Page 7 - My FlipBook
P. 7
Bestuursvoorzitter roc
CvB-voorzitter benadrukt de ‘kracht van kwaliteit van onderwijs’
Vakbekwaamheid en Poorterschap is voor niveau 1 en 2, ook al is daar economisch steeds minder
Maar, ook al was het midden- en kleinbedrijf dan verdeeld en vraag naar. De oorzaken zijn duidelijk. Veel beroepen stellen
veranderlijk, de gilden vormden met de handelscompagnieën de steeds hogere eisen qua skills en technische competenties.
ruggengraat van de Zeeuwse economie. Ze gaven daarbij hun
leden niet alleen het recht om het beroep uit te oefenen, een ‘
startkwalificatie’ Ze zorgden ook voor sociale zekerheid, bij ziek- Leerlingen op basis niveau
te en ouderdom. Ze regelden zelfs de begrafenis van hun leden. bevinden zich in een moeilijke
De gilden kenden twee lidmaatschapseisen: ‘poorterschap’ en
‘vakbekwaamheid’. Deze eisen komen erg dicht in de buurt van positie voor hun stage en
de wettelijke doelstellingen van het mbo. De eerste eis, ‘poorter- arbeidsmarktperspectief
schap’ (je zou ook kunnen spreken van ‘burgerschap’), was in
heel de Republiek gelijk. Je kon je burgerschap zowel kopen als
erven. Minstens zo belangrijk was de tweede eis: vakbekwaam-
heid. Alles draaide om goed beroepsonderwijs. En de overheden, Het is, ook de afgelopen periode, ronduit alarmerend hoe wei-
in die tijd de stadsbesturen, hielden ook toen al nauwlettend in nig stageplaatsen en arbeidsmarktperspectief er is voor onze
de gaten of de kwaliteit van het onderwijs op peil bleef en jonge- jongeren op het basisniveau. Mbo-instellingen voelen zich ge-
ren niet te makkelijk tot de gilden werden toegelaten. dwongen steeds meer opleidingen tijdelijk ‘dicht te zetten’ of
Foto: Marcel Kentin
zelfs helemaal te beëindigen. Er wordt gezocht naar alternatie-
Meester en gezel ven in bijvoorbeeld bredere programma’s, hybride leeromge-
Een jongere ging eerst aan het werk als leerling. Deed hij dat een vingen en stageleerbedrijven, maar daarmee gaan we er niet
paar jaar op waardige wijze, dan mocht hij proberen als gezel komen. Hier hebben we een maatschappelijke verantwoorde-
in de leer te komen bij een meester. Die was verplicht de jon- lijkheid met overheden, bedrijven en instellingen, om ook die
gere alles te leren wat hij zelf beheerste. Hij tilde zijn gezel bo- jongeren, steeds vaker, zoals dat heet, ‘jongeren in een kwets-
ven zichzelf uit, leerde hem het vak te beheersen op een niveau bare positie’, een toekomst te bieden.
van meesterschap; excellentie. Het meetpunt was uiteraard de
bekende meesterproef, hoewel die feitelijk niet altijd werd ge- Van defensief naar offensief
vraagd. Het schildersgilde kende die proef in de zestiende eeuw Anderzijds willen we steeds beter aansluiten we bij de vraag
bijvoorbeeld niet, maar een leerling of gezel mocht zijn werk van de Zeeuwse economie, bij onze provincie en haar ‘dna’:
niet signeren. Aan een meester werden ook maatschappelijke bij datgene wat past bij de context waarin we ons onderwijs
eisen gesteld. Hij moest middelen hebben om een bedrijf te kun- aanbieden. Scalda wil in jaren van ‘krimp en ontgroening’, die
nen beginnen en niet zelden was ook een huwelijk verplicht. Dat na 2018 geleidelijk zullen leiden tot een daling van ons studen-
is nog eens iets anders dan een taal- en rekentoets. tenaantal van uiteindelijk ongeveer duizend studenten, niet
steeds louter ‘defensief’ nagaan wat nog aan aanbod behouden
Maatschappelijk verantwoordelijk kan blijven. We willen juist ‘offensief’ en proactief samen met
In het verlengde van het bedrijfsleven is ook het mbo de back- bedrijven, instellingen en overheden nagaan welk middelbaar
bone van de economie, zeker ook van de Zeeuwse. Immers, beroepsonderwijs bij onze provincie past.
nog steeds is een goede vakopleiding, goed onderwijs, cruci-
aal voor die bedrijven en instellingen. Scalda speelt daar met Zeeuws Onderwijsmanifest
haar 9.500 studenten een belangrijke rol in; duizenden jonge- Het Zeeuwse onderwijs wil deze beweging nadrukkelijk geza-
ren die voor het overgrote deel uit Zeeland komen en daar ook menlijk inzetten. Daarom hebben alle scholen voor vo, mbo,
meestal blijven wonen en werken. Zoals iedere mbo-instelling hbo en wo in de provincie onlangs een Zeeuws onderwijs-
voelt de school die maatschappelijke en economische verant- manifest opgesteld. Dat manifest doet een beroep op de ‘Drie
woordelijkheid. O’s’ (onderwijs – ondernemingen – overheden). Er valt onder
meer in te lezen:
Aansluiten bij studenten www.profielactueel.nl
Enerzijds sluiten we aan bij wat onze studenten vragen: bij ‘De samenwerking binnen de Zeeuwse onderwijskolom en
hun voorkeuren, hun niveau, hun ondersteuningsvragen. We tussen de onderwijs¬instellingen, overheden, bedrijfsleven en
blijven ook zorgen voor een onderwijsaanbod dat toegankelijk andere partners zal in de komende jaren robuuster en minder >>
SEPTEMBER 2016 7

