Page 28 -
P. 28

HRM




          Socialisatie in het



          leraarsberoep: een- of



          tweerichtingsverkeer?






          Het aantal startende leraren dat vroegtijdig       tekens zetten bij bepaalde zaken in de voor hen nieuwe school.
          het onderwijs verlaat is al jaren veel te hoog.    Ze zullen ongetwijfeld fricties ervaren tussen wat binnen de
          Schattingen lopen uiteen van 25 procent van de     lerarenopleiding ‘normaal’ was en wat binnen de school ‘nor-
          leraren die het onderwijs binnen 5 jaar verlaat    maal’ is. Denk aan bepaalde werkvormen die in de ene setting
          tot 30 procent die er binnen 3 jaar de brui aan    wel en in de andere setting niet worden ingezet, hiërarchische
          geeft. Er zijn veel initiatieven om de begeleiding   verhoudingen die binnen de ene setting wel en binnen de an-
          van startende leraren te verbeteren. Maar, hoe     dere setting niet bestonden, een feedbackcultuur die men bin-
          doe je dat?                                        nen de ene setting wel en de andere setting niet ervaren heeft
                                                             of opvattingen over leren die tussen de settings verschillen.
          Piety Runhaar
                                                             Onvrede
          Gebrek aan goede begeleiding in de beginjaren is een veelge-  Doordat nieuwkomers met een frisse blik de school bekijken,
          noemde oorzaak van het probleem. En dat is te begrijpen; ook   vormen zij een belangrijke katalysator van reflectie op de be-
          al heb je je diploma op zak, het vak leer je pas in de praktijk   staande gang van zaken binnen de school en zijn zij zo een
          en daarbij heb je tips en adviezen van ervaren collega’s nodig.   belangrijke bron van leren. Socialisatie wordt zo tweerich-
          Maar, hoge uitval brengt niet alleen hoge kosten met zich mee,   tingsverkeer: de startende leraar groeit in het vak, vormt zijn
          het is ook slecht voor de kwaliteit van het onderwijs (leraren   of haar identiteit en vindt zijn of haar weg binnen de schoolor-
          komen immers niet optimaal tot bloei) en heeft een negatieve   ganisatie, terwijl de collega’s leren hoe zaken ook anders aan-
          impact op het imago van het beroep.                gepakt kunnen worden. Het gekke is dat dit laatste aspect in de
           Samen met mijn collega’s van de Wageningen Universiteit   literatuur om effectieve socialisatie minder als expliciet doel
          en collega’s van de naburige Stoas Hogeschool zijn we in dit   belicht wordt. En dat terwijl de onvrede met hoe de socialisatie
          probleem gedoken.  We zijn gestart met een literatuurstudie   verloopt zich juist op dit aspect lijkt toe te spitsen. Wanneer
          om te zien wat er al bekend is over effectieve ‘socialisatie’ van   leraren een frictie ervaren tussen wat zij zelf  ‘gewoon’ vinden
          leraren en hoe begeleiding hierin een rol kan spelen. Effectieve   en datgene dat binnen de school als vanzelfsprekend gezien
          socialisatie, vaak ‘inductie’ genoemd zo lezen we, is allereerst   wordt, en wanneer dit niet bespreekbaar gemaakt kan worden,
          gericht op competentieontwikkeling van de startende leraar:   ontstaat er frustratie die kan leiden tot vroegtijdige uitval. Ook
          klassenmanagement, methodes leren kennen, leren omgaan   wanneer een nieuwkomer met creatieve ideeën komt en geen
          met de specifiek leerlingenpopulatie etc. Ten tweede dient er   gehoor vindt, kan dit tot onvrede leiden.
          aandacht te zijn voor het leren kennen van de formele en in-
          formele regels van de school; dit varieert van het begrijpen van   Ik snap eigenlijk wel hoe dit werkt. We zijn allemaal druk en
          het rooster en examenregels tot het snappen van de heersende   dan is het ‘t gemakkelijkste – voor de korte termijn althans -
          cultuur. Ten derde moet er aandacht zijn voor de ontwikkeling   om alles te laten zoals het is. Toch ben ik wel benieuwd hoe we
          van de professionele identiteit van de leraar, met vragen als:   de ‘tweerichting-socialisatie’ nu vorm zouden kunnen geven,
          Wat voor leraar wil ik zijn? en Welke waarden wil ik mijn leer-  omdat feedback (of die nu positief of negatief is) uiteindelijk
          lingen meegeven?                                   altijd wel leerzaam is. Kortom; mocht u ons van inspiratie kun-
                                                             nen voorzien, dan houden we ons van harte aanbevolen.
          Inductie
          Als we de literatuur kritisch lezen, dan lijkt de nadruk te liggen
          op het inpassen van de nieuwe leraar in het bestaande geheel
          (de term ‘inductie’ riep dit beeld bij ons direct al op). Maar is   Piety Runhaar is Universitair docent
          effectieve socialisatie in het beroep daadwerkelijk eenrichting-    ‘Professionele ontwikkeling van docen-
          verkeer? Ik vraag het me af. Het leuke van nieuwe mensen in         ten’ aan de Leerstoelgroep Educatie- en
          een bestaande club is dat zij nieuwe, frisse ideeën meebren-        Competentiestudies van de Wageningen
          gen. Voor nieuwelingen is het bestaande geheel niet vanzelf-        Universiteit. Wilt u reageren, stuur dan een
          sprekend en dus zullen zij – bewust of onbewust – hun vraag-        mail naar Piety.runhaar@wur.nl



      28                                                                                       PROFIEL  NUMMER  4
   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33