Page 30 -
P. 30

Kennis & Onderzoek







                             Jongeren opleiden naar niveau 3 in zorg en welzijn
        Binden




                     &



                                        Boeien













                                                            bij ROC Mondriaan






          De  opleidingen Zorg  &  Welzijn van ROC           stroom van jonge mensen in zorgopleidingen wil optimalise-
          Mondriaan in Den Haag en het lectoraat Leef-       ren en onderzoekt hoe zij te binden zijn aan de sector en te
          werelden van Jeugd van Hogeschool Inholland        motiveren voor verdere kwalificatie.
          hebben onderzoek gedaan naar factoren en om-
          standigheden die jongeren motiveren voor op-       Maak gebruik van positieve ervaringen
          leidingen in de ouderen- en gehandicaptenzorg.     Positieve ervaringen met werken in de zorg, bijvoorbeeld
          Onderzoek naar de beleving en het perspectief      door vrijwilligerswerk of stage, stimuleren jongeren te kie-
          van studenten heeft waardevolle inzichten en
          verbetersuggesties opgeleverd die tevens bruik-
          baar zijn voor andere mbo-opleidingen.              Betrek studenten bij analyse en
                                                              verbetering van opleidingen
          Veerle Knippels, Flora van Eck en Tjitske Lovert-Reindersma  Doelstelling van het onderzoeksproject was het benoemen
                                                              van concrete en praktische voorwaarden in de inhoud van
          Het aantal cliënten in de langdurige- en ouderenzorg zal de   de opleiding en in de begeleidingsstructuur van de oplei-
          komende jaren sterk stijgen, de omvang en complexiteit van   ding en het werkveld, die jongeren positieve ervaringen en
          hun zorgvragen nemen toe. Het is dan ook maatschappelijk   stimulansen geven hun opleiding succesvol af te ronden
          urgent jonge mensen te motiveren en op te leiden voor werk   en/of door te stromen naar een hoger niveau. Gekozen
          in de zorg, vooral in  de thuis- en  verpleeghuiszorg. Om de   is voor panelgesprekken met vier groepen studenten van
          kwaliteit van deze zorg te waarborgen is het nodig dat zij ho-  verschillende leerjaren van de opleidingen Helpende zorg
          gere  opleidingsniveaus  behalen.  Door  de  ontwikkelingen  in   en Welzijn (niveau 2) en Verzorgende (niveau 3). Dit project
          de AWBZ en de WMO zullen niveau 2-opleidingen in de zorg   laat zien dat het betrekken van studenten bij de analyse en
          als relevante kwalificatie aan kracht verliezen: deze werk-  verbetering van het onderwijs cruciaal is. Gesprekken met
          zaamheden komen grotendeels terecht in het particuliere   studenten van verschillende opleidingen, opleidingsniveaus
          zorgaanbod en zal in toenemende mate worden aangeboden   en leerjaren dragen bij aan inzicht in de perspectieven van
          door mantelzorgers en vrijwilligers.                waaruit ze naar de opleiding, de praktijk en hun leererva-
           Minimaal niveau 3  lijkt nu  nodig  om  succesvol  te  kun-  ringen kijken. De bevindingen van de studenten zijn scherp
          nen functioneren op de arbeidsmarkt van zorg en welzijn.   en kritisch, hun ervaringen leveren bruikbare inzichten op
          Verwacht wordt dat de vraag naar verzorgenden en verpleeg-  om het curriculum te verbeteren en de leeromgeving aan te
          kundigen die zelfstandig en in wisselende contexten kunnen   laten sluiten op de studentenpopulatie van de opleidingen.
          werken – zowel in zorg- en verpleeghuizen maar ook in de   Daarnaast formuleren ze concrete tips om lessen, om-
          thuisomgeving van cliënten - toeneemt. Vandaar dat het ROC   gangsvormen en didactiek te veranderen.
          Mondriaan als regionaal opleidingscentrum de in- en door-



      30                                                                                       PROFIEL  NUMMER  4
   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35