Page 23 -
P. 23
Column
Je zegt het met bloemen
Ik val met mijn neus in de boter. Of liever ge- patroon gevlochten. Daarop in een verstilde
zegd: in de bloemen. Na een kloeke rit ben asymmetrische rondedans wat takjes en bloe-
ik in Emmen gearriveerd, waar AOC Terra re- men. ‘Is dit voor een kindje?,’ wil ik weten. Dat
sideert en ‘opleidingen met een groen hart’ zou kunnen, maar het was in dit geval ook van
aanbiedt. Docent Albert Schreuder bespreekt belang dat het geheel in de auto paste.
in zijn geurende lokaal met een klas vol jonge De bel gaat, maar de leerlingen drommen
e
dames (3 jaars, niveau 3) de vervaardigde om hun leraar heen. ‘U had nog cijfers,’ roe-
werkstukken. De variëteit is enorm, maar de pen ze hongerig. ‘Iedereen heeft minstens een
opdracht was duidelijk: maak een rouwwerk- voldoende,’ zegt Albert Schreuder grijnzend
stuk voor op de kist. als de dames opgetogen het lokaal verlaten
Natasja (19) heeft mooie paarse tulpen ge- hebben. Bloemen bepalen z’n leven. In de box
combineerd met kronkelige takken en kunstig begon hij als klein ventje alles krachtdadig te
uitgestrooide steentjes. De klasgenoten zijn determineren
mondig en leveren opbouwend commentaar. met zijn hand-
Albert Schreuder hoort het glimlachend aan jes, maar van
en brengt structuur in de discussie, hij geniet de bloemen
zichtbaar van het toegewijde enthousiasme bleef hij af. Deze liefde
van zijn leerlingen. bloeide en bloeide. Nu geeft hij
Soms maakt hij een als vraag vermomde op- een scala aan vakken als plantenleer, materi-
merking: ‘Voor wat voor soort mens zou dit alenkennis en kunstgeschiedenis.
werk gemaakt kunnen zijn?’ Het antwoord Met bloemen wordt immers veel gezegd.
komt snel: gezien de gekromde takken mis- Huwelijk, overlijden, interieurs, evenementen,
schien wel een grillig mens. In een moeite door fraaie flora is overal welkom. Het aankleden
worden ook technische opmerkingen gemaakt: van de ‘Miss Emmen-verkiezing’ bijvoorbeeld,
‘Deze tulpen kan je goed buigen en dat komt een project van de derdeklassers. Vierdejaars
omdat ze lengte hebben.’ De ‘bloemdesign- Josefina (19) begeleidt hen in het kader van het
ster-in-spe’ wordt geprezen omdat ze ‘met zogeheten Regioleren, met een heuse stichting
weinig veel heeft bereikt’. voor en door vierdejaars leerlingen, die op die
Het kan ook anders, Michelle heeft om de manier oefenen in ondernemerschap.
hoek op de gang een fraai stukje bosgrond ge- ‘Het is hard werken,’ benadrukt Albert
ensceneerd. Mos, takken, asparagus, schors Schreuder, ‘het begint elke ochtend heel
en rode bloempjes waar uw reporter als bloe- vroeg op de veiling.’ De bloemsierkunst was
menanalfabeet de naam weer eens niet van van oudsher een mannenvak, nu heeft hij
weet. De losse onderdelen zouden iets meer louter meisjes in de klas. Creatieve mondige
verbonden moeten worden, zo luidt de kritiek. dames dus, sommigen stromen door naar de
Linde heeft op een kleine plank een ruitjes- docentenopleiding of zelfs soms ook naar de
kunstacademie. Maron (19) won met een mooi
bruidswerk de voorronde van de talentenjacht
‘Skills’ en doet nu mee aan het landelijk bloem-
schikkampioenschap.
De meeste dromen toch wel van een ei-
gen zaak. Maar de blik van ‘crea bea’ Valesca
dwaalt ook af en toe naar buiten. Daar staat
ene Alex te schoffelen.
Het wordt lente.
Marcel Verreck
Opleiding Bloem en Design,
AOC Terra, MBO Emmen
MEI 2014 23

