Page 12 - My FlipBook
P. 12
bpv-traject is in samenwerking met alle betrokken collega’s Wat is voor uzelf de insteek? Wat wilt u met
vanaf april heel goed voorbereid en uitgevoerd. De vijftien uw collega’s realiseren en overbrengen?
scholen namen deel aan de werksessies en samen met de Het doel is dat elke student aan het eind van de studie de
proces begeleider en kwaliteitsmanager ben ik bij de scholen school met een optimaal gevulde rugzak verlaat. Op school en
langs geweest om de ontwikkelde en ingediende plannen nog in de stages doen we er samen alles aan om studenten op de
eens te bespreken. Iedereen zet zich volledig in om de bpv ver- beste manier en in de best mogelijke omstandigheden een di-
der te verbeteren. Men krijgt daartoe ook de mogelijkheden ploma te laten behalen. Daarin willen we gestaag en met grote
en men wordt ervoor gefaciliteerd. Hoe de begeleiders in de aandacht continue zorgen voor verbeteringen.
stage- bedrijven hierin staan weten we nog niet. Die worden er
komend schooljaar bij betrokken. De auteur is hoofdredacteur van Vakblad Profiel
Verbeterplan doet recht aan het beschrijven ze kwalitatief hoe het is gesteld met de matching
grote belang van de bpv student-leerwerkbedrijf, de begeleiding door de mbo-instel-
‘De samenwerking tussen mbo-instellingen met leerwerkbe- ling en met de aansluiting tussen het programma tijdens de
drijven is belangrijk. Met het verbeterplan beroepspraktijkvor- bpv en het opleidingsprogramma binnen de mbo-instelling.’
ming (bpv) kunnen alle betrokken partijen de praktijkscholing
van studenten een grote impuls geven. Bedrijven kunnen Het verbeterplan bpv vormt een uitwerking en/of verdieping
niet zonder goede medewerkers. En opleidingen moeten het van het hoofdstuk over de bpv in het kwaliteitsplan, met
curriculum op tijd kunnen bijsturen om studenten te blijven concrete resultaten voor 2017 en 2018. De verbeterplannen
opleiden die op hun plek zijn, die gekwalificeerd zijn en naar bpv zijn vóór 1 september 2016 aangeleverd bij de Dienst
wie vraag is op de arbeidsmarkt. Onze directie ondersteunt Uitvoering Onderwijs in Zoetermeer. Instellingen die in
en stimuleert dit proces waar het kan en gewenst is. Het zijn voldoende mate slagen in de verbetering van de bpv komen
de scholen die het oppakken en er voor hun studenten en in aanmerking voor een resultaatafhankelijke beloning van
de leerwerkbedrijven mee aan de slag gaan’. Aldus Mirelda de bpv. Daarvoor komt vanaf 2017 jaarlijks € 58 miljoen
Kewal, beleidsmedewerker bpv bij de Directie mbo van het beschikbaar. MBO in Bedrijf beoordeelt het verbeterplan bpv
Ministerie van OCW. In de Hoftoren in Den Haag licht ze het in 2016 en de resultaten in 2017 en 2018. Voor de verdeling
waarom en hoe ervan toe. van de resultaatafhankelijke beloning bpv wordt gekeken
De bpv is een cruciaal onderdeel van de beroepsopleiding. naar de mate waarin resultaat is geboekt bij de verbetering
Een goede bpv helpt studenten zich goed voor te bereiden van de bpv. Met behulp van een beoordelingskader voor het
op de arbeidsmarkt. Al eerder werden in een BPV Protocol verbeterplan bpv beoordeelt MBO in Bedrijf in 2016:
afspraken gemaakt tussen het ministerie van OCW, werkge- > de consistentie van het verbeterplan bpv
versorganisaties, het toenmalige Colo (nu: SBB) en de MBO > of de mbo-instelling de beoogde resultaten ambitieus en
Raad voor een kwalitatief goede bpv. Uit de JOB-monitor ook haalbaar heeft gesteld
2014 kwam naar voren dat de tevredenheid van studenten > of de doelen en maatregelen met interne en externe
over de kwaliteit van de bpv voor verbetering vatbaar is. In stake holders zijn afgestemd en
de Kwaliteitsplannen van 2015 werd de bpv opgenomen als > of de instelling zich in het verbeterplan bpv heeft gecom-
een van de zeven landelijke beleidsthema’s. Desondanks mitteerd te participeren in een collegiale consultatie (peer
constateerde MBO in Bedrijf, de organisatie die de kwali- review) voor de bpv.
teitsplannen in opdracht van de minister heeft beoordeeld, in
de Startrapportage van november 2015 dat de aandacht voor Mirelda Kewal: ‘Een goed verbeterplan maakt duidelijk wat
de bpv in de kwaliteitsplannen tegenviel. en hoe er in 2017 en 2018 gemeten gaat worden om vast te
Mirelda Kewal: ‘Een indicator voor de kwaliteit van de bpv kon stellen of de beoogde resultaten ook daadwerkelijk zijn ge-
niet op korte termijn ontwikkeld worden. In overleg met de realiseerd. Daarom is het van belang de beoogde resultaten
sector is daarop besloten dat de mbo-instellingen aan de slag in het verbeterplan bpv zo concreet mogelijk te formuleren.
gaan met een duurzame verbetering van de kwaliteit van de Een belangrijk aspect is hoe de instelling zal participeren in
bpv op grond van een verbeterplan. Het plan vormt de aanzet
een periodieke, op verbetering gerichte collegiale consul-
www.profielactueel.nl voor een meerjarige inspanning die de eerste jaren extra tatie van de kwaliteit van de bpv. Uitwisseling binnen de
school en tussen scholen is cruciaal. Verder verantwoordt
gestimuleerd zal worden in het kader van de kwaliteitsafspra-
ken mbo. In april zijn hierover bijeenkomsten geweest voor
de instelling zich in de resultatenrapportage bpv over de be-
het mbo. Tussen april en augustus zijn de instellingen die
reikte resultaten tot (medio) 2017 respectievelijk 2018 voor
dat wilden een verbeterplan bpv gaan samenstellen. Daarin
verbetering van de bpv.
12 VAKBLAD PROFIEL NUMMER 6

