Page 26 - My FlipBook
P. 26

controleren van een trein denkt: ach, het maakt niet zoveel uit.’
                                                                 Studenten die niet verder gaan bij de TechniekFabriek, kunnen
                                                                 hun opleiding Mechatronica wel op een andere plek afmaken.

                                                                 Geen mismatch
                                                                 Bert Beldman vindt de TechniekFabriek een goed voorbeeld van
                                                                 intensieve samenwerking tussen onderwijs en praktijk. ‘Als ie-
                                                                 mand beweert dat er een mismatch zou zijn tussen het mbo en
                                                                 het bedrijfsleven denk ik: kom hier eens kijken. Soms worden
                                                                 we geremd door de regels vanuit de overheid, maar in veel ge-
                                                                 vallen is samenwerking heel goed mogelijk.’ Niet alleen de stu-
                                                                 denten en hun toekomstige werkgever zijn blij met deze onder-
                                                                 wijsvorm, ook docenten en praktijkopleiders zijn enthousiast.
                                                                 Edwin Hollegien: ‘Ik geniet hier elke dag van, vooral omdat je
                                                                 ziet wat de studenten oppikken. Die verhalen waarmee ze terug-
                                                                 komen van de stage, dat is hartstikke leuk. Je ziet ze groeien.’

                                                                 De auteur is freelance journaliste

                                                                   Onderzoek naar het leerlingperspectief
              naar de volgende les. Zo werkt het hier niet. In het begin van   De publicatie ‘Leren werken en werkend leren in de
              de opleiding moet die houding dus eerst worden aangeleerd.’   Techniek Fabriek’ van het Expertisecentrum Beroeps-
               Daar nemen ze bij de TechniekFabriek twee maanden de tijd   onderwijs (ecbo) laat zien dat een hybride leeromgeving
              voor. Hollegien: ‘Bij de eerste twee beroepstaken worden stu-  een positieve invloed heeft op de tevredenheid en leeruit-
              denten volledig ondersteund. Het begint ermee dat we zeggen:   komsten van mbo-studenten. Het onderzoek toont aan dat
              ik wil dat je je iedere ochtend bij mij meldt en vertelt wat je   leren in een levensechte beroepspraktijk studenten moti-
              gaat doen. Aan het eind van de dag komen ze weer bij mij om   veert, hen vertrouwen geeft in hun eigen kunnen en ze ade-
              te laten zien wat ze gedaan hebben. We richten ons continu op   quaat toerust voor de werkpraktijk van NedTrain. Ook blijkt
              die zelfstandigheid. In de eerste maanden zie je al dat ze het   uit het onderzoek, eind 2014/begin 2015 uitgevoerd, dat het
              oppakken, vanaf januari gaan ze dan meer zelfstandig werken.’  nemen van verantwoordelijkheid en het werken volgens ei-
                                                                   gen planning en tempo voor de tweedejaars studenten geen
              Houding en gedrag                                    probleem meer is. Bert Beldman: ‘Het onderzoek bevestigt
              ‘Het is een mechatronica-opleiding waarin studenten zo veel   dat studenten op niveau 2 wel degelijk zelfstandig kunnen
              mogelijk treintechniek meekrijgen’, vertelt Hollegien. ‘Alle op-  werken, als je ze de verantwoordelijkheid maar geeft.’
              drachten worden uitgevoerd op plekken waar ze stage gaan
              lopen en aan het werk gaan. Dat stimuleert de studenten om   Reacties van studenten aan de
              er energie in te steken.’ De betrokkenen geven aan dat het   TechniekFabriek
              een vrij zwaar traject is, eigenlijk een niveau 2 plusopleiding.   Adel Ajlani: ‘Het verschil met een opleiding op school is
              ‘Vanaf dag één wordt scherp gestuurd op houding en gedrag.   dat je hier al bij de werkgever aan de gang bent. Je ziet
              Wat wij op de werkvloer niet willen zien, willen we hier ook   direct hoe je het geleerde gaat toepassen, dat is heel
              niet  zien. Daarbij  gaat  het  bijvoorbeeld  om  te  laat komen of   motiverend.’
              verzuimen. Vier keer per jaar bespreken we met de student de   Vincent van Rootselaar: ‘Wat me vooral aan deze oplei-
              stand van zaken.’                                    ding bevalt, is de vrijheid: zelf plannen en beslissen hoe
               De opleiding wordt door NS betaald, studenten krijgen gratis   hard je gaat. Je hebt echt het gevoel dat je aan je eigen
              vervoer en kunnen na de opleiding direct aan de slag. Daar   toekomst werkt.’
              staat tegenover dat ze zich moeten gedragen als NedTrain-  Michelle Neyenhof: ‘Ik vind het werkend leren heel moti-
              medewerker. Door de hoge eisen die worden gesteld, halen   verend. Je begint ergens aan en wil steeds meer weten.’
              niet alle studenten deze eindstreep. Volgens de praktijkoplei-
        www.profielactueel.nl  der is rond het derde kwartaal meestal wel duidelijk of ze door   Ecbo-uitgave ‘Lerend werken en werkend leren in de
                                                                   TechniekFabriek - Een leerlingperspectief’
              kunnen gaan. Hollegien: ‘Dan hebben we al genoeg gesprekken
              gehad om verbetering te kunnen zien.’ Beldman: ‘Ze moeten
                                                                   Door José van den Berg, Loes de Jong, Aimée Hoeve, Ilya
              echt passen bij de verantwoordelijkheid die de monteurs van
                                                                   Zitter en Erica Aalsma
              NedTrain hebben. Het zou wel raar zijn als een monteur bij het


      26                                                                                     VAKBLAD  PROFIEL  NUMMER  6
   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31