Page 26 - My FlipBook
P. 26
controleren van een trein denkt: ach, het maakt niet zoveel uit.’
Studenten die niet verder gaan bij de TechniekFabriek, kunnen
hun opleiding Mechatronica wel op een andere plek afmaken.
Geen mismatch
Bert Beldman vindt de TechniekFabriek een goed voorbeeld van
intensieve samenwerking tussen onderwijs en praktijk. ‘Als ie-
mand beweert dat er een mismatch zou zijn tussen het mbo en
het bedrijfsleven denk ik: kom hier eens kijken. Soms worden
we geremd door de regels vanuit de overheid, maar in veel ge-
vallen is samenwerking heel goed mogelijk.’ Niet alleen de stu-
denten en hun toekomstige werkgever zijn blij met deze onder-
wijsvorm, ook docenten en praktijkopleiders zijn enthousiast.
Edwin Hollegien: ‘Ik geniet hier elke dag van, vooral omdat je
ziet wat de studenten oppikken. Die verhalen waarmee ze terug-
komen van de stage, dat is hartstikke leuk. Je ziet ze groeien.’
De auteur is freelance journaliste
Onderzoek naar het leerlingperspectief
naar de volgende les. Zo werkt het hier niet. In het begin van De publicatie ‘Leren werken en werkend leren in de
de opleiding moet die houding dus eerst worden aangeleerd.’ Techniek Fabriek’ van het Expertisecentrum Beroeps-
Daar nemen ze bij de TechniekFabriek twee maanden de tijd onderwijs (ecbo) laat zien dat een hybride leeromgeving
voor. Hollegien: ‘Bij de eerste twee beroepstaken worden stu- een positieve invloed heeft op de tevredenheid en leeruit-
denten volledig ondersteund. Het begint ermee dat we zeggen: komsten van mbo-studenten. Het onderzoek toont aan dat
ik wil dat je je iedere ochtend bij mij meldt en vertelt wat je leren in een levensechte beroepspraktijk studenten moti-
gaat doen. Aan het eind van de dag komen ze weer bij mij om veert, hen vertrouwen geeft in hun eigen kunnen en ze ade-
te laten zien wat ze gedaan hebben. We richten ons continu op quaat toerust voor de werkpraktijk van NedTrain. Ook blijkt
die zelfstandigheid. In de eerste maanden zie je al dat ze het uit het onderzoek, eind 2014/begin 2015 uitgevoerd, dat het
oppakken, vanaf januari gaan ze dan meer zelfstandig werken.’ nemen van verantwoordelijkheid en het werken volgens ei-
gen planning en tempo voor de tweedejaars studenten geen
Houding en gedrag probleem meer is. Bert Beldman: ‘Het onderzoek bevestigt
‘Het is een mechatronica-opleiding waarin studenten zo veel dat studenten op niveau 2 wel degelijk zelfstandig kunnen
mogelijk treintechniek meekrijgen’, vertelt Hollegien. ‘Alle op- werken, als je ze de verantwoordelijkheid maar geeft.’
drachten worden uitgevoerd op plekken waar ze stage gaan
lopen en aan het werk gaan. Dat stimuleert de studenten om Reacties van studenten aan de
er energie in te steken.’ De betrokkenen geven aan dat het TechniekFabriek
een vrij zwaar traject is, eigenlijk een niveau 2 plusopleiding. Adel Ajlani: ‘Het verschil met een opleiding op school is
‘Vanaf dag één wordt scherp gestuurd op houding en gedrag. dat je hier al bij de werkgever aan de gang bent. Je ziet
Wat wij op de werkvloer niet willen zien, willen we hier ook direct hoe je het geleerde gaat toepassen, dat is heel
niet zien. Daarbij gaat het bijvoorbeeld om te laat komen of motiverend.’
verzuimen. Vier keer per jaar bespreken we met de student de Vincent van Rootselaar: ‘Wat me vooral aan deze oplei-
stand van zaken.’ ding bevalt, is de vrijheid: zelf plannen en beslissen hoe
De opleiding wordt door NS betaald, studenten krijgen gratis hard je gaat. Je hebt echt het gevoel dat je aan je eigen
vervoer en kunnen na de opleiding direct aan de slag. Daar toekomst werkt.’
staat tegenover dat ze zich moeten gedragen als NedTrain- Michelle Neyenhof: ‘Ik vind het werkend leren heel moti-
medewerker. Door de hoge eisen die worden gesteld, halen verend. Je begint ergens aan en wil steeds meer weten.’
niet alle studenten deze eindstreep. Volgens de praktijkoplei-
www.profielactueel.nl der is rond het derde kwartaal meestal wel duidelijk of ze door Ecbo-uitgave ‘Lerend werken en werkend leren in de
TechniekFabriek - Een leerlingperspectief’
kunnen gaan. Hollegien: ‘Dan hebben we al genoeg gesprekken
gehad om verbetering te kunnen zien.’ Beldman: ‘Ze moeten
Door José van den Berg, Loes de Jong, Aimée Hoeve, Ilya
echt passen bij de verantwoordelijkheid die de monteurs van
Zitter en Erica Aalsma
NedTrain hebben. Het zou wel raar zijn als een monteur bij het
26 VAKBLAD PROFIEL NUMMER 6

