Page 27 -
P. 27

Stichting Praktijkleren: Van, voor en door het onderwijs




                                                                 Met de scholen bespreken we op dit moment voorstellen om
                     Erwin van Gulik, directeur Administratieve beroepen,    in deze behoefte te voorzien. De stichting leidt de docenten op
                       Financiële beroepen en Juridisch, ROC Tilburg:  en vraagt een aantal van hen om als ontwikkelaar of construc-
                ‘Goede examens en lesmateriaal zijn              teur aan de slag te gaan. Deze docenten kunnen vervolgens
                                                                 hun collega’s binnen het roc verder begeleiden. Zo proberen
                duur. Alleen door samenwerking zorg              we in onze samenwerking met de roc’s iedere keer weer een
                je ervoor dat ze afgestemd zijn op de            win-winsituatie te creëren en leren we door samenwerking.
                  beroepspraktijk van de 21  eeuw.’
                                                e
                                                                 Ton Remeeus is directeur Stichting Praktijkleren



              opleidingsgebied georganiseerd, doen sprekers uit het werk-
              veld hun verhaal. Docenten volgen minitrainingen en ze leg-
              gen samen met de opleidingscoördinator kwalificatiedossiers
              en curricula onder de loep. Ze gaan vooral ook met elkaar en
              Praktijkleren- medewerkers in gesprek over hun vakgebied in
              interactieve werkgroepen.
               Naast deze landelijke docentendagen organiseert de stich-
              ting ook regiomiddagen die altijd plaatsvinden bij gastvrije
              roc’s in vijf verschillende regio’s. Het zijn middagen waarop
              de bezoekende docenten zelf bepalen welke onderwerpen aan
              de orde komen. Ze bespreken tips en tops, laten elkaar zien
              hoe ze met leerlingen werken (‘good practices’) en welke posi-  Stichting Praktijkleren
              tieve effecten hun werkwijze heeft voor de leersituaties. Uit de   Zeven jaar geleden richtten de roc’s de Stichting
              evaluaties blijkt het enthousiasme. Docenten melden expliciet   Praktijkleren op, met ondersteuning van de MBO Raad
              gebaat te zijn bij deze docent-tot-docent-contacten en groeps-  en ECABO. Belangrijkste doel: het maken van aantrekke-
              dynamische processen.                                lijke leermiddelen en goede examens in de brede sector
                                                                   Zakelijke Dienstverlening, die de scholen kunnen gebruiken
              Co-creatie                                           om leerlingen te kwalificeren. 42 van de 43 roc’s hebben
              Naast de trainingsdagen, docentendagen en regiomiddagen   zich in deze stichting verenigd om gemeenschappelijk ver-
              organiseert de stichting zogeheten co-creatiedagen. Een mooi   antwoordelijkheid te nemen voor opleiden en examineren.
              voorbeeld is wat er actueel gebeurt: docenten van de roc’s gaan     Ruim 3.000 examenfunctionarissen en docenten ge-
              samen met Stichting Praktijkleren nadenken over wat zij over   bruiken via de website het examen- en lesmateriaal. De
              twee jaar nodig hebben als de nieuwe kwalificaties (verplicht   Stichting Praktijkleren garandeert een volledig dekkend
              per 2016) en Focus op Vakmanschap zijn ingevoerd. Wat bete-  examenprogramma met kwalificerende examens voor het
              kenen deze ontwikkelingen voor hun lessen; welke leermidde-  beroepsgerichte deel van de kwalificaties. Deze examens
              len hebben zij (extra) nodig; zijn de door ons ontwikkelde exa-  bestaan uit praktijk- en theorie-examens. De leermiddelen
              meninstrumenten ook geschikt voor de nieuwe kwalificaties?   zijn gericht op de praktijk: kantoorsimulaties en praktijk-
                                                                   gerichte projecten. De producten worden jaarlijks, onder
              De Stichting  Praktijkleren heeft  goede leermiddelenontwik-  andere in panelgesprekken, geëvalueerd.
              kelaars en examenconstructeurs nodig. Nu en in de toekomst.



              MEI  2014                                                                                            27
   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32