Page 25 - My FlipBook
P. 25
THEMA Kwaliteit van de bpv in het mbo
Om de kloof tussen onderwijs en praktijk te zeven à acht weken doen. Alles wat ze afronden, wordt bij de
dichten, startten NedTrain en ROC van Twente docent of praktijkopleider gemeld en afgevinkt. Ze kunnen dus
met de TechniekFabriek. In een hybride leerom- zelf hun tempo bepalen. Omdat ze niet op anderen hoeven te
geving worden studenten klaargestoomd om als wachten, werkt dat heel stimulerend.’
monteur aan de slag te gaan. Ze bepalen niet De TechniekFabriek ontwikkelt zich naar een zogenoemde
alleen hun eigen tempo, maar ook de volgorde hybride leeromgeving, daarbij ondersteund door de expertise
van theorie en praktijk. Aan de studenten wor- van De Leermeesters. Het opleidingsconcept kenmerkt zich
den hoge eisen gesteld. Praktijkopleider Edwin onder meer door het centraal stellen van de beroepspraktijk,
Hollegien: ‘Vanaf dag één wordt scherp gestuurd de verwevenheid van de theorie en praktijk, de authentici-
op houding en gedrag.’ teit van de leeromgeving en leermiddelen en de mogelijkheid
om te leren op de manier die het beste bij de student past.
José Vorstenbosch Beldman: ‘We waren gewend dat studenten eerst de theorie
doen en deze daarna toepassen in de praktijk. In het hybride
‘Dagelijks moeten ruime één miljoen treinreizigers veilig ver- systeem mogen studenten naast hun eigen tempo ook de volg-
voerd worden. Op de werkvloer wordt van de monteurs dan ook orde van praktijk en theorie zelf bepalen.’
veel verantwoordelijkheid verwacht. Daarom proberen we de
praktijk in de opleiding al mee te nemen en de studenten al- Intensieve begeleiding
lemaal zo zelfstandig mogelijk te krijgen.’ Edwin Hollegien ging Volgens praktijkopleider Edwin Hollegien werkt deze manier
in 2012 als praktijkopleider aan de slag bij de TechniekFabriek in van leren heel goed. ‘Sommige studenten leren gemakkelijker
Zwolle. ‘In september stonden de eerste 25 studenten voor mijn door iets eerst gezien en aangeraakt te hebben. Ze komen er
neus. Eerder was begeleiden een rol naast mijn werk, nu ben ik dan achter wat ze aan achtergrondinformatie missen en kun-
de hele dag bezig om die jongens en meiden te coachen.’ nen alsnog de theorie opdoen. Zo bepalen ze zelf hoe ze het
De TechniekFabriek in Zwolle is een samenwerkingsverband beste leren.’ Dit wil niet zeggen dat ze aan hun lot worden over-
van NedTrain, het onderhoudsbedrijf van NS, en ROC van Twente gelaten. ‘Je bent continu met de studenten bezig. We volgen al-
om instromende juniormonteurs op te leiden. Achterliggende les wat ze doen en gedaan hebben. Als we zien dat het niet goed
redenen waren de vergrijzing van NedTrain-medewerkers, de loopt, hebben we daar een gesprek over. Zo houd je ze vast.’
krappe arbeidsmarkt en vooral de kloof tussen onderwijs en
praktijk: de mbo-studenten die een techniekopleiding hadden
afgerond waren nog niet klaar om als startende monteurs aan Leren in een levensechte
de slag te gaan. Inmiddels hebben de eerste twee lichtingen
hun opleiding afgerond en zijn rond de zestig oud-studenten beroepspraktijk motiveert en geeft
van de TechniekFabriek aan het werk bij NedTrain. studenten vertrouwen
Hybride leeromgeving
In de buurt van station Zwolle zijn de theorie- en praktijk-
lokalen gevestigd, evenals de loods waar studenten aan ver- De studenten zijn eigenaar op deze manier van hun eigen
schillende treinonderdelen kunnen sleutelen. Daar bevindt opleiding. Van docenten vraagt dat een andere rol dan ze
zich ook het servicebedrijf van NedTrain, waar de monteurs meestal gewend zijn. Beldman: ‘Bij de TechniekFabriek staat
in opleiding echt aan het werk gaan. Uniek aan de tweejarige een docent niet voor de klas, maar houdt de vinger aan de
opleiding is dat het gaat om een ’gemengde’ leerweg van BOL pols of studenten op schema liggen.’ Volgens hem staat of valt
en BBL: het eerste jaar volgen de studenten onderwijs op de dit onderwijssysteem dan ook bij intensieve begeleiding. ‘Dat
TechniekFabriek en gaan ze vier keer twee weken op stage. gebeurt puur op vraag van de studenten. Zodra ze vastlopen
Het tweede jaar is het precies andersom: studenten werken op stappen ze naar de docent of praktijkopleider. Als ze niet vast-
een NedTrain-locatie en volgen vier keer twee weken les bij de lopen gaan ze verder en melden het als ze iets af hebben. Dan
TechniekFabriek. wordt een werkstuk nagekeken en besproken. Wat heb je ervan
‘Wij hadden al veel ervaring in samenwerking met het be- geleerd, wat ga je de volgende keer anders aanpakken? Op die
drijfsleven,’ vertelt Bert Beldman, teammanager bij het MBO manier heb je na twee jaar heel zelfstandige medewerkers.’
College voor Metaal, Elektro & Installatietechniek van ROC van
Twente. ‘Omdat we deze praktijkopleiding zagen zitten, heb- Zelfstandigheid
ben we ons ervoor ingezet nog voordat de financiering rond Die zelfstandige houding hebben de studenten niet vanaf dag www.profielactueel.nl
was. Op een schaal van 10 geef ik de samenwerking een 11.’ Al één, aldus Beldman. ‘Ze zijn gewend om in de schoolbank
langer werkt het roc met beroepstaakgestuurd leren. ‘Per be- plaats te nemen en af te wachten wat de docent te vertellen
roepstaak bepalen studenten zelf wat ze in een periode van heeft. Na vijftig minuten pakken ze hun tas weer in en gaan >>
SEPTEMBER 2016 25

