Page 20 - My FlipBook
P. 20
Stagebedrijf wil
meer contact
met de opleiding
Stagiairs bij bouwbedrijf Wessels Zeist maken
werktekeningen of werken mee op de bouw-
plaats. Praktijkopleider Marten Timmer heeft Stage lopen bij bouwbedrijf
veel van hen begeleid. Niet alleen omdat hij
vindt dat bedrijfsleven daar in taak in heeft,
maar ook omdat hij het leuk vindt. Maar, vindt Wessels Zeist – ‘We laten ze
hij, de school zou zich vaker moeten laten zien.
eerst een beetje zwemmen’
Ton van den Born
Het gemeentehuis in Zeist, het Paleis van Justitie, het KPMG-
gebouw. Mbo’ers van bouwopleidingen die stage hebben gelo- vragen we: wat is je doel? Wat wil je leren?’ Een stageplek kan
pen bij Wessels Zeist en langs deze gebouwen komen, kunnen bijvoorbeeld een afstudeeropdracht zijn of meer verkennend.
zeggen: ‘daar heb ik mijn steentje aan bijgedragen’. Als onder- ‘Derdejaars helpen we veel, maar kom je hier als vierdejaars,
deel van een projectteam. Dat geldt nu voor Koen de Leeuw of met de studieverkorting eigenlijk derdejaars, dan word je
(26), bijna klaar met zijn stage in Zeist. Hij heeft meegewerkt geacht zelfstandig opdrachten te doen. Initiatief te nemen.
aan het Van der Valk Hotel bij Nieuwegein. ‘Het is leuk hier’, Dan zeg je bijvoorbeeld nadat je een tijdje hebt meegelopen,
zegt hij. ‘Het is boven mijn verwachting geweest.’ ik wil wel een werktekening maken of een planning voor een
‘We moeten stagiairs koesteren’, vindt Marten Timmer, onderdeel van de bouw. Soms gebruiken we zo’n tekening of
werkvoorbereider bij Bouwbedrijf Wessels Zeist. Hij begeleidt berekening in het project.’
hen als praktijkopleider. ‘Zij zijn immers onze toekomst. Ik zie Hij vertelt over Elise, een stagiaire vanuit MBO Utrecht, op-
het als onze plicht om die jongens – ongeveer vijf procent van leiding Bouwkunde, die betrokken was bij ‘het gevelgebeuren’.
de stagiairs in het bouwbedrijf is meisje – een kans te geven. ‘Dan praat je over isolatie, gevelstenen, spouwankers. Op een
Vaak weten ze wel wat het is, de bouw, bijvoorbeeld omdat fa- van de stenen staat nu haar naam, als bewijs van haar bijdra-
milie daarin werkt, maar voor anderen is stage een kennisma- ge.’ Veel jongeren zijn via stage in dienst gekomen. ‘Ze leren
king met deze wereld. Zijn ze enthousiast genoeg en willen het bedrijf kennen, maar het bedrijf leert ook hen kennen. Zo
ze doorzetten? Zijn ze voldoende gemotiveerd? Die motivatie kunnen we verjongen.’
moet uiteindelijk van de student komen, maar ik zie ook een
taak voor ons. Ik wil ze graag laten zien wat het vak inhoudt Kritische noot
en hoe mooi het is. Je bouwt immers echt iets. De bouwplaats Hij ziet dat het mbo verandert. ‘Ik heb twee dochters in het
leeft meer dan het kantoor’, denkt hij. ‘Tegen een stagiair hier onderwijs. Daar krijg ik wat van mee. Bovendien worden we
op kantoor zeg ik in de beginfase af en toe: kom, we gaan even geacht voor certificering als leerbedrijf praktijkopleiderscur-
naar de bouw. Straks werkt hij op kantoor aan een onderdeel sussen te volgen, elke twee jaar. Dan hoor je over de compe-
en moet hij daar uitleggen wat hij berekend of getekend heeft. tenties, kwalificaties, beoordeling. Kenniscentrum Fundeon
www.profielactueel.nl Zwemmen overneemt, weet ik niet.’
verzorgde dat, maar Fundeon bestaat niet meer. Of SBB dat
Je merkt dat ze van zo’n bezoek enthousiast worden.’
Timmer vindt het contact met school beneden de maat. Vanuit
school komt er per stageperiode hooguit één keer iemand langs.
Timmer heeft sinds hij in 1990 bij Wessels Zeist begon heel wat
stagiairs voorbij zien komen. Zo’n stagiair krijgt eerst een paar
‘Veel te weinig’, vindt hij. ‘Bovendien lopen beoordelingen soms
wenweken. ‘We laten ze eerst een beetje zwemmen. Daarna
zeer uiteen. Ik vond bijvoorbeeld een stagiair onvoldoende,
20 VAKBLAD PROFIEL NUMMER 6

