Page 23 - My FlipBook
P. 23

THEMA Kwaliteit van de bpv in het mbo












                            Reflecterend


                                                              In deze rubriek komen docenten aan het woord die een
            Relatie onderwijs­             Beoordelaars       masteropleiding volgen en als onderdeel daarvan on-
               instelling                    ervaring         derzoek doen. Onderzoek is bij uitstek een middel om
                                                              vraagstukken in de eigen onderzoekspraktijk eens van
                                                              een andere kant te bekijken of beter te onderbouwen.
                             Interpretatie
                            en toepassing                     De auteurs geven een impressie van hun onderzoeksre-
                             standaarden                      sultaten en laten zo tegelijkertijd zien welke prangende
                                                              vragen er leven onder mbo-docenten. De selectie van
                                                              onderzoeken staat onder supervisie van Elly de Bruijn,
             Sociale relatie               Werkervaring       lector Beroepsonderwijs, Hogeschool Utrecht en bijzonder
                                                              hoogleraar Pedagogisch-didactische vormgeving van be-
                                                              roepsonderwijs, volwasseneneducatie en levenslang leren,
                                                              Universiteit Utrecht. Zij begeleidt hen bij het schrijven. De
                            BESLISSING                        eindredactie berust bij het vakblad Profiel.

                                                              Informatie: elly.debruijn@hu.nl en
          Figuur 1. Wat beïnvloedt de beslissing van de praktijkexaminator? (herziening   ben.claessens@profielproducties.nl
          van het conceptueel model dat gebaseerd was op Baartman (2008), Wyatt-
          Smit & Castleton (2007) en Trede & Smith (2014))



          tijkexaminatoren zagen dit als een persoonlijke nederlaag; zij   beoordelaars uit de branche kan de relatie met de opleiding
          voelden het alsof hun begeleiding tekort was geschoten.   verstevigd worden.
                                                              Daarnaast moet de proeve van bekwaamheid ingebed zijn
          Volgens de praktijkexaminatoren beïnvloedde de onderwijs-  in een examenprogramma op opleidingsniveau waarbij de
          instelling hun beslissing op twee manieren.  Ten eerste bij   proeve slechts één van de examenvormen is (Baartman, 2008).
          een gezamenlijke beoordeling door een praktijk- en school-  De zwakke kanten van deze examenvorm kunnen dan gecom-
          examinator. Ten tweede als praktijkexaminatoren hun beslis-  penseerd worden door andere vormen en vice versa. Geen en-
          sing lieten beïnvloeden door de kloof die zij ervoeren tussen   kele beoordelingsvorm is immers honderd procent valide en
          de onderwijsinstelling en de praktijk.  Als standaarden niet   betrouwbaar.
          overeenkwamen met de praktijk of als de student theoretische
          kennis miste, werd de oorzaak bij de onderwijsinstelling ge-
          legd. De praktijkexaminatoren pasten dan de interpretatie van   Literatuur
          de standaarden van het exameninstrument aan.           > Baartman, L. K. J. (2008). Assessing the assessment:
                                                                Development and use of quality criteria for Competence
          Geconcludeerd kan worden dat interpretatie en toepassing van   Assessment Programmes. Proefschrift. Utrecht:
          standaarden de grootste invloed hadden op de beslissing die   Universiteit Utrecht.
          praktijkexaminatoren namen. Deze centrale factor werd beïn-    > Trede, F., & Smith, M. (2014). Workplace educators’
          vloed door de andere factoren, zie Figuur 1.          interpretations of their assessment practices: a view
                                                                through a critical practice lens. Assessment & Evaluation
          Aanbevelingen                                         in Higher Education, 39(2), 154-167. doi:10.1080/026029
          De kwaliteit van beslissingen van praktijkexaminatoren bij   38.2013.803026.
          een proeve van bekwaamheid kan verhoogd worden door de     > Wyatt-Smit, C., & Castleton, G. (2005). Examining how
          standaarden met beoordelaars te kalibreren, bijvoorbeeld tij-  teachers judge student writing: an Australian case study.
          dens een training aan de hand van een praktijkcasus. Als de   Journal of Curriculum Studies, 37(2), 131-154. doi:
          interpretatie van de standaarden eenduidig is voor beoorde-  10.1080/0022027032000242887               www.profielactueel.nl
          laars, zal de beslissing minder worden beïnvloed door overige
          factoren,  zoals  onzekerheid,  sociale  relatie  en  ervaring.  Door   De auteur is docent en lid van de examencommissie bij ROC A12 in Velp en
          deze  training  te  laten  plaatsvinden  op  het  roc  met  praktijk-  volgt de Master Onderwijskundig Advies en Ontwerp aan de Universiteit Utrecht



          SEPTEMBER  2016                                                                                        23
   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28