Page 25 - My FlipBook
P. 25

THEMA Kwaliteit van de bpv in het mbo









          Om  de  kloof  tussen  onderwijs  en  praktijk  te   zeven à acht weken doen. Alles wat ze afronden, wordt bij de
          dichten, startten NedTrain en  ROC van  Twente     docent of praktijkopleider gemeld en afgevinkt. Ze kunnen dus
          met de TechniekFabriek. In een hybride leerom-     zelf hun tempo bepalen. Omdat ze niet op anderen hoeven te
          geving worden studenten klaargestoomd om als       wachten, werkt dat heel stimulerend.’
          monteur aan de slag te gaan. Ze bepalen niet        De TechniekFabriek ontwikkelt zich naar een zogenoemde
          alleen hun eigen tempo, maar ook de volgorde       hybride leeromgeving, daarbij ondersteund door de expertise
          van theorie en praktijk. Aan de studenten wor-     van De Leermeesters. Het opleidingsconcept kenmerkt zich
          den hoge eisen gesteld. Praktijkopleider Edwin     onder meer door het centraal stellen van de beroepspraktijk,
          Hollegien: ‘Vanaf dag één wordt scherp gestuurd    de verwevenheid van de theorie en praktijk, de authentici-
          op houding en gedrag.’                             teit van de leeromgeving en leermiddelen en de mogelijkheid
                                                             om te leren op de manier die het beste bij de student past.
          José Vorstenbosch                                  Beldman:  ‘We waren gewend dat studenten eerst de theorie
                                                             doen en deze daarna toepassen in de praktijk. In het hybride
          ‘Dagelijks moeten ruime één miljoen treinreizigers veilig ver-  systeem mogen studenten naast hun eigen tempo ook de volg-
          voerd worden. Op de werkvloer wordt van de monteurs dan ook   orde van praktijk en theorie zelf bepalen.’
          veel verantwoordelijkheid verwacht. Daarom proberen  we  de
          praktijk in de opleiding al mee te nemen en de studenten al-  Intensieve begeleiding
          lemaal zo zelfstandig mogelijk te krijgen.’ Edwin Hollegien ging   Volgens praktijkopleider Edwin Hollegien werkt deze manier
          in 2012 als praktijkopleider aan de slag bij de TechniekFabriek in   van leren heel goed. ‘Sommige studenten leren gemakkelijker
          Zwolle. ‘In september stonden de eerste 25 studenten voor mijn   door iets eerst gezien en aangeraakt te hebben. Ze komen er
          neus. Eerder was begeleiden een rol naast mijn werk, nu ben ik   dan achter wat ze aan achtergrondinformatie missen en kun-
          de hele dag bezig om die jongens en meiden te coachen.’  nen alsnog de theorie opdoen. Zo bepalen ze zelf hoe ze het
           De TechniekFabriek in Zwolle is een samenwerkingsverband   beste leren.’ Dit wil niet zeggen dat ze aan hun lot worden over-
          van NedTrain, het onderhoudsbedrijf van NS, en ROC van Twente   gelaten. ‘Je bent continu met de studenten bezig. We volgen al-
          om instromende juniormonteurs op te leiden. Achterliggende   les wat ze doen en gedaan hebben. Als we zien dat het niet goed
          redenen waren de vergrijzing van NedTrain-medewerkers, de   loopt, hebben we daar een gesprek over. Zo houd je ze vast.’
          krappe arbeidsmarkt en  vooral de  kloof  tussen onderwijs  en
          praktijk: de mbo-studenten die een techniekopleiding hadden
          afgerond waren nog niet klaar om als startende monteurs aan   Leren in een levensechte
          de slag te gaan. Inmiddels hebben de eerste twee lichtingen
          hun opleiding afgerond en zijn rond de zestig oud-studenten   beroepspraktijk motiveert en geeft
          van de TechniekFabriek aan het werk bij NedTrain.             studenten vertrouwen

          Hybride leeromgeving
          In de buurt van station Zwolle zijn de theorie- en praktijk-
          lokalen gevestigd, evenals de loods waar studenten aan ver-  De studenten zijn eigenaar op deze manier van hun eigen
          schillende treinonderdelen kunnen sleutelen. Daar bevindt   opleiding.  Van docenten vraagt dat een andere rol dan ze
          zich  ook  het  servicebedrijf  van  NedTrain, waar  de monteurs   meestal  gewend  zijn.  Beldman: ‘Bij  de TechniekFabriek  staat
          in opleiding echt aan het werk gaan. Uniek aan de tweejarige   een docent niet voor de klas, maar houdt de vinger aan de
          opleiding is dat het gaat om een ’gemengde’ leerweg van BOL   pols of studenten op schema liggen.’ Volgens hem staat of valt
          en BBL: het eerste jaar volgen de studenten onderwijs op de   dit onderwijssysteem dan ook bij intensieve begeleiding. ‘Dat
          TechniekFabriek en gaan ze vier keer twee weken op stage.   gebeurt puur op vraag van de studenten. Zodra ze vastlopen
          Het tweede jaar is het precies andersom: studenten werken op   stappen ze naar de docent of praktijkopleider. Als ze niet vast-
          een NedTrain-locatie en volgen vier keer twee weken les bij de   lopen gaan ze verder en melden het als ze iets af hebben. Dan
          TechniekFabriek.                                   wordt een werkstuk nagekeken en besproken. Wat heb je ervan
           ‘Wij hadden al veel ervaring in samenwerking met het be-  geleerd, wat ga je de volgende keer anders aanpakken? Op die
          drijfsleven,’ vertelt Bert Beldman, teammanager bij het MBO   manier heb je na twee jaar heel zelfstandige medewerkers.’
          College voor Metaal, Elektro & Installatietechniek van ROC van
          Twente. ‘Omdat  we  deze  praktijkopleiding  zagen  zitten,  heb-  Zelfstandigheid
          ben we ons ervoor ingezet nog voordat de financiering rond   Die zelfstandige houding hebben de studenten niet vanaf dag   www.profielactueel.nl
          was. Op een schaal van 10 geef ik de samenwerking een 11.’ Al   één,  aldus  Beldman.  ‘Ze  zijn  gewend  om  in  de  schoolbank
          langer werkt het roc met beroepstaakgestuurd leren. ‘Per be-  plaats te nemen en af te wachten wat de docent te vertellen
          roepstaak bepalen studenten zelf wat ze in een periode van   heeft. Na vijftig minuten pakken ze hun tas weer in en gaan  >>



          SEPTEMBER  2016                                                                                        25
   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30