Page 13 - My FlipBook
P. 13
THEMA Kwaliteit van de bpv in het mbo
Onderzoek Inspectie: bij dilemma’s bedenken
opleidingen vaak zelf de oplossingen
Examinering in
de beroeps praktijk
doorgelicht
In het mbo leggen studenten een deel van hun teitsmaatregelen voldoende zijn. Zijn twee beoordelaars vol-
examen af in de beroepspraktijk. Daarbij die- doende? Is de locatie geschikt? Welke werkprocessen horen
nen zich bij de examenvoorbereiding allerlei tot de kern van het beroep?
praktische vragen aan. Of – als het tegenzit –
ook tijdens of zelfs na afloop van het examen. Uit het onderzoek kwam naar voren dat opleidingen ver-
Om een beter beeld te krijgen van de vragen schillende manieren hanteren om te werken aan een goede
die mbo-opleidingen hebben over examinering en gedragen visie. De opleiding Gehandicaptenzorg van het
en waar zij tegenaan lopen bij de verantwoor- Graafschap College koos ervoor in een gesprek met het werk-
ding van hun keuzes, deed de Inspectie van het veld de visie te verhelderen. ‘Wat wil je absoluut wel en wat
Onderwijs onderzoek.¹ Dat onderzoek laat zien wil je absoluut niet bij de examinering?’. Andere opleidingen
hoe herkenbaar een aantal dilemma’s is. Maar organiseren bijeenkomsten waarin ze de visie op ieders taken
vooral wordt duidelijk hoe actief opleidingen en verantwoordelijkheden bespreken bij het voorbereiden, het
bezig zijn om oplossingen te bedenken om de afnemen en de evaluatie van het examen. Er zijn ook opleidin-
examinering in de beroepspraktijk te verbete- gen die actief samenwerking zoeken met collega-opleidingen
ren en te zorgen dat hun studenten een diploma om bijvoorbeeld samen examenmateriaal te ontwikkelen.
krijgen dat laat zien wat ze waard zijn. In dit ar-
tikel komen de zes herkenbare probleemgebie- Goede voorbereiding op de examenlocatie
den uit het onderzoek aan de orde én voorbeel- De praktijksituaties zijn per opleiding nogal uiteenlopend.
den van oplossingen die opleidingen daarvoor De één moet rekening houden met de privacy van cliënten,
zelf hebben aangedragen. de ander met de planning van een bouwproject. Juist omdat
de situaties zo verschillend zijn, zorgen opleidingen meestal
Aleid Bos dat zij tijdig een beeld krijgen van de examenlocatie: welke
werkprocessen kunnen er op deze locatie geëxamineerd wor-
Een visie op examinering biedt alle betrokkenen kaders en den – en welke niet? Hoe zit het met de beschikbaarheid en
houvast voor de manier waarop examens moeten worden ervaring van de beoordelaars? Is deze examencontext ver- www.profielactueel.nl
afgenomen en beoordeeld. Als die visie niet scherp genoeg gelijkbaar met die bij voorgaande examens?
vaststaat of onvoldoende herkend wordt binnen opleidingen,
is het voor betrokkenen lastig te bepalen wanneer de kwali- Bij de opleiding Dierverzorging Paardensport en Paarden- >>
SEPTEMBER 2016 13

