Page 29 - My FlipBook
P. 29
THEMA Kwaliteit van de bpv in het mbo
Vmbo-Vakroute laat
leerling ervaren waar
hij/zij het voor doet
der noemenswaardige aanpassingsproblemen: door de ruime
praktijkervaring op het Vakcollege is de opzet van het school-
programma op het mbo een logische voortzetting. Bovendien
zijn de leerlingen al reeds op het vmbo vertrouwd geraakt met
het Summa College door schoolbezoeken. De manager on-
derwijs aldaar Willy Ickenroth heeft op haar beurt regelmatig
overleg met de middelbare school gehad: ‘Het gaat erom hoe
Praktijkervaring zorgt
voor een goede doorstroming
naar het mbo
de leerlingen zélf de overgang ervaren,’ benadrukt ze. En dus
gaat het in voorlichting en kennismaking niet alleen over hou-
ding en kennis, om dat wat er op een hoger niveau pedago-
gisch en didactisch van ze verwacht wordt, maar komen ook
ogenschijnlijk kleine, praktische zaken aan bod. ‘Dat ze het
gebouw al leren kennen,’ vervolgt Ickenroth, ‘dat ze weten dat
een mentor op het mbo een loopbaanbegeleider heet.’
Vast staat dat Summa tieners zal treffen die meer gezien
hebben van de arbeidsmarkt. Ze zullen makkelijker hun weg
vinden in de praktijk en wellicht zullen ze ook een aangepast
Het Vakcollege Eindhoven is Schilder^sCOOL partner. Van het eerste schoolprogramma treffen. ‘Bepaalde vaardigheden kunnen we
tot en met het vierde leerjaar van het vmbo zet Schilder^sCOOL in wellicht al afvinken, wij moeten zorgen voor een sluitend en
overleg met de school / docent leerarrangementen in om leerlingen uitdagend schoolpakket,’ aldus Ickenroth. Ze houdt de moge-
te informeren over het schildersvak. lijkheden open: de Vakroute is ruim vier jaar oud en de samen-
werking wordt doorlopend uitgebreid en bijgeschaafd. Zo ziet
Snieders kansen voor een gastcollege van een mbo’er op haar
ties die hier mee te maken hebben zoals het respectvol omgaan school, terwijl Hones stagebegeleiding van een jonge pupil door
met de ander, op de juiste wijze contacten aangaan en onder- een mbo’er een optie vindt om de begeleidingslast bij werk-
houden, en presentatie. Dat betekent dat leerlingen o.a. door gevers weg te nemen. Ickenroth ziet meer uitwisseling tussen
rollenspelen en praktische opdrachten zowel in –als buiten de docenten als sleutel tot een soepele overgang: ‘Een warme over-
school hiermee oefenen en hier ook op worden beoordeeld.’ dracht door leerlingbegeleiders, en docenten die over en weer
een dagje meelopen. ‘Zo blijven we op de hoogte van elkaars www.profielactueel.nl
Logische voortzetting ontwikkelingen. Dat is belangrijk want niemand staat stil.’
De eerste lichting die het gehele traject heeft doorlopen, zal
voor een groot deel op het Summa College verder gaan zon- De auteur is freelance journalist
SEPTEMBER 2016 29

