Page 34 -
P. 34
Innovatie
Minister Bussemaker van Onderwijs, Cultuur en
Wetenschappen hield 17 maart j.l in een toe-
spraak bij het KNAW-symposium ‘Vaardigheden
voor de toekomst’ een pleidooi voor innovatief
en creatief onderwijs. ‘Onderwijs als bron van
toerusting, vaardigheden als voorwaarden voor
verbeelding, en vorming van creatieve en com-
petente rebellen.’ Taal en rekenen zijn belang-
rijk maar er is nog iets anders nodig: 21st cen-
tury skills, astronautenvaardigheden!
De minister gebruikte als metafoor de wijze waarop in april
1970 de Apollo 13-bemanning, op weg naar de maan, een on-
verwachte crisissituatie op creatieve en verrassende wijze tot
een goed einde bracht. Op 320.000 km afstand kreeg de be-
manning te kampen met een ontplofte zuurstoftank en een
uitgevallen hoofdmotor. Met de legendarische rampmelding
‘Houston, we’ve had a problem’ ontspon zich van 13-17 april
een ruimtethriller van de eerste orde waarbij de wereldge-
meenschap de adem inhield. De hele verdere reis brachten
de astronauten Haise, Lovell en Swigert in hun maancapsule
door. Begeleid door de flight controllers in Houston bouwden
ze met karton en plakband een luchtfilter. En door handmatig
sturen op de stand van de sterren en de aarde lukte het in een
baan om de aarde te komen. Op het laatste moment namen
ze plaats in hun kapotte basiscapsule en vond bij Samoa in de
Stille Oceaan uiteindelijk een veilige landing plaats.
Minister Bussemaker zei hierover in haar speech onder meer:
‘De piloten van Apollo 13 waren extreem hoog opgeleid. De
hele crew had ervaring met testvluchten. Toch kwamen ze,
320.000 kilometer van huis, in een situatie die niet alleen alles
vroeg van hun kennis, maar ook van hun vaardigheden. Het
vroeg alles van hun creativiteit, hun samenwerking, hun com-
municatie. Het vroeg alles van hun moed, uithoudingsvermo-
gen en flexibiliteit. Het vroeg alles van wie ze waren als mens.
We kunnen de missie van Apollo 13 dan ook nauwelijks zien
Elke innovatie
begint met
een droom
34 PROFIEL NUMMER 4

