Page 22 - My FlipBook
P. 22

Maak standaarden voor beoordelaars

             eenduidiger


















              Veel mbo-instellingen werken ermee: de proeve
              van bekwaamheid. Met dit exameninstrument
              beoordelen praktijkexaminatoren van een bedrijf          Examineren in de praktijk:
              of instelling in de beroepspraktijk competen-
              ties van mbo-studenten. Onderwijsinstellingen
              moeten daarbij waarborgen dat deze beoordeling                welke factoren zijn van
              valide en betrouwbaar is. Uit onderzoek blijkt
              dat beslissingen die deze praktijkexaminatoren
              nemen, het meest worden beïnvloed door hoe                 invloed op de beslissing?
              zij de beoordelingsstandaarden interpreteren en
              toepassen. Daarin zitten grote verschillen.
                                                                 Centrale rol voor examenstandaard
              Rianne Banning                                     In tien van de twaalf gevallen was degene die de stage bege-
                                                                 leidde, dezelfde als degene die de proeve beoordeelde. Deze
              De proeve van bekwaamheid is een examen waarbij studenten   praktijkexaminatoren gaven aan dat zij persoonlijke vaardig-
              hun competenties demonstreren in een realistische beroeps-  heden en ontwikkeling tijdens de stageperiode bewust of on-
              situatie. Tijdens de proeve observeren, interpreteren en beoor-  bewust mee lieten spelen in het interpreteren van de standaar-
              delen praktijkexaminatoren product en proces, met behulp van   den van het exameninstrument:  ‘Als het examen onvoldoende
              een observatielijst met standaarden waaraan moet worden vol-  is, kijk ik naar de stage, het proces.’ Of: ‘Iedereen komt op een
              daan. Onderwijsinstellingen kopen deze proeven van bekwaam-  ander niveau binnen en maakt een andere groei door. Ja, dat
              heid vaak in bij gecertificeerde examenleveranciers, waardoor   beoordeel ik anders’. Opvallend is dat zes praktijkexaminato-
              de kwaliteit van dit exameninstrument op orde lijkt. Het garan-  ren het als voordeel zagen om de stageperiode te laten mee-
              deren van de kwaliteit tijdens het examenproces is voor onder-  wegen in de eindbeslissing. ‘Het kan zijn dat net tijdens het
              wijsinstellingen echter vaak een worsteling, omdat onderwijs-  examen de bewoner boos of agressief wordt. Dan moet ik tegen
              instellingen te weinig zicht hebben op het examenproces.   de leerling zeggen: ‘je hebt het niet gehaald’, terwijl ik weet dat
                                                                 ze het wel kan.’
              Het onderzoek
              Om de kwaliteit van het examenproces, de beoordeling van de   Ervaren beoordelaars waren zich bewust van de standaarden,
              proeve, te garanderen, is het zinvol om het beslissingsproces   maar zij gebruikten bij hun beoordeling vooral hun ‘fingerspit-
              van praktijkexaminatoren te onderzoeken. Welke factoren be-  zengefühl’. Zij zagen de standaarden als een kapstok en inter-
              invloeden de beslissing van de praktijkexaminatoren tijdens de   preteerden deze vanuit hun ervaring en voelden zich daardoor
              proeve van bekwaamheid en wat zegt dit over de kwaliteit van   zelfverzekerder: ‘Onervaren beoordelaars tekenen volgens mij
              de beslissing? Het onderzoek bestond uit twaalf semigestruc-  heel snel af. Ik denk dat ik dat in het begin ook weleens heb
                                                                 gedaan. Die verantwoordelijkheid is ook wel wat. Je wilt de dis-
              tureerde  interviews  bij  praktijkexaminatoren.  De  beïnvloe-
        www.profielactueel.nl  dingsfactoren zoals die bekend zijn uit de literatuur, werden   cussie niet aangaan.’ De meeste praktijkexaminatoren overleg-
                                                                 den bij twijfel met een collega. Alleen in de zorg- en de recrea-
              bevraagd. De praktijkexaminatoren waren in dienst van een be-
              drijf of instelling en examineerden mbo-studenten van diverse
                                                                 tiesector werd de beslissing door twee personen genomen. Alle
                                                                 geïnterviewden gaven aan het lastig te vinden om studenten
              mbo’s waaronder ROC A12, in de recreatie-, zorg-, commerciële
                                                                 in de laatste fase van de opleiding te laten zakken. Vier prak-
              dienstverlenings-, sport en bewegen- of handelssector.

      22                                                                                     VAKBLAD  PROFIEL  NUMMER  6
   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27