Page 8 - My FlipBook
P. 8
Foto: Ingrid Borger
vrijblijvend moeten worden. De komende jaren immers zullen Scalda gaat kwaliteit zonder meer voor kwantiteit. Wij stre-
de gevolgen van dalende leerlingenaantallen in het voortge- ven naar groei, zeker, maar dan met name kwalitatieve groei.
zet onderwijs, het mbo en uiteindelijk ook het hoger onderwijs Zeeland toont juist ook in het onderwijs aan wat de kracht is
steeds beter merkbaar worden. Met minder inkomsten staan van kwaliteit. Zo hadden we al de beste basisschool, het beste
we voor de uitdaging om onderwijs te bieden dat maximale vwo, havo en mbo van Nederland. Ook Scalda heeft meerde-
kansen biedt voor de ontwikkeling van talent bij onze leerlin- re opleidingen in de top staan en geen zwakke opleidingen.
gen en studenten en hen zo goed voor te bereiden op hun rol Zeeland kent niet alleen in haar bedrijven, maar zeker ook in
op de arbeidsmarkt en in de samenleving.’ het onderwijs veel vakmanschap. Dat kunnen en moeten we
als provincie samen nog veel meer uitnutten.
In dat Zeeuws Manifest hebben de scholen, waaronder Scalda,
een aantal ambities verwoord, waarvan er een gaat over de Meesterlijk samenwerken
relatie met bedrijven en instellingen, over stage en werk. En dan – vakmanschap is nog geen meesterschap. Meester-
• ‘Onderwijs is veel meer dan voorbereiding op de wereld van schap, excellentie in het vak: als dat ergens van belang is
het werk. We creëren geen werk, maar zijn wel een belang- voor de Zeeuwse bedrijven en instellingen is het wel in het
rijke randvoorwaarde voor bedrijven en instellingen: werk- mbo Scalda onderschrijft de doelen van de versterking van
gevers kunnen niet zonder de instroom van goed opgeleide de hoogwaardige kwaliteit van het onderwijs in Zeeland van
jongeren. Jongeren kunnen niet goed zonder het perspectief harte. Het is duidelijk dat we uiteindelijk in het belang van
van werk, dat bij hun talenten past. ‘ Zeeland het onderwijs en de beroepskolom als geheel willen
versterken, onder meer door excellentie te bevorderen.. Scalda
ziet en streeft naar excellentie op alle niveaus. Je zou kunnen
Maximale kansen spreken van ‘excellentie in brede zin’: bij alle studenten het
bieden voor de ontwikkeling beste eruit halen. En op alle niveaus zijn er excellente stu-
denten die boven zichzelf uitstijgen. Juist ook op niveau 1 en
van talent 2 kennen we mooie verhalen van jongeren die ondanks soms
moeilijke persoonlijke omstandigheden voor hen prachtige
prestaties leveren.
• ‘Voor voldoende perspectief op stage en werk, willen we een
pact sluiten met de Zeeuwse werkgevers voor het behoud of Het mbo heeft hoge ambities, voor haar studenten in de eer-
creëren van stageplaatsen. Zonder voldoende stageplaatsen ste plaats, voor onze partners uit bedrijven en instellingen,
kunnen beroepsopleidingen op mbo-niveau niet behouden voor de samenleving. We zoeken daarbij steeds meer verbin-
blijven. Dit speelt met name op mbo-niveau 2/3. We willen dit dingen in de hele maatschappij. We willen dat onze ambities
Onderwijs & Werk-Pact vertalen in een breder partnership: geworteld zijn, dat ze stevig aanhaken bij de economie, op
meer beroepsnabij leren op de werkplek, ‘opscholen’ van jon- een manier die bij onze studenten past. Deze tijd vraagt om
een brede samenwerking tussen ondernemingen en instellin-
www.profielactueel.nl Van kwantiteit naar kwaliteit gen, overheden en heel het onderwijs, net als in de bloeitijd
geren van mbo-2/3- niveau naar niveau 4, Leven Lang Leren,
inzet van onderzoeksexpertise vanuit het hoger onderwijs.’
van de oude vakmansgilden. Wij geloven in meesterschap,
door goed vakmanschap.
In Nederland is succes lang afgemeten aan groei in aantallen.
Het woord ‘krimp’ heeft al snel een verlammend effect. Voor
De auteur is Voorzitter College van Bestuur Scalda
8 VAKBLAD PROFIEL NUMMER 6

