Page 33 -
P. 33
Verbeteren van de doorstroom
Om de doorstroom te optimaliseren is aansluiting van opeen- Tips van studenten
volgende opleidingsniveaus cruciaal. Eigenlijk alle niveau 2 > Geef informatie over ouderen en andere doelgroepen en
studenten willen doorstromen, zij zien hun huidige opleiding schets een realistisch beeld van het werken in de zorg.
als startpunt voor verdere scholing. Niveau 2 vinden ze te laag, Laat jongeren zien en ervaren dat je met een baan in de
daar kan je niks mee op de arbeidsmarkt, zeggen ze. zorg actief bezig bent en écht mensen kan helpen. Begin
bijvoorbeeld met een praatje maken en activiteiten
Siham: ‘Ik denk dat een niveau 3 opleiding veel serieuzer is. Niveau ondernemen, maar laat ook zien dat huishoudelijk werk,
2 vind ik makkelijk, niveau 3 is een uitdaging en stimuleert je weer. wassen en aankleden van cliënten er ook bij hoort. Dat
Ik kan heel veel bereiken.’ moet je wel weten voor je aan de opleiding begint.
> Leg op niveau 2 de basis voor vakken die op niveau 3
Studenten die de overstap van niveau 2 naar niveau 3 gemaakt terugkomen, zoals medisch rekenen, anatomie, ziekte-
hebben, ervaren echter een groot verschil in niveau en opzet kunde, etc. Bereid studenten beter voor op de niveau
tussen beide opleidingen. Hoewel ze al wisten dat niveau 3 3 opleiding, onder andere door meer ondersteuning bij
moeilijker – vooral erg theoretisch - is, en sommigen hier zelfs taal en rekenen, het ontwikkelen van studievaardigheden
naar uitkeken, valt het toch tegen. Al in de niveau 2 opleiding en het bijdragen aan het positief en realistisch beeld van
zou geanticipeerd kunnen worden op de niveau 3-opleiding de vervolgopleiding beroepsinhoud.
door extra aandacht te besteden aan belangrijke kennis en > Bied structuur, bijvoorbeeld met een jaarplanning met
vaardigheden zoals Nederlands, (medisch) rekenen, anatomie daarin de toetsen en data waarop opdrachten ingeleverd
en verpleegkundige handelingen. Dit zou bijvoorbeeld kunnen moeten worden. Help studenten ook bij het plannen en
in een ‘doorstroommodule’ waarin studenten naast belang- organiseren van taken.
rijke kennis en (studie)vaardigheden, ook een realistisch beeld > Stimuleer studenten op een positieve manier, in plaats
van leren en werken op niveau 3 ontwikkelen. van hen te wijzen op de gevolgen van het niet halen van
bijvoorbeeld een toets. Belangrijk is dat docenten en
praktijkbegeleiders vertrouwen uitspreken, compliment-
Aansprekende verhalen jes geven. Ook studenten onderling spreken naar elkaar
uit familie- of vriendenkring waardering uit, helpen en motiveren elkaar. Creëer een
kunnen bijdragen aan een positief positief leerklimaat door hier aandacht aan te besteden.
> Zorg voor afstemming en afspraken tussen school en
beeld van de zorg stage-instellingen. Bied studenten op stage ondersteu-
ning bij en tijd voor het maken van opdrachten.
> Besteed aandacht aan wat de student in de praktijk wil
ROC Mondriaan experimenteert momenteel met een door- leren en ondersteun daarbij door opdrachten en uitleg
stroomtraject waarin gemotiveerde studenten de kans krij- die hierop aansluiten.
gen versneld niveau 2 en niveau 3 te doorlopen. Studenten op
beide niveaus willen graag uitgedaagd worden, maar hebben
ook ondersteuning nodig, bijvoorbeeld bij het eigen maken
van lastige begrippen, voorbereiden op een toets, aanbrengen
van structuur in grote opdrachten en maken van een planning. Belangrijk is dan ook dat studenten in een vroeg stadium voor-
Kortom, ze moeten vaak nog ‘leren leren’. bereid worden op wat er in de praktijk van hen als verzorgende
verwacht wordt en welke capaciteiten zij hiervoor moeten ont-
Ook tijdens stages in de praktijk ervaren studenten een groot wikkelen. Stages op verschillende niveaus moeten meer aan-
verschil tussen de functies waartoe de opleidingen opleiden. sluiten om studenten de kans te geven kennis en vaardigheden
Tijdens hun stage op niveau 2 werkten ze weinig zelfstandig, stap voor stap te ontwikkelen en te verdiepen.
krijgen ze ‘klusje’ toegeschoven. Op niveau 3 is dat anders,
moeten ze familie bellen, informatie geven, rapporteren en Meer informatie over STRONG: http://www.studieroutenetgezondheid.nl/
overdragen. De functie van verzorgende brengt veel verant- Het rapport is op te vragen bij: Veerle Knippels (Veerle.Knippels@
woordelijkheid met zich mee en dat vinden ze soms lastig. Inholland.nl / 06-11449749)
Fatou: ‘De verantwoordelijkheid die verzorgenden hebben, dat vind
ik wel zwaar. Bijvoorbeeld bij medicijnen delen, je mag geen fouten Veerle Knippels is onderzoeker bij het lectoraat Leefwerelden van Jeugd
maken! Ik vraag me af, heb ik de goede keuze gemaakt? We zijn van Hogeschool Inholland. Flora van Eck is Projectleider STRONG
mensen we kunnen toch fouten maken! Maar nu, je maakt fouten en (StudieRoutenetGezondheid) bij ROC Mondriaan. Tjitske Lovert-Reindersma
de andere mensen kunnen doodgaan.’ is beleidsmedewerker en onderzoeker bij ROC Mondriaan.
MEI 2014 33

