Page 31 -
P. 31
Ruim 20 leerlingen van ROC Mondraan Zorg & Welzijn brachten tijdens de actie NL Doet bewoners van WZH Hoge Veld een bezoek met het doel bewoners in Foto: WZH Hoge Veld
een lentesfeer te brengen.
zen voor een (vervolg)opleiding in de zorg. Studenten die overbrengen en studenten trainen in studievaardigheden,
nog geen ervaring hebben, associëren het werk vooral met kan jongeren boeien en binden in de zorg.
‘oude mensen’, wat hen in eerste instantie niet aanspreekt.
Activiteiten met cliënten ondernemen lijkt hen leuk, maar Dounia: ‘Mijn vriendin is eerst begonnen met deze opleiding en toen
de dagelijkse zorg, zoals wassen en aankleden, zien ze zich- zij vertelde wat ze deed op stage, gezellig met ouderen, praten en
zelf niet zo snel doen en vinden ze zelfs een beetje ‘vies’. samen eten, en activiteiten, toen wilde ik dat ook. Nu zit zij op ni-
Klasgenoten mét ervaring in de zorg zijn juist positiever, veau 3 en nu wil ik dat ook.’
Stages als inspiratiebron
Minimaal niveau 3 Praktijkstages vormen een belangrijke inspiratiebron voor
lijkt nodig om succesvol te kunnen studenten. Onafhankelijkheid in het plannen en uitvoe-
functioneren op de arbeidsmarkt ren van werkzaamheden en contacten leggen met cliënten
spreekt aan, maar zelfstandigheid in de betekenis van ‘al-
van zorg en welzijn leen aan de slag’ minder. Individueel de wijk in en bij cliën-
ten thuis zorg verlenen is -zeker in het begin- nog te veel ge-
vraagd. Contacten met medestudenten, kunnen terugvallen
zij hebben ervaren dat ze het leuk vinden om mensen te op collega’s, kortom: het gevoel er niet alleen voor te staan,
helpen, een praatje te maken, echt iets voor een ander te is voor studenten belangrijk.
kunnen betekenen.
Elif: ‘In je eentje is niet leuk, dan moet je alles. Je hebt verantwoor-
Zerya: ‘In het begin hield ik helemaal niet van de zorg. Maar ik ben delijkheid. Als er iets gebeurt met die patiënt, dan ben jij... dus dat
als vrijwilliger aan de slag gegaan bij een zorginstelling, daar heb ik vind ik ook eigenlijk eng.’
1,5 jaar gewerkt. Dat vond ik heel leuk, met oudere mensen werken.
Ik wil die mensen graag helpen.’ Belangrijk is om studenten uit te dagen in toenemende mate
zelfstandig te werken, en hen daarin stevige begeleiding en de
Ook aansprekende verhalen en voorbeelden uit familie- of mogelijkheid tot samen leren en samen werken te bieden. Dit
vriendenkring kunnen bijdragen aan een positief beeld van doet ROC Mondriaan bijvoorbeeld in een ‘lerend wijkcentrum’
de zorg. Herkenbare jonge rolmodellen van diverse cultu- waar studenten van verschillende opleidingen en niveaus on-
rele achtergronden met een succesvolle carrière in de zorg der begeleiding van ervaren collega’s samenwerken en met en
inspireren en motiveren. Het betrekken van zulke rolmo- van elkaar leren. Het roc experimenteert daarnaast met zoge-
dellen bij de opleiding, bijvoorbeeld via alumni die als gast- naamde ‘buddytrajecten’ waarbij studenten worden gekoppeld
docent of mentor hun actuele kennis en praktijkervaring aan en samen met ervaren beroepskrachten de wijk ingaan. >>
MEI 2014 31

