Page 7 - My FlipBook
P. 7

Bestuursvoorzitter roc










         CvB-voorzitter benadrukt de ‘kracht van kwaliteit van onderwijs’





          Vakbekwaamheid en Poorterschap                     is voor niveau 1 en 2, ook al is daar economisch steeds minder
          Maar, ook al was het midden- en kleinbedrijf dan verdeeld en   vraag naar. De oorzaken zijn duidelijk. Veel beroepen stellen
          veranderlijk, de gilden vormden met de handelscompagnieën de   steeds hogere eisen qua skills en technische competenties.
          ruggengraat  van  de  Zeeuwse economie.  Ze  gaven  daarbij  hun
          leden niet alleen het recht om het beroep uit te oefenen,  een ‘
          startkwalificatie’ Ze zorgden ook voor sociale zekerheid, bij ziek-  Leerlingen op basis niveau
          te en ouderdom. Ze regelden zelfs de begrafenis van hun leden.   bevinden zich in een moeilijke
          De gilden kenden twee lidmaatschapseisen: ‘poorterschap’ en
          ‘vakbekwaamheid’. Deze eisen komen erg dicht in de buurt van   positie voor hun stage en
          de wettelijke doelstellingen van het mbo. De eerste eis, ‘poorter-  arbeidsmarktperspectief
          schap’  (je  zou  ook  kunnen  spreken  van ‘burgerschap’),  was  in
          heel de Republiek gelijk. Je kon je burgerschap zowel kopen als
          erven. Minstens zo belangrijk was de tweede eis: vakbekwaam-
          heid. Alles draaide om goed beroepsonderwijs. En de overheden,   Het is, ook de afgelopen periode, ronduit alarmerend hoe wei-
          in die tijd de stadsbesturen, hielden ook toen al nauwlettend in   nig stageplaatsen en arbeidsmarktperspectief er is voor onze
          de gaten of de kwaliteit van het onderwijs op peil bleef en jonge-  jongeren op het basisniveau. Mbo-instellingen voelen zich ge-
          ren niet te makkelijk tot de gilden werden toegelaten.   dwongen steeds meer opleidingen tijdelijk ‘dicht te zetten’ of
   Foto: Marcel Kentin
                                                             zelfs helemaal te beëindigen. Er wordt gezocht naar alternatie-
          Meester en gezel                                   ven in bijvoorbeeld bredere programma’s, hybride leeromge-
          Een jongere ging eerst aan het werk als leerling. Deed hij dat een   vingen en stageleerbedrijven, maar daarmee gaan we er niet
          paar jaar op waardige wijze, dan mocht hij proberen als gezel   komen. Hier hebben we een maatschappelijke verantwoorde-
          in de leer te komen bij een meester. Die was verplicht de jon-  lijkheid met overheden, bedrijven en instellingen, om ook die
          gere alles te leren wat hij zelf beheerste. Hij tilde zijn gezel bo-  jongeren, steeds vaker, zoals dat heet, ‘jongeren in een kwets-
          ven zichzelf uit, leerde hem het vak te beheersen op een niveau   bare positie’, een toekomst te bieden.
          van  meesterschap; excellentie. Het meetpunt was uiteraard de
          bekende meesterproef, hoewel die feitelijk niet altijd werd ge-  Van defensief naar offensief
          vraagd. Het schildersgilde kende die proef in de zestiende eeuw   Anderzijds willen we steeds beter aansluiten we bij de vraag
          bijvoorbeeld niet, maar een leerling of gezel mocht zijn werk   van de Zeeuwse economie, bij onze provincie en haar ‘dna’:
          niet signeren. Aan een meester werden ook maatschappelijke   bij datgene wat past bij de context waarin we ons onderwijs
          eisen gesteld. Hij moest middelen hebben om een bedrijf te kun-  aanbieden. Scalda wil in jaren van ‘krimp en ontgroening’, die
          nen beginnen en niet zelden was ook een huwelijk verplicht. Dat   na 2018 geleidelijk zullen leiden tot een daling van ons studen-
          is nog eens iets anders dan een taal- en rekentoets.   tenaantal van uiteindelijk ongeveer duizend studenten, niet
                                                             steeds louter ‘defensief’ nagaan wat nog aan aanbod behouden
          Maatschappelijk verantwoordelijk                   kan blijven. We willen juist ‘offensief’ en proactief samen met
          In het verlengde van het bedrijfsleven is ook het mbo de back-  bedrijven, instellingen en overheden nagaan welk middelbaar
          bone van de economie, zeker ook van de Zeeuwse. Immers,   beroepsonderwijs bij onze provincie past.
          nog steeds is een goede vakopleiding, goed onderwijs, cruci-
          aal voor die bedrijven en instellingen. Scalda speelt daar met   Zeeuws Onderwijsmanifest
          haar 9.500 studenten een belangrijke rol in; duizenden jonge-  Het Zeeuwse onderwijs wil deze beweging nadrukkelijk geza-
          ren die voor het overgrote deel uit Zeeland komen en daar ook   menlijk inzetten. Daarom hebben alle scholen voor vo, mbo,
          meestal blijven wonen en werken. Zoals iedere mbo-instelling   hbo en wo in de provincie onlangs een Zeeuws onderwijs-
          voelt de school  die maatschappelijke en economische verant-  manifest opgesteld. Dat manifest doet een beroep op de ‘Drie
          woordelijkheid.                                    O’s’ (onderwijs – ondernemingen – overheden).  Er valt onder
                                                             meer in te lezen:
          Aansluiten bij studenten                                                                               www.profielactueel.nl
          Enerzijds sluiten we aan bij wat onze studenten vragen: bij   ‘De samenwerking binnen de Zeeuwse onderwijskolom en
          hun voorkeuren, hun niveau, hun ondersteuningsvragen. We   tussen de onderwijs¬instellingen, overheden, bedrijfsleven en
          blijven ook zorgen voor een onderwijsaanbod dat toegankelijk   andere partners zal in de komende jaren robuuster en minder   >>



          SEPTEMBER  2016                                                                                        7
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12