Page 15 - My FlipBook
P. 15

THEMA Kwaliteit van de bpv in het mbo










                                                             Het Graafschap College
                                                             werkt voor de bpv aan een
                                                             ‘goede en gedragen visie’



                                                             Geïnterviewde examencommissies gaven voorbeelden over
                                                             hoe zij informatie verzamelen over het verloop van het exa-
                                                             men. Zij spreken bijvoorbeeld af waar ze op gaan letten: aan-
                                                             tal beoordelaars, tijdstip van het examen, gebruik van beoor-
                                                             delingsinstrumenten of de onderbouwing van het oordeel.
                                                             Soms voeren zij juist na afloop van het examen verificatiege-
                                                             sprekken met de student en de praktijkassessor.

                                                             Verder analyseert een aantal examencommissies proces-
                                                             verbalen van examinatoren of examenlogboeken van stu-
                                                         foto: Graafschap College
                                                             denten. Ook de beoordelingsformulieren en onderbouwingen
                                                             van oordelen bieden een schat aan informatie net als enquê-
          Een opleiding heeft bovendien maar beperkt de tijd om exami-  tes onder studenten en de bedrijven. Uit zo’n analyse wordt
          natoren voor te bereiden en te instrueren. Als die voorberei-  duidelijk welke examenelementen de kwaliteit van het exa-
          ding niet goed verloopt, hebben assessoren soms onvoldoende   men garanderen. De opleiding verzorgende van het Deltion
          kennis van het kwalificatiedossier, het niveau of de beoorde-  College werkt met taakgroepen die casussen of vragen krij-
          lingscriteria. De opleidingen dragen drie oplossingsrichtingen   gen: ‘Hoe kunnen we ervoor zorgen dat we meer steekproe-
          aan voor deze problematiek: blijf investeren in trainen en   ven afnemen?’ of ‘Hebben we zicht op de deskundigheid van
          eventueel certificeren van assessoren; besteed aandacht aan   de beoordelaars?’
          het moment tussen afname van het examen en beoordeling;
          houd de competenties van assessoren in beeld.      Tot slot
                                                             De dilemma’s en vragen die zich aandienen bij mbo-examine-
          De  opleiding  kok  van  het  NOVA  College  bijvoorbeeld  leert   ring in de beroepspraktijk zijn niet eenvoudig te beantwoor-
          leermeesters observeren en beoordelen. Daartoe worden   den. Duidelijk is geworden dat het steeds moet gaan om een
          films getoond. De leermeesters lunchen in het restaurant van   weloverwogen samenhang in de maatregelen; combinaties
          de school om de studenten tijdens hun werk te observeren.   van oplossingen die zijn afgestemd op de mogelijkheden bin-
          Samen vullen ze daarna het beoordelingsformulier in en voe-  nen de opleiding en de beroepspraktijk.
          ren een panelgesprek. ‘Zo oefenen ze met alle methodieken
          die bij het beoordelen van studenten aan de orde komen.’  De Inspectie van het Onderwijs vindt het bemoedigend dat
                                                             opleidingen uiteenlopende oplossingen bedenken voor de
          De kwaliteit van de examinering verbetert als meteen na   complexe vragen waarvoor ze zich gesteld zien. Want waar te
          de afname van het examen de verschillende beoordelaars   beginnen met kwaliteitsverbetering? De inspectie hoopt dat
          hun observaties bespreken: waar hebben we naar gekeken?   deze voorbeelden bestuurders inspireren en ertoe aanzetten
          hoe kijk je en hoe beslis je? is het oordeel goed te onder-  om dilemma’s te bespreken en eigen oplossingen te ontwik-
          bouwen?                                            kelen. Zo kan elke opleiding hun studenten een mbo-diploma
                                                             geven dat duidelijk maakt wat ze waard zijn.
          Kwaliteit waarborgen
          Examencommissies zien erop toe dat de afname en beoor-  De auteur is tekstschrijver
          deling van het examen verloopt zoals vooraf is beoogd. Het
          gaat dan om alles wat met voorbereiding, afname, beoorde-
          ling en evaluatie van de examinering te maken heeft. Uit het   Noot
          onderzoek blijkt dat het lastig is om goed zicht te krijgen en   1   Inspectie van het Onderwijs (2016). Examinering in
          te houden op die praktijkexaminering. Als een examen bij-  de reële beroepscontext. Oplossingsrichtingen voor
          voorbeeld heel lang duurt, vraagt het te veel capaciteit om   gesignaleerde problemen en dilemma’s. Utrecht:
          daar gedurende het hele examen een commissielid bij aan-  Inspectie van het Onderwijs                  www.profielactueel.nl
          wezig te hebben. Opleidingen zitten dan met een dilemma:
          hoe  borgen  zij  in  zo’n  geval  dat  de  afname  en  beoordeling   Vanaf 23 september kunt u het volledige rapport
          volgens plan verlopen?                              downloaden via www.onderwijsinspectie.nl



          SEPTEMBER  2016                                                                                        15
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20