Page 31 - My FlipBook
P. 31

Kennispartner













                                                             Met name in de opstartfase




 E-coaching bij online   leren                               is veel en intensieve


                                                             begeleiding nodig





          online studenten. Zij heeft ontdekt dat het leren online een   van ict en leren merkte op: ‘Dit kunnen onze docenten nog niet.
          aantal fasen doorloopt en dat in elke fase een specifieke   Dit moeten ze echt nog leren.’
          vorm en intensiteit van e-moderating nodig is. Zo is er in
          de opstartfase veel en intensieve begeleiding nodig omdat   Focus op online begeleiding
          in deze fase het risico op uitval het grootst is. Daarna ligt   De meeste docenten hebben zelf nooit een online cursus of
          de focus meer op het creëren en versterken van het samen-  leergang doorlopen. Bij navraag blijkt dat er wel enkelen zijn
          werkend leren waarbij de studenten deels de rol van de   die ooit aan iets zijn begonnen maar het nooit hebben afge-
          e-moderator overnemen en elkaar motiveren en bij de les   maakt. De beste manier om te leren hoe je studenten online
          houden. In elke fase is er risico op terugval, bij elke student   moet begeleiden is daarom om zelf een online leerproces te
          individueel en bij de groep als geheel. Het is de taak van de
          e-moderator dit goed te monitoren en op tijd in te grijpen.
          Zeer persoonlijke, individuele en tijdige feedback vormt de   Online-begeleiding is
          basis voor succes in al deze fasen.
                                                                    onontbeerlijk - ‘Zonder jullie
          Een cursus online begeleiden                             intensieve begeleiding was ik
          In het najaar van 2015 voerde CINOP Advies een pilot uit        allang afgehaakt!’
          met een online cursus over online begeleiden2. De deelne-
          mers waren docenten uit het mbo en de volwassenenedu-
          catie. Ze gaven les aan NT2-leerders, laaggeletterde vol-
          wassenen en leerlingen op de lagere niveaus van het mbo,   ondergaan waarbij je zelf alle fases doorloopt van enthousi-
          met  gebruikmaking  van  een  online  leeromgeving.  Het  fa-  aste start, naar gewenning en demotivatie, tot uiteindelijk
          semodel van Salmon vormde de basis voor de inhoud van   de allesbepalende fase van zelfverantwoordelijk en zelfge-
          de cursus die is ontworpen volgens een blended concept,   stuurd online leren. Ook voor managers en beleidsmakers
          met een fysieke bijeenkomst aan het begin en aan het eind   is een dergelijke onderdompeling in een online leerervaring
          en een doorlooptijd van 10 weken.3 Naast theorie en online   belangrijk: zij ervaren dan aan den lijve dat het bij online
          oefeningen bevat elke module ook een opdracht om uit te   leren niet alleen om betrouwbare software en aantrekkelijke
          voeren met de eigen studenten. Dit zorgt voor een dubbele   content draait, maar dat de menselijke factor in de vorm van
          loop in het leren: de deelnemers aan de cursus ervaren hoe   online begeleiding de onmisbare sleutel is tot succes.
          het is om zelf online te studeren en hoe ze hun studenten
          het beste online kunnen begeleiden.                De auteur werkt als senior consultant bij CINOP Advies, onder andere op
                                                             het gebied van online en blended leren
          Onbewust onbekwaam
          Zonder uitzondering gaven de docenten in de evaluatie aan   Noten
          dat ze zich voorheen niet bewust waren geweest van het   1  Salmon, Gilly (2011). E-moderating: the key to teaching
          enorme belang van online begeleiding. Zoals één deelnemer   and learning online (third edition). New York-London:
          het verwoordde: ‘Zonder jullie intensieve begeleiding was ik al-  Routledge.
          lang afgehaakt!’ Ook merkten ze het verschil bij hun eigen   ²  De pilot werd uitgevoerd in het kader van het COMMIT-  www.profielactueel.nl
          studenten: ‘Ik vond altijd dat mijn cursisten zo weinig deden on-  project, in samenwerking met Dylan Schouten van TNO.
          line, maar sinds ik meer en andere feedback ben gaan geven zijn ze   ³  Het ontwerp van de cursus kwam tot stand in samen-
          enorm actief geworden!’ Een beleidsmedewerker op het gebied   werking met 2BLearning.



          SEPTEMBER  2016                                                                                        31
   26   27   28   29   30   31   32