          vinden zelf uit hoe het anders kan. Voor docenten verleidelijk



      22                                                                                       PROFIEL  NUMMER  8
   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27