Page 30 - My FlipBook
P. 30

Van blinde vlek



              naar heldere focus:




              E-coaching bij online   leren









              Steeds vaker besluiten onderwijsinstellingen       therapeutische werkvorm door een psycholoog. Steeds vaker
              om een deel van hun onderwijs (vooral de bbl-      wordt er gewerkt in een professionele, afgeschermde digitale
              of deeltijdvariant) online aan te bieden.  Wat     coachomgeving.
              opvalt is dat de focus daarbij steevast ligt op      Er is inmiddels voldoende bewijs dat deze vorm van coa-
              de implementatie van een online leeromgeving       ching effectief kan zijn, juist door het feit dat er wat meer
              met bijbehorende ‘content’ en niet op de daarbij   afstand is en de cliënt de tijd en de ruimte heeft om te reflec-
              noodzakelijke persoonlijke begeleiding. Terwijl    teren. De relatieve ‘anonimiteit’ wekt vertrouwen en cliënten
              dit juist een grote succesfactor is. Hoe komt het   durven zich vaak makkelijker bloot te geven.
              toch dat voor de meeste scholen e-coaching of        Er is echter nog weinig bekend over het inzetten van e-
              online begeleiding nog een blinde vlek is?         coaching bij (meer cognitieve) leerprocessen die vaak groeps-
                                                                 gewijs  plaatsvinden.  Daar  is  de  term  coaching  wellicht  niet
              Marianne Driessen                                  helemaal op zijn plaats en kun je beter spreken van online
                                                                 begeleiding (in het Engels ‘e-moderating’) omdat de docent
              E­coaching of online begeleiding?                  niet alleen individuele begeleiding geeft maar ook het groeps-
              Wie googelt op de term  ‘e-coaching’ vindt allerlei interes-  proces moet sturen.
              sante informatie over het coachen van volwassenen in een
              één-op-één situatie. Denk bijvoorbeeld aan het coachen van   Het vijf­fasenmodel van Salmon
              werkzoekenden naar een nieuwe baan, het coachen van men-  Vanuit een constructivistische visie op leren ontwikkelde
              sen die willen afvallen of stoppen met roken of e-coaching als   Salmon1 het vijf-fasenmodel voor begeleiding van (groepen)





                                                                                               Amount of interactivity

                E-Moderating                                        5.                Development
                Technical support                                                              Supporting, responding
                                                                     Providing links
                                                                     outside closed conferences
                                                         4.                 Knowledge construction
                              Learning
                                                                                                  Facilitating process
                                                          Conferencing
                                              3.                        Information exchange
                                                                                            Facilitating and supporting use
                                                                                                 of learning materials
                                               Searching, personalising
                                   2.                              Online socialisation
                                                                                      Familiarising and providing bridges between
        www.profielactueel.nl  Fig. 1. Het Five-Stage Model van Gilly Salmon  Access and motivation  Welcome and encouraging
                                                                                              cultural, social and learning
                                    Sending and
                                                                                                     environments
                                    receiving messages
                        1.
                         Setting up system and accessing





      30                                                                                     VAKBLAD  PROFIEL  NUMMER  6
   25   26   27   28   29   30   31   32