Page 23 - My FlipBook
P. 23
THEMA Kwaliteit van de bpv in het mbo
Reflecterend
In deze rubriek komen docenten aan het woord die een
Relatie onderwijs Beoordelaars masteropleiding volgen en als onderdeel daarvan on-
instelling ervaring derzoek doen. Onderzoek is bij uitstek een middel om
vraagstukken in de eigen onderzoekspraktijk eens van
een andere kant te bekijken of beter te onderbouwen.
Interpretatie
en toepassing De auteurs geven een impressie van hun onderzoeksre-
standaarden sultaten en laten zo tegelijkertijd zien welke prangende
vragen er leven onder mbo-docenten. De selectie van
onderzoeken staat onder supervisie van Elly de Bruijn,
Sociale relatie Werkervaring lector Beroepsonderwijs, Hogeschool Utrecht en bijzonder
hoogleraar Pedagogisch-didactische vormgeving van be-
roepsonderwijs, volwasseneneducatie en levenslang leren,
Universiteit Utrecht. Zij begeleidt hen bij het schrijven. De
BESLISSING eindredactie berust bij het vakblad Profiel.
Informatie: elly.debruijn@hu.nl en
Figuur 1. Wat beïnvloedt de beslissing van de praktijkexaminator? (herziening ben.claessens@profielproducties.nl
van het conceptueel model dat gebaseerd was op Baartman (2008), Wyatt-
Smit & Castleton (2007) en Trede & Smith (2014))
tijkexaminatoren zagen dit als een persoonlijke nederlaag; zij beoordelaars uit de branche kan de relatie met de opleiding
voelden het alsof hun begeleiding tekort was geschoten. verstevigd worden.
Daarnaast moet de proeve van bekwaamheid ingebed zijn
Volgens de praktijkexaminatoren beïnvloedde de onderwijs- in een examenprogramma op opleidingsniveau waarbij de
instelling hun beslissing op twee manieren. Ten eerste bij proeve slechts één van de examenvormen is (Baartman, 2008).
een gezamenlijke beoordeling door een praktijk- en school- De zwakke kanten van deze examenvorm kunnen dan gecom-
examinator. Ten tweede als praktijkexaminatoren hun beslis- penseerd worden door andere vormen en vice versa. Geen en-
sing lieten beïnvloeden door de kloof die zij ervoeren tussen kele beoordelingsvorm is immers honderd procent valide en
de onderwijsinstelling en de praktijk. Als standaarden niet betrouwbaar.
overeenkwamen met de praktijk of als de student theoretische
kennis miste, werd de oorzaak bij de onderwijsinstelling ge-
legd. De praktijkexaminatoren pasten dan de interpretatie van Literatuur
de standaarden van het exameninstrument aan. > Baartman, L. K. J. (2008). Assessing the assessment:
Development and use of quality criteria for Competence
Geconcludeerd kan worden dat interpretatie en toepassing van Assessment Programmes. Proefschrift. Utrecht:
standaarden de grootste invloed hadden op de beslissing die Universiteit Utrecht.
praktijkexaminatoren namen. Deze centrale factor werd beïn- > Trede, F., & Smith, M. (2014). Workplace educators’
vloed door de andere factoren, zie Figuur 1. interpretations of their assessment practices: a view
through a critical practice lens. Assessment & Evaluation
Aanbevelingen in Higher Education, 39(2), 154-167. doi:10.1080/026029
De kwaliteit van beslissingen van praktijkexaminatoren bij 38.2013.803026.
een proeve van bekwaamheid kan verhoogd worden door de > Wyatt-Smit, C., & Castleton, G. (2005). Examining how
standaarden met beoordelaars te kalibreren, bijvoorbeeld tij- teachers judge student writing: an Australian case study.
dens een training aan de hand van een praktijkcasus. Als de Journal of Curriculum Studies, 37(2), 131-154. doi:
interpretatie van de standaarden eenduidig is voor beoorde- 10.1080/0022027032000242887 www.profielactueel.nl
laars, zal de beslissing minder worden beïnvloed door overige
factoren, zoals onzekerheid, sociale relatie en ervaring. Door De auteur is docent en lid van de examencommissie bij ROC A12 in Velp en
deze training te laten plaatsvinden op het roc met praktijk- volgt de Master Onderwijskundig Advies en Ontwerp aan de Universiteit Utrecht
SEPTEMBER 2016 23

