Page 8 - My FlipBook
P. 8

Foto: Ingrid Borger






              vrijblijvend moeten worden. De komende jaren immers zullen   Scalda gaat kwaliteit zonder meer voor kwantiteit. Wij stre-
              de  gevolgen  van  dalende  leerlingenaantallen  in  het  voortge-  ven naar groei, zeker, maar dan met name kwalitatieve groei.
              zet onderwijs, het mbo en uiteindelijk ook het hoger onderwijs   Zeeland toont juist ook in het onderwijs aan wat de kracht is
              steeds beter merkbaar worden. Met minder inkomsten staan   van kwaliteit. Zo hadden we al de beste basisschool, het beste
              we voor de uitdaging om onderwijs te bieden dat maximale   vwo, havo en mbo van Nederland. Ook Scalda heeft meerde-
              kansen biedt voor de ontwikkeling van talent bij onze leerlin-  re opleidingen in de top staan en geen zwakke opleidingen.
              gen en studenten en hen zo goed voor te bereiden op hun rol   Zeeland kent niet alleen in haar bedrijven, maar zeker ook in
              op de arbeidsmarkt en in de samenleving.’          het onderwijs veel vakmanschap. Dat kunnen en moeten we
                                                                 als provincie samen nog veel meer uitnutten.
              In dat Zeeuws Manifest hebben de scholen, waaronder Scalda,
              een aantal ambities verwoord, waarvan er een gaat over de     Meesterlijk samenwerken
              relatie met bedrijven en instellingen, over stage en werk.  En dan – vakmanschap is nog geen meesterschap. Meester-
              •  ‘Onderwijs is veel meer dan voorbereiding op de wereld van   schap, excellentie in het vak: als dat ergens van belang is
               het werk. We creëren geen werk, maar zijn wel een belang-  voor de Zeeuwse bedrijven en instellingen is het wel in het
               rijke randvoorwaarde voor bedrijven en instellingen: werk-  mbo Scalda onderschrijft de doelen van de versterking van
               gevers kunnen niet zonder de instroom van goed opgeleide   de hoogwaardige kwaliteit van het onderwijs in Zeeland van
               jongeren. Jongeren kunnen niet goed zonder het perspectief   harte. Het is duidelijk dat we uiteindelijk in het belang van
               van werk, dat bij hun talenten past. ‘            Zeeland het onderwijs en de beroepskolom als geheel willen
                                                                 versterken, onder meer door excellentie te bevorderen.. Scalda
                                                                 ziet en streeft naar excellentie op alle niveaus. Je zou kunnen
                            Maximale kansen                      spreken van ‘excellentie in brede zin’: bij alle studenten het
                      bieden voor de ontwikkeling                beste eruit halen. En op alle niveaus zijn er excellente stu-
                                                                 denten die boven zichzelf uitstijgen. Juist ook op niveau 1 en
                                van talent                       2 kennen we mooie verhalen van jongeren die ondanks soms
                                                                 moeilijke persoonlijke omstandigheden voor hen prachtige
                                                                 prestaties leveren.
              •  ‘Voor voldoende perspectief op stage en werk, willen we een
               pact sluiten met de Zeeuwse werkgevers voor het behoud of   Het mbo heeft hoge ambities, voor haar studenten in de eer-
               creëren van stageplaatsen. Zonder voldoende stageplaatsen   ste plaats, voor onze partners uit bedrijven en instellingen,
               kunnen beroepsopleidingen op mbo-niveau niet behouden   voor de samenleving. We zoeken daarbij steeds meer verbin-
               blijven. Dit speelt met name op mbo-niveau 2/3. We willen dit   dingen in de hele maatschappij. We willen dat onze ambities
               Onderwijs & Werk-Pact vertalen in een breder partnership:   geworteld zijn, dat ze stevig aanhaken bij de economie, op
               meer beroepsnabij leren op de werkplek, ‘opscholen’ van jon-  een manier die bij onze studenten past. Deze tijd vraagt om
                                                                 een brede samenwerking tussen ondernemingen en instellin-
        www.profielactueel.nl  Van kwantiteit naar kwaliteit     gen, overheden en heel het onderwijs, net als in de bloeitijd
               geren van mbo-2/3- niveau naar niveau 4, Leven Lang Leren,
               inzet van onderzoeksexpertise vanuit het hoger onderwijs.’
                                                                 van de oude vakmansgilden.  Wij geloven in meesterschap,
                                                                 door goed vakmanschap.
              In Nederland is succes lang afgemeten aan groei in aantallen.
              Het woord ‘krimp’ heeft al snel een verlammend effect. Voor
                                                                 De auteur is Voorzitter College van Bestuur Scalda


       8                                                                                     VAKBLAD  PROFIEL  NUMMER  6
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13