Page 31 -
P. 31

Ruim 20 leerlingen van ROC Mondraan Zorg & Welzijn brachten tijdens de actie NL Doet bewoners van WZH Hoge Veld een bezoek met het doel bewoners in   Foto: WZH Hoge Veld
              een lentesfeer te brengen.





              zen voor een (vervolg)opleiding in de zorg. Studenten die   overbrengen en studenten trainen in studievaardigheden,
              nog geen ervaring hebben, associëren het werk vooral met   kan jongeren boeien en binden in de zorg.
              ‘oude mensen’, wat hen in eerste instantie niet aanspreekt.
              Activiteiten met cliënten ondernemen lijkt hen leuk, maar   Dounia: ‘Mijn vriendin is eerst begonnen met deze opleiding en toen
              de dagelijkse zorg, zoals wassen en aankleden, zien ze zich-  zij vertelde wat ze deed op stage, gezellig met ouderen, praten en
              zelf niet zo snel doen en vinden ze zelfs een beetje ‘vies’.   samen eten, en activiteiten, toen wilde ik dat ook. Nu zit zij op ni-
              Klasgenoten mét ervaring in de zorg zijn juist positiever,   veau 3 en nu wil ik dat ook.’

                                                                 Stages als inspiratiebron
                           Minimaal niveau 3                     Praktijkstages vormen een belangrijke inspiratiebron voor
                  lijkt nodig om succesvol te kunnen             studenten. Onafhankelijkheid in het plannen en uitvoe-

                   functioneren op de arbeidsmarkt               ren van werkzaamheden en contacten leggen met cliënten
                                                                 spreekt aan, maar zelfstandigheid in de betekenis van ‘al-
                          van zorg en welzijn                    leen aan de slag’ minder. Individueel de wijk in en bij cliën-
                                                                 ten thuis zorg verlenen is -zeker in het begin- nog te veel ge-
                                                                 vraagd. Contacten met medestudenten, kunnen terugvallen
              zij hebben ervaren dat ze het leuk vinden om mensen te   op collega’s, kortom: het gevoel er niet alleen voor te staan,
              helpen, een praatje te maken, echt iets voor een ander te   is voor studenten belangrijk.
              kunnen betekenen.
                                                                 Elif: ‘In je eentje is niet leuk, dan moet je alles. Je hebt verantwoor-
              Zerya: ‘In het begin hield ik helemaal niet van de zorg. Maar ik ben   delijkheid. Als er iets gebeurt met die patiënt, dan ben jij... dus dat
              als vrijwilliger aan de slag gegaan bij een zorginstelling, daar heb ik   vind ik ook eigenlijk eng.’
              1,5 jaar gewerkt. Dat vond ik heel leuk, met oudere mensen werken.
              Ik wil die mensen graag helpen.’                   Belangrijk is om studenten uit te dagen in toenemende mate
                                                                 zelfstandig te werken, en hen daarin stevige begeleiding en de
              Ook aansprekende verhalen en voorbeelden uit familie- of   mogelijkheid tot samen leren en samen werken te bieden. Dit
              vriendenkring kunnen bijdragen aan een positief beeld van   doet ROC Mondriaan bijvoorbeeld in een ‘lerend wijkcentrum’
              de zorg. Herkenbare jonge rolmodellen van diverse cultu-  waar studenten van verschillende opleidingen en niveaus on-
              rele achtergronden met een succesvolle carrière in de zorg   der begeleiding van ervaren collega’s samenwerken en met en
              inspireren en motiveren. Het betrekken van zulke rolmo-  van elkaar leren. Het roc experimenteert daarnaast met zoge-
              dellen bij de opleiding, bijvoorbeeld via alumni die als gast-  naamde ‘buddytrajecten’ waarbij studenten worden gekoppeld
              docent of mentor hun actuele kennis en praktijkervaring   aan en samen met ervaren beroepskrachten de wijk ingaan.  >>



              MEI  2014                                                                                            31
   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36