Page 11 - My FlipBook
P. 11
THEMA Kwaliteit van de bpv in het mbo
sies hebben verder geleid tot het plan om vier keer per jaar een
masterclass te houden waarin we op specifieke bpv thema’s in-
Brenda van Osch, projectleider gaan, zoals examinering in de bpv, meten van kwaliteit in de
bpv en hoe een kwaliteitsslag kan worden gerealiseerd.
Verbeterplan bpv ROC Tilburg Hoe staat het met het aanbod van bpv
plaatsen in uw regio?
Het aanbod wisselt per school en opleiding en plaatst ook een
druk op sommige opleidingen. Daar waar dit speelt, is het op-
betrokkenen op team- en opeidingsniveau. In twee werksessies genomen in de bpv plannen.
hebben we bpv coördinatoren en de procesbegeleiding Focus op
Vakmanschap laten sparren over de drie aspecten die centraal Het verbeteren van de match ‘student –
staan in het verbeterplan bpv. Scholen mogen naar eigen in- leerwerkbedrijf’ geldt als een pijler in het
zicht en situatie een onderverdeling maken over de uitvoering verbeterplan bpv.
ervan in de tijd. Wij hebben gekozen voor een minimaal eisen- Absoluut. Om die match te verbeteren, is het nodig meer zicht
pakket voor alle vijftien scholen, wat overigens voor een groot te krijgen op wat studenten kennen en kunnen, op wat ze in
deel al realiteit is. Waar dat nog niet het geval is, zijn de be- de verschillende studiejaren op hun stage moeten leren en wat
treffende eisen opgenomen in het Verbeterplan. In de periode bedrijven daarin kunnen bieden. Dan kunnen we ook studenten
2016-2017 gaan we de matching van student en leerwerkbe- die meer zorg en aandacht nodig hebben beter van dienst zijn.
drijf in de voorbereidingsfase verbeteren, voor 2017-2018 staat Het ideaal plaatje is dat student, bedrijf én opleiding gezamen-
de Begeleiding én programma (oa opname in het curriculum) lijk werken aan de voorbereiding naar een stage toe, zodat de
op het programma. Elke school gaat de voorbereiding op de bpv eisen, verwachtingen en uitkomsten voor een stage Voor alle
opnemen in het curriculum. We toetsen dat komend schooljaar partijen in de driehoek student-leerbedrijf-school duidelijk zijn.
bij elke school af. Elke school heeft verder eigen punten ter ver-
betering geformuleerd en het traject daarvoor uitgezet. Dat betekent een verdere verwevenheid
tussen leerwerkbedrijf en opleiding.
Een specifiek punt is de collegiale Het uiteindelijk doel is een partnerschap tussen stagebedrijf
consultatie (peer review) voor de bpv. en school. Zonder bedrijfsleven kunnen we geen diploma’s uit-
Ja, dat gebeurt op twee manieren. Onderdeel van de tweede reiken. Zonder studenten en stagiaires krijgen bedrijven geen
werksessie was een pitch van een halve minuut per school over goede werknemers. We hebben elkaar hard nodig.
o.a. de sterke punten en waar kansen voor verbetering liggen.
Dat leverde tal van tips en aandachtspunten voor de collega’s Dat vraagt veel van de praktijkbegeleiders
op. Verder hebben we een intern bpv platform waar alle actoren en van de docent.
vier keer per jaar bij elkaar komen. Een vertegenwoordiger van Ook daar zien we mogelijkheden voor een verbeterslag. Waar
S-BB licht daarin de laatste ontwikkelingen toe. De werkses- voorheen de mentor of studentbegeleider stagebezoeken
bracht, zien we nu dat veel scholen ervoor kiezen om te wer-
ken met de specifieke rol als bpv begeleider (en niet standaard
de studieloopbaanbegeleider), soms gekoppeld aan een speci-
fiek leerbedrijf. Daardoor ontstaat er een betere band en een
kortere lijn tussen school en bedrijf.
Wat betekent dit voor de ondersteunende
technologie, ict voor stages?
We zijn juist bezig met een aanbestedingsprocedure voor een
digitaal systeem, een module waarin de stagegegevens ver-
werkt kunnen worden en waarin de student online een bpv
bezoek kan inplannen en contact kan met ons kan opnemen.
Over die module wordt op korte termijn een besluit genomen.
Hoe zou u de sfeer en de inzet vanuit
de school rondom het proces van de www.profielactueel.nl
Verbeterplannen willen kwalificeren?
Zoals ik al zei: ik ben trots en enthousiast. Het verbeterplan >>
SEPTEMBER 2016 11

