Page 29 - My FlipBook
P. 29

THEMA Kwaliteit van de bpv in het mbo












                                                                             Vmbo-Vakroute laat


                                                                           leerling ervaren waar



                                                                             hij/zij het voor doet






                                                             der noemenswaardige aanpassingsproblemen: door de ruime
                                                             praktijkervaring op het Vakcollege is de opzet van het school-
                                                             programma op het mbo een logische voortzetting. Bovendien
                                                             zijn de leerlingen al reeds op het vmbo vertrouwd geraakt met
                                                             het  Summa  College  door  schoolbezoeken.  De  manager  on-
                                                             derwijs aldaar Willy Ickenroth heeft op haar beurt regelmatig
                                                             overleg met de middelbare school gehad: ‘Het gaat erom hoe



                                                                        Praktijkervaring zorgt
                                                                   voor een goede doorstroming
                                                                             naar het mbo





                                                             de leerlingen zélf de overgang ervaren,’ benadrukt ze. En dus
                                                             gaat het in voorlichting en kennismaking niet alleen over hou-
                                                             ding en kennis, om dat wat er op een hoger niveau pedago-
                                                             gisch en didactisch van ze verwacht wordt, maar komen ook
                                                             ogenschijnlijk kleine, praktische zaken aan bod.  ‘Dat ze het
                                                             gebouw al leren kennen,’ vervolgt Ickenroth, ‘dat ze weten dat
                                                             een mentor op het mbo een loopbaanbegeleider heet.’
                                                              Vast staat dat Summa tieners zal treffen die meer gezien
                                                             hebben van de arbeidsmarkt. Ze zullen  makkelijker hun weg
                                                             vinden in de praktijk en wellicht zullen ze ook een aangepast
          Het Vakcollege Eindhoven is Schilder^sCOOL partner. Van het eerste   schoolprogramma treffen. ‘Bepaalde vaardigheden kunnen we
          tot en met het vierde leerjaar van het vmbo zet Schilder^sCOOL in   wellicht al afvinken, wij moeten zorgen voor een sluitend en
          overleg met de school / docent leerarrangementen in om leerlingen   uitdagend schoolpakket,’ aldus Ickenroth. Ze houdt de moge-
          te informeren over het schildersvak.               lijkheden open: de Vakroute is ruim vier jaar oud en de samen-
                                                             werking wordt doorlopend uitgebreid en bijgeschaafd. Zo ziet
                                                             Snieders kansen voor een gastcollege van een mbo’er op haar
          ties die hier mee te maken hebben zoals het respectvol omgaan   school, terwijl Hones stagebegeleiding van een jonge pupil door
          met de ander, op de juiste wijze contacten aangaan en onder-  een  mbo’er  een  optie  vindt  om  de  begeleidingslast  bij  werk-
          houden, en presentatie. Dat betekent dat leerlingen o.a. door   gevers weg te nemen. Ickenroth ziet meer uitwisseling tussen
          rollenspelen en praktische opdrachten zowel in –als buiten de   docenten als sleutel tot een soepele overgang: ‘Een warme over-
          school hiermee oefenen en hier ook op worden beoordeeld.’  dracht door leerlingbegeleiders, en docenten die over en weer
                                                             een dagje meelopen. ‘Zo blijven we op de hoogte van elkaars   www.profielactueel.nl
          Logische voortzetting                              ontwikkelingen. Dat is belangrijk want niemand staat stil.’
          De eerste lichting die het  gehele traject heeft doorlopen, zal
          voor een groot deel op het Summa College verder gaan zon-  De auteur is freelance journalist



          SEPTEMBER  2016                                                                                        29
   24   25   26   27   28   29   30   31   32