Page 11 - My FlipBook
P. 11

THEMA Kwaliteit van de bpv in het mbo









                                                             sies hebben verder geleid tot het plan om vier keer per jaar een
                                                             masterclass te houden waarin we op specifieke bpv thema’s in-
          Brenda van Osch, projectleider                     gaan, zoals examinering in de bpv, meten van kwaliteit in de
                                                             bpv en hoe een kwaliteitsslag kan worden gerealiseerd.
           Verbeterplan bpv ROC Tilburg                      Hoe staat het met het aanbod van bpv­

                                                             plaatsen in uw regio?
                                                             Het aanbod wisselt per school en opleiding  en plaatst ook een
                                                             druk op sommige opleidingen. Daar waar dit speelt, is het op-
          betrokkenen op team- en opeidingsniveau. In twee werksessies   genomen in de bpv plannen.
          hebben we bpv coördinatoren en de procesbegeleiding Focus op
          Vakmanschap laten sparren over de drie aspecten die centraal   Het verbeteren van de match ‘student –
          staan in het verbeterplan bpv.  Scholen mogen naar eigen in-  leerwerkbedrijf’ geldt als een pijler in het
          zicht en situatie een onderverdeling maken over de uitvoering   verbeterplan bpv.
          ervan in de tijd. Wij hebben gekozen voor een minimaal eisen-  Absoluut. Om die match te verbeteren, is het nodig meer zicht
          pakket voor alle vijftien scholen, wat overigens voor een groot   te  krijgen  op wat studenten kennen en  kunnen,  op wat ze  in
          deel al realiteit is. Waar dat nog niet het geval is, zijn de be-  de verschillende studiejaren op hun stage moeten leren en wat
          treffende eisen opgenomen in het Verbeterplan. In de periode   bedrijven daarin kunnen bieden. Dan kunnen we ook studenten
          2016-2017 gaan we   de matching van student en leerwerkbe-  die meer zorg en aandacht nodig hebben beter van dienst zijn.
          drijf in de voorbereidingsfase verbeteren, voor 2017-2018 staat   Het ideaal plaatje is dat student, bedrijf én opleiding gezamen-
          de Begeleiding én programma (oa opname in het curriculum)   lijk werken aan de voorbereiding naar een stage toe, zodat de
          op het programma. Elke school gaat de voorbereiding op de bpv   eisen, verwachtingen en uitkomsten voor een stage Voor alle
          opnemen in het curriculum. We toetsen dat komend schooljaar   partijen in de driehoek student-leerbedrijf-school duidelijk zijn.
          bij elke school af. Elke school heeft verder eigen punten ter ver-
          betering geformuleerd en het traject daarvoor uitgezet.  Dat betekent een verdere verwevenheid
                                                             tussen leerwerkbedrijf en opleiding.
          Een specifiek punt is de collegiale                Het uiteindelijk doel is een partnerschap tussen stagebedrijf
          consultatie (peer review) voor de bpv.             en school. Zonder bedrijfsleven kunnen we geen diploma’s uit-
          Ja, dat gebeurt op twee manieren. Onderdeel van de tweede   reiken. Zonder studenten en stagiaires krijgen bedrijven geen
          werksessie was een pitch van een halve minuut per school over   goede werknemers. We hebben elkaar hard nodig.
          o.a. de sterke punten en waar kansen voor verbetering liggen.
          Dat leverde tal van tips en aandachtspunten voor de collega’s   Dat vraagt veel van de praktijkbegeleiders
          op. Verder hebben we een intern bpv platform waar alle actoren   en van de docent.
          vier keer per jaar bij elkaar komen. Een vertegenwoordiger van   Ook daar zien we mogelijkheden voor een verbeterslag. Waar
          S-BB licht daarin de laatste ontwikkelingen toe. De werkses-  voorheen de mentor of studentbegeleider stagebezoeken
                                                             bracht, zien we nu dat veel scholen ervoor kiezen om te wer-
                                                             ken met de specifieke rol als bpv begeleider (en niet standaard
                                                             de studieloopbaanbegeleider), soms gekoppeld aan een speci-
                                                             fiek leerbedrijf. Daardoor ontstaat er een betere band en een
                                                             kortere lijn tussen school en bedrijf.

                                                             Wat betekent dit voor de ondersteunende
                                                             technologie, ict voor stages?
                                                             We zijn juist bezig met een aanbestedingsprocedure voor een
                                                             digitaal systeem, een module waarin de stagegegevens ver-
                                                             werkt  kunnen  worden en  waarin de student  online  een bpv
                                                             bezoek kan inplannen en contact kan met ons kan opnemen.
                                                             Over die module wordt op korte termijn een besluit genomen.

                                                             Hoe zou u de sfeer en de inzet vanuit
                                                             de school rondom het proces van de                  www.profielactueel.nl
                                                             Verbeterplannen willen kwalificeren?
                                                             Zoals ik al zei: ik ben trots en enthousiast. Het verbeterplan  >>



          SEPTEMBER  2016                                                                                        11
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16