Page 31 - My FlipBook
P. 31
Kennispartner
Met name in de opstartfase
E-coaching bij online leren is veel en intensieve
begeleiding nodig
online studenten. Zij heeft ontdekt dat het leren online een van ict en leren merkte op: ‘Dit kunnen onze docenten nog niet.
aantal fasen doorloopt en dat in elke fase een specifieke Dit moeten ze echt nog leren.’
vorm en intensiteit van e-moderating nodig is. Zo is er in
de opstartfase veel en intensieve begeleiding nodig omdat Focus op online begeleiding
in deze fase het risico op uitval het grootst is. Daarna ligt De meeste docenten hebben zelf nooit een online cursus of
de focus meer op het creëren en versterken van het samen- leergang doorlopen. Bij navraag blijkt dat er wel enkelen zijn
werkend leren waarbij de studenten deels de rol van de die ooit aan iets zijn begonnen maar het nooit hebben afge-
e-moderator overnemen en elkaar motiveren en bij de les maakt. De beste manier om te leren hoe je studenten online
houden. In elke fase is er risico op terugval, bij elke student moet begeleiden is daarom om zelf een online leerproces te
individueel en bij de groep als geheel. Het is de taak van de
e-moderator dit goed te monitoren en op tijd in te grijpen.
Zeer persoonlijke, individuele en tijdige feedback vormt de Online-begeleiding is
basis voor succes in al deze fasen.
onontbeerlijk - ‘Zonder jullie
Een cursus online begeleiden intensieve begeleiding was ik
In het najaar van 2015 voerde CINOP Advies een pilot uit allang afgehaakt!’
met een online cursus over online begeleiden2. De deelne-
mers waren docenten uit het mbo en de volwassenenedu-
catie. Ze gaven les aan NT2-leerders, laaggeletterde vol-
wassenen en leerlingen op de lagere niveaus van het mbo, ondergaan waarbij je zelf alle fases doorloopt van enthousi-
met gebruikmaking van een online leeromgeving. Het fa- aste start, naar gewenning en demotivatie, tot uiteindelijk
semodel van Salmon vormde de basis voor de inhoud van de allesbepalende fase van zelfverantwoordelijk en zelfge-
de cursus die is ontworpen volgens een blended concept, stuurd online leren. Ook voor managers en beleidsmakers
met een fysieke bijeenkomst aan het begin en aan het eind is een dergelijke onderdompeling in een online leerervaring
en een doorlooptijd van 10 weken.3 Naast theorie en online belangrijk: zij ervaren dan aan den lijve dat het bij online
oefeningen bevat elke module ook een opdracht om uit te leren niet alleen om betrouwbare software en aantrekkelijke
voeren met de eigen studenten. Dit zorgt voor een dubbele content draait, maar dat de menselijke factor in de vorm van
loop in het leren: de deelnemers aan de cursus ervaren hoe online begeleiding de onmisbare sleutel is tot succes.
het is om zelf online te studeren en hoe ze hun studenten
het beste online kunnen begeleiden. De auteur werkt als senior consultant bij CINOP Advies, onder andere op
het gebied van online en blended leren
Onbewust onbekwaam
Zonder uitzondering gaven de docenten in de evaluatie aan Noten
dat ze zich voorheen niet bewust waren geweest van het 1 Salmon, Gilly (2011). E-moderating: the key to teaching
enorme belang van online begeleiding. Zoals één deelnemer and learning online (third edition). New York-London:
het verwoordde: ‘Zonder jullie intensieve begeleiding was ik al- Routledge.
lang afgehaakt!’ Ook merkten ze het verschil bij hun eigen ² De pilot werd uitgevoerd in het kader van het COMMIT- www.profielactueel.nl
studenten: ‘Ik vond altijd dat mijn cursisten zo weinig deden on- project, in samenwerking met Dylan Schouten van TNO.
line, maar sinds ik meer en andere feedback ben gaan geven zijn ze ³ Het ontwerp van de cursus kwam tot stand in samen-
enorm actief geworden!’ Een beleidsmedewerker op het gebied werking met 2BLearning.
SEPTEMBER 2016 31

