Page 33 -
P. 33

Verbeteren van de doorstroom
              Om de doorstroom te optimaliseren is aansluiting van opeen-  Tips van studenten
              volgende opleidingsniveaus cruciaal. Eigenlijk alle niveau 2     > Geef informatie over ouderen en andere doelgroepen en
              studenten willen doorstromen, zij zien hun huidige opleiding   schets een realistisch beeld van het werken in de zorg.
              als startpunt voor verdere scholing. Niveau 2 vinden ze te laag,   Laat jongeren zien en ervaren dat je met een baan in de
              daar kan je niks mee op de arbeidsmarkt, zeggen ze.   zorg actief bezig bent en écht mensen kan helpen. Begin
                                                                    bijvoorbeeld met een praatje maken en activiteiten
              Siham: ‘Ik denk dat een niveau 3 opleiding veel serieuzer is. Niveau   ondernemen, maar laat ook zien dat huishoudelijk werk,
              2 vind ik makkelijk, niveau 3 is een uitdaging en stimuleert je weer.   wassen en aankleden van cliënten er ook bij hoort. Dat
              Ik kan heel veel bereiken.’                           moet je wel weten voor je aan de opleiding begint.
                                                                      > Leg op niveau 2 de basis voor vakken die op niveau 3
              Studenten die de overstap van niveau 2 naar niveau 3 gemaakt   terugkomen, zoals medisch rekenen, anatomie, ziekte-
              hebben, ervaren echter een groot verschil in niveau en opzet   kunde, etc. Bereid studenten beter voor op de niveau
              tussen beide opleidingen. Hoewel ze al wisten dat niveau 3   3 opleiding, onder andere door meer ondersteuning bij
              moeilijker – vooral erg theoretisch - is, en sommigen hier zelfs   taal en rekenen, het ontwikkelen van studievaardigheden
              naar uitkeken, valt het toch tegen. Al in de niveau 2 opleiding   en het bijdragen aan het positief en realistisch beeld van
              zou geanticipeerd kunnen worden op de niveau 3-opleiding   de vervolgopleiding beroepsinhoud.
              door extra aandacht te besteden aan belangrijke kennis en     > Bied structuur, bijvoorbeeld met een jaarplanning met
              vaardigheden zoals Nederlands, (medisch) rekenen, anatomie   daarin de toetsen en data waarop opdrachten ingeleverd
              en verpleegkundige handelingen. Dit zou bijvoorbeeld kunnen   moeten worden. Help studenten ook bij het plannen en
              in een  ‘doorstroommodule’ waarin studenten naast belang-  organiseren van taken.
              rijke kennis en (studie)vaardigheden, ook een realistisch beeld     > Stimuleer studenten op een positieve manier, in plaats
              van leren en werken op niveau 3 ontwikkelen.          van hen te wijzen op de gevolgen van het niet halen van
                                                                    bijvoorbeeld een toets. Belangrijk is dat docenten en
                                                                    praktijkbegeleiders vertrouwen uitspreken, compliment-
                        Aansprekende verhalen                       jes geven. Ook studenten onderling spreken naar elkaar
                      uit familie- of vriendenkring                 waardering uit, helpen en motiveren elkaar. Creëer een
                  kunnen bijdragen aan een positief                 positief leerklimaat door hier aandacht aan te besteden.
                                                                      > Zorg voor afstemming en afspraken tussen school en
                           beeld van de zorg                        stage-instellingen. Bied studenten op stage ondersteu-
                                                                    ning bij en tijd voor het maken van opdrachten.
                                                                      > Besteed aandacht aan wat de student in de praktijk wil
              ROC Mondriaan experimenteert momenteel met een door-  leren en ondersteun daarbij door opdrachten en uitleg
              stroomtraject waarin gemotiveerde studenten de kans krij-  die hierop aansluiten.
              gen versneld niveau 2 en niveau 3 te doorlopen. Studenten op
              beide niveaus willen graag uitgedaagd worden, maar hebben
              ook ondersteuning nodig, bijvoorbeeld bij het eigen maken
              van lastige begrippen, voorbereiden op een toets, aanbrengen
              van structuur in grote opdrachten en maken van een planning.   Belangrijk is dan ook dat studenten in een vroeg stadium voor-
              Kortom, ze moeten vaak nog ‘leren leren’.          bereid worden op wat er in de praktijk van hen als verzorgende
                                                                 verwacht wordt en welke capaciteiten zij hiervoor moeten ont-
              Ook tijdens stages in de praktijk ervaren studenten een groot   wikkelen. Stages op verschillende niveaus moeten meer aan-
              verschil tussen de functies waartoe de opleidingen opleiden.   sluiten om studenten de kans te geven kennis en vaardigheden
              Tijdens hun stage op niveau 2 werkten ze weinig zelfstandig,   stap voor stap te ontwikkelen en te verdiepen.
              krijgen ze  ‘klusje’ toegeschoven. Op niveau 3 is dat anders,
              moeten ze familie bellen, informatie geven, rapporteren en   Meer informatie over STRONG: http://www.studieroutenetgezondheid.nl/
              overdragen. De functie van verzorgende brengt veel verant-  Het rapport is op te vragen bij: Veerle Knippels (Veerle.Knippels@
              woordelijkheid met zich mee en dat vinden ze soms lastig.   Inholland.nl / 06-11449749)

              Fatou: ‘De verantwoordelijkheid die verzorgenden hebben, dat vind
              ik wel zwaar. Bijvoorbeeld bij medicijnen delen, je mag geen fouten   Veerle Knippels is onderzoeker bij het lectoraat Leefwerelden van Jeugd
              maken! Ik vraag me af, heb ik de goede keuze gemaakt? We zijn   van Hogeschool Inholland. Flora van Eck is Projectleider STRONG
              mensen we kunnen toch fouten maken! Maar nu, je maakt fouten en   (StudieRoutenetGezondheid) bij ROC Mondriaan. Tjitske Lovert-Reindersma
              de andere mensen kunnen doodgaan.’                 is beleidsmedewerker en onderzoeker bij ROC Mondriaan.



              MEI  2014                                                                                            33
   28   29   30   31   32   33   34   35   36