Page 27 -
P. 27
Stichting Praktijkleren: Van, voor en door het onderwijs
Met de scholen bespreken we op dit moment voorstellen om
Erwin van Gulik, directeur Administratieve beroepen, in deze behoefte te voorzien. De stichting leidt de docenten op
Financiële beroepen en Juridisch, ROC Tilburg: en vraagt een aantal van hen om als ontwikkelaar of construc-
‘Goede examens en lesmateriaal zijn teur aan de slag te gaan. Deze docenten kunnen vervolgens
hun collega’s binnen het roc verder begeleiden. Zo proberen
duur. Alleen door samenwerking zorg we in onze samenwerking met de roc’s iedere keer weer een
je ervoor dat ze afgestemd zijn op de win-winsituatie te creëren en leren we door samenwerking.
beroepspraktijk van de 21 eeuw.’
e
Ton Remeeus is directeur Stichting Praktijkleren
opleidingsgebied georganiseerd, doen sprekers uit het werk-
veld hun verhaal. Docenten volgen minitrainingen en ze leg-
gen samen met de opleidingscoördinator kwalificatiedossiers
en curricula onder de loep. Ze gaan vooral ook met elkaar en
Praktijkleren- medewerkers in gesprek over hun vakgebied in
interactieve werkgroepen.
Naast deze landelijke docentendagen organiseert de stich-
ting ook regiomiddagen die altijd plaatsvinden bij gastvrije
roc’s in vijf verschillende regio’s. Het zijn middagen waarop
de bezoekende docenten zelf bepalen welke onderwerpen aan
de orde komen. Ze bespreken tips en tops, laten elkaar zien
hoe ze met leerlingen werken (‘good practices’) en welke posi- Stichting Praktijkleren
tieve effecten hun werkwijze heeft voor de leersituaties. Uit de Zeven jaar geleden richtten de roc’s de Stichting
evaluaties blijkt het enthousiasme. Docenten melden expliciet Praktijkleren op, met ondersteuning van de MBO Raad
gebaat te zijn bij deze docent-tot-docent-contacten en groeps- en ECABO. Belangrijkste doel: het maken van aantrekke-
dynamische processen. lijke leermiddelen en goede examens in de brede sector
Zakelijke Dienstverlening, die de scholen kunnen gebruiken
Co-creatie om leerlingen te kwalificeren. 42 van de 43 roc’s hebben
Naast de trainingsdagen, docentendagen en regiomiddagen zich in deze stichting verenigd om gemeenschappelijk ver-
organiseert de stichting zogeheten co-creatiedagen. Een mooi antwoordelijkheid te nemen voor opleiden en examineren.
voorbeeld is wat er actueel gebeurt: docenten van de roc’s gaan Ruim 3.000 examenfunctionarissen en docenten ge-
samen met Stichting Praktijkleren nadenken over wat zij over bruiken via de website het examen- en lesmateriaal. De
twee jaar nodig hebben als de nieuwe kwalificaties (verplicht Stichting Praktijkleren garandeert een volledig dekkend
per 2016) en Focus op Vakmanschap zijn ingevoerd. Wat bete- examenprogramma met kwalificerende examens voor het
kenen deze ontwikkelingen voor hun lessen; welke leermidde- beroepsgerichte deel van de kwalificaties. Deze examens
len hebben zij (extra) nodig; zijn de door ons ontwikkelde exa- bestaan uit praktijk- en theorie-examens. De leermiddelen
meninstrumenten ook geschikt voor de nieuwe kwalificaties? zijn gericht op de praktijk: kantoorsimulaties en praktijk-
gerichte projecten. De producten worden jaarlijks, onder
De Stichting Praktijkleren heeft goede leermiddelenontwik- andere in panelgesprekken, geëvalueerd.
kelaars en examenconstructeurs nodig. Nu en in de toekomst.
MEI 2014 27

