Page 15 - My FlipBook
P. 15
THEMA Kwaliteit van de bpv in het mbo
Het Graafschap College
werkt voor de bpv aan een
‘goede en gedragen visie’
Geïnterviewde examencommissies gaven voorbeelden over
hoe zij informatie verzamelen over het verloop van het exa-
men. Zij spreken bijvoorbeeld af waar ze op gaan letten: aan-
tal beoordelaars, tijdstip van het examen, gebruik van beoor-
delingsinstrumenten of de onderbouwing van het oordeel.
Soms voeren zij juist na afloop van het examen verificatiege-
sprekken met de student en de praktijkassessor.
Verder analyseert een aantal examencommissies proces-
verbalen van examinatoren of examenlogboeken van stu-
foto: Graafschap College
denten. Ook de beoordelingsformulieren en onderbouwingen
van oordelen bieden een schat aan informatie net als enquê-
Een opleiding heeft bovendien maar beperkt de tijd om exami- tes onder studenten en de bedrijven. Uit zo’n analyse wordt
natoren voor te bereiden en te instrueren. Als die voorberei- duidelijk welke examenelementen de kwaliteit van het exa-
ding niet goed verloopt, hebben assessoren soms onvoldoende men garanderen. De opleiding verzorgende van het Deltion
kennis van het kwalificatiedossier, het niveau of de beoorde- College werkt met taakgroepen die casussen of vragen krij-
lingscriteria. De opleidingen dragen drie oplossingsrichtingen gen: ‘Hoe kunnen we ervoor zorgen dat we meer steekproe-
aan voor deze problematiek: blijf investeren in trainen en ven afnemen?’ of ‘Hebben we zicht op de deskundigheid van
eventueel certificeren van assessoren; besteed aandacht aan de beoordelaars?’
het moment tussen afname van het examen en beoordeling;
houd de competenties van assessoren in beeld. Tot slot
De dilemma’s en vragen die zich aandienen bij mbo-examine-
De opleiding kok van het NOVA College bijvoorbeeld leert ring in de beroepspraktijk zijn niet eenvoudig te beantwoor-
leermeesters observeren en beoordelen. Daartoe worden den. Duidelijk is geworden dat het steeds moet gaan om een
films getoond. De leermeesters lunchen in het restaurant van weloverwogen samenhang in de maatregelen; combinaties
de school om de studenten tijdens hun werk te observeren. van oplossingen die zijn afgestemd op de mogelijkheden bin-
Samen vullen ze daarna het beoordelingsformulier in en voe- nen de opleiding en de beroepspraktijk.
ren een panelgesprek. ‘Zo oefenen ze met alle methodieken
die bij het beoordelen van studenten aan de orde komen.’ De Inspectie van het Onderwijs vindt het bemoedigend dat
opleidingen uiteenlopende oplossingen bedenken voor de
De kwaliteit van de examinering verbetert als meteen na complexe vragen waarvoor ze zich gesteld zien. Want waar te
de afname van het examen de verschillende beoordelaars beginnen met kwaliteitsverbetering? De inspectie hoopt dat
hun observaties bespreken: waar hebben we naar gekeken? deze voorbeelden bestuurders inspireren en ertoe aanzetten
hoe kijk je en hoe beslis je? is het oordeel goed te onder- om dilemma’s te bespreken en eigen oplossingen te ontwik-
bouwen? kelen. Zo kan elke opleiding hun studenten een mbo-diploma
geven dat duidelijk maakt wat ze waard zijn.
Kwaliteit waarborgen
Examencommissies zien erop toe dat de afname en beoor- De auteur is tekstschrijver
deling van het examen verloopt zoals vooraf is beoogd. Het
gaat dan om alles wat met voorbereiding, afname, beoorde-
ling en evaluatie van de examinering te maken heeft. Uit het Noot
onderzoek blijkt dat het lastig is om goed zicht te krijgen en 1 Inspectie van het Onderwijs (2016). Examinering in
te houden op die praktijkexaminering. Als een examen bij- de reële beroepscontext. Oplossingsrichtingen voor
voorbeeld heel lang duurt, vraagt het te veel capaciteit om gesignaleerde problemen en dilemma’s. Utrecht:
daar gedurende het hele examen een commissielid bij aan- Inspectie van het Onderwijs www.profielactueel.nl
wezig te hebben. Opleidingen zitten dan met een dilemma:
hoe borgen zij in zo’n geval dat de afname en beoordeling Vanaf 23 september kunt u het volledige rapport
volgens plan verlopen? downloaden via www.onderwijsinspectie.nl
SEPTEMBER 2016 15

