Page 14 - My FlipBook
P. 14
houderij, Landstede, maken de studenten een plan voor hun
examen, een soort draaiboek met een overzicht van werk-
processen en examenopdrachten. Dit plan gaat daarna ter
goedkeuring naar de examencommissie. Bij de opleiding
Plantenteelt van Edudelta gaan mentor en leerling bij het be-
drijf op bezoek om te kijken of het bedrijf een goede context
heeft om de proeven af te nemen.
Als blijkt dat sommige werkprocessen niet in de reële be-
roepscontext geëxamineerd kunnen worden, zoeken oplei-
dingen naar alternatieven: een ander bedrijf of een andere
locatie, simulatie op school, vervangende opdrachten of be-
wijs verzamelen uit eerdere opdrachten. Veel opleidingen beoordeling door een deskundige beoordelaar. Dat is niet al-
verifiëren de examenlocatie vlak voor het examen wordt af- tijd eenvoudig te realiseren. Soms is er bijvoorbeeld maar één
genomen. beoordelaar aanwezig bij het examen, die tegelijkertijd ook
de begeleider is. Bij werkprocessen in de zorg is de aanwezig-
In gesprek over vergelijkbare heid van een externe beoordelaar soms ongewenst.
examensituaties
De diversiteit aan bedrijven maakt het lastig om te garande-
ren dat iedere student in vergelijkbare omstandigheden exa- Blijf investeren in
men doet in vergelijkbare werkprocessen. Als het kwalifica- trainen en eventueel certificeren
tiedossier vereist dat de examenkandidaat een bouwtekening
maakt, dan maakt het uit of een bouwtekening helemaal op van assessoren!
de computer tot stand komt of dat er nog handmatig reken-
en tekenwerk nodig is. Bedrijven verschillen vanzelfsprekend
in omvang, beschikbare expertise en manier van werken. Hoe Oplossingen die opleidingen hebben bedacht is om te werken
lukt het opleidingen om het niveau en de complexiteit van met een pool van (externe) assessoren. Of ze kiezen juist voor
examens gelijk te houden? een combinatie van externe assessoren en assessoren vanuit
de school. Soms kiest een opleiding ervoor – als het echt niet
De meeste opleidingen nemen als uitgangspunt om het be- anders kan – om de praktijkbegeleider op te laten treden als
drijf en de praktijkopleiders te kennen en regelmatig contact onafhankelijk beoordelaar, terwijl de school het proces be-
met hen te onderhouden. Een aantal opleidingen wil meer uit waakt. Dat laatste is dan essentieel.
dat contact halen. Zij zijn erop gericht dat docenten en prak-
tijkopleiders met elkaar een professioneel gesprek voeren Bij de opleiding verzorgende van het Deltion College organi-
over de eisen waaraan een examenopdracht minimaal moet seren ze de inzet van beoordelaars op een slimme manier. ‘Bij
voldoen. Welk niveau en welke moeilijkheidsgraad vereist het een afdeling met vier units, vraagt de student een beoordelaar
kwalificatiedossier? Kunnen we de examenvoorstellen toet- van een andere unit die hem niet begeleid heeft.’ Opleidingen
sen aan deze eisen? zijn creatief om de inzet van meerdere beoordelaars haalbaar
te maken: sommigen kunnen binnen een groter bedrijf beoor-
Andere opleidingen zijn bezig om uitgewerkte examenop- delaars laten rouleren, anderen stemmen de examenmomen-
drachten te voorzien van beoordelingscriteria die herkenbaar ten af op de beschikbaarheid van assessoren.
en eenduidig te interpreteren zijn. Er wordt geopperd om met Investeren in de deskundigheid van
www.profielactueel.nl ten te werken. Een andere genoemde mogelijkheid is het exa- beoordelaars
(landelijke) referentieopdrachten of met voorbeeldopdrach-
mineren op meerdere momenten in verschillende situaties.
Voor scholen en bedrijven is het soms lastig om er zeker van
te zijn dat beoordelaars deskundig zijn. En als een beoorde-
Begeleider of examinator?
laar deskundig is op examenonderdeel a, is hij dan ook vol-
Opleidingen streven naar een onafhankelijke en objectieve
doende deskundig op examenonderdeel b?
14 VAKBLAD PROFIEL NUMMER 6

