Page 30 - My FlipBook
P. 30
Van blinde vlek
naar heldere focus:
E-coaching bij online leren
Steeds vaker besluiten onderwijsinstellingen therapeutische werkvorm door een psycholoog. Steeds vaker
om een deel van hun onderwijs (vooral de bbl- wordt er gewerkt in een professionele, afgeschermde digitale
of deeltijdvariant) online aan te bieden. Wat coachomgeving.
opvalt is dat de focus daarbij steevast ligt op Er is inmiddels voldoende bewijs dat deze vorm van coa-
de implementatie van een online leeromgeving ching effectief kan zijn, juist door het feit dat er wat meer
met bijbehorende ‘content’ en niet op de daarbij afstand is en de cliënt de tijd en de ruimte heeft om te reflec-
noodzakelijke persoonlijke begeleiding. Terwijl teren. De relatieve ‘anonimiteit’ wekt vertrouwen en cliënten
dit juist een grote succesfactor is. Hoe komt het durven zich vaak makkelijker bloot te geven.
toch dat voor de meeste scholen e-coaching of Er is echter nog weinig bekend over het inzetten van e-
online begeleiding nog een blinde vlek is? coaching bij (meer cognitieve) leerprocessen die vaak groeps-
gewijs plaatsvinden. Daar is de term coaching wellicht niet
Marianne Driessen helemaal op zijn plaats en kun je beter spreken van online
begeleiding (in het Engels ‘e-moderating’) omdat de docent
Ecoaching of online begeleiding? niet alleen individuele begeleiding geeft maar ook het groeps-
Wie googelt op de term ‘e-coaching’ vindt allerlei interes- proces moet sturen.
sante informatie over het coachen van volwassenen in een
één-op-één situatie. Denk bijvoorbeeld aan het coachen van Het vijffasenmodel van Salmon
werkzoekenden naar een nieuwe baan, het coachen van men- Vanuit een constructivistische visie op leren ontwikkelde
sen die willen afvallen of stoppen met roken of e-coaching als Salmon1 het vijf-fasenmodel voor begeleiding van (groepen)
Amount of interactivity
E-Moderating 5. Development
Technical support Supporting, responding
Providing links
outside closed conferences
4. Knowledge construction
Learning
Facilitating process
Conferencing
3. Information exchange
Facilitating and supporting use
of learning materials
Searching, personalising
2. Online socialisation
Familiarising and providing bridges between
www.profielactueel.nl Fig. 1. Het Five-Stage Model van Gilly Salmon Access and motivation Welcome and encouraging
cultural, social and learning
Sending and
environments
receiving messages
1.
Setting up system and accessing
30 VAKBLAD PROFIEL NUMMER 6

