Page 23 -
P. 23

Column






             Je zegt het met bloemen





              Ik val met mijn neus in de boter. Of liever ge-  patroon gevlochten. Daarop in een verstilde
              zegd:  in  de  bloemen.  Na  een  kloeke  rit  ben   asymmetrische rondedans wat takjes en bloe-
              ik in Emmen gearriveerd, waar AOC Terra re-  men. ‘Is dit voor een kindje?,’ wil ik weten. Dat
              sideert  en  ‘opleidingen  met  een  groen  hart’   zou kunnen, maar het was in dit geval ook van
              aanbiedt. Docent Albert Schreuder bespreekt   belang dat het geheel in de auto paste.
              in zijn geurende lokaal met een klas vol jonge      De bel gaat, maar de leerlingen drommen
                    e
              dames (3  jaars, niveau 3) de vervaardigde   om hun leraar heen. ‘U had nog cijfers,’ roe-
              werkstukken. De variëteit is enorm, maar de   pen ze hongerig. ‘Iedereen heeft minstens een
              opdracht was duidelijk: maak een rouwwerk-  voldoende,’ zegt Albert Schreuder grijnzend
              stuk voor op de kist.            als de dames opgetogen het lokaal verlaten
                 Natasja (19) heeft mooie paarse tulpen ge-  hebben. Bloemen bepalen z’n leven. In de box
              combineerd met kronkelige takken en kunstig   begon hij als klein ventje alles krachtdadig te
              uitgestrooide steentjes. De klasgenoten zijn   determineren
              mondig  en leveren  opbouwend  commentaar.   met zijn hand-
              Albert Schreuder hoort het  glimlachend  aan   jes, maar van
              en brengt structuur in de discussie, hij geniet   de  bloemen
              zichtbaar van het toegewijde enthousiasme   bleef hij af. Deze liefde
              van zijn leerlingen.             bloeide en bloeide. Nu geeft hij
              Soms maakt hij een als vraag vermomde op-  een scala aan vakken als plantenleer, materi-
              merking: ‘Voor wat voor soort mens zou dit   alenkennis en kunstgeschiedenis.
              werk  gemaakt  kunnen  zijn?’  Het  antwoord      Met bloemen wordt immers veel gezegd.
              komt snel: gezien de gekromde takken mis-  Huwelijk, overlijden, interieurs, evenementen,
              schien wel een grillig mens. In een moeite door   fraaie flora is overal welkom. Het aankleden
              worden ook technische opmerkingen gemaakt:   van de ‘Miss Emmen-verkiezing’ bijvoorbeeld,
              ‘Deze tulpen kan je goed buigen en dat komt   een project van de derdeklassers. Vierdejaars
              omdat ze lengte hebben.’ De ‘bloemdesign-  Josefina (19) begeleidt hen in het kader van het
              ster-in-spe’ wordt geprezen omdat ze ‘met   zogeheten Regioleren, met een heuse stichting
              weinig veel heeft bereikt’.      voor en door vierdejaars leerlingen, die op die
                 Het kan ook anders, Michelle heeft om de   manier oefenen in ondernemerschap.
              hoek op de gang een fraai stukje bosgrond ge-  ‘Het is hard werken,’ benadrukt Albert
              ensceneerd. Mos, takken, asparagus, schors   Schreuder, ‘het begint elke ochtend heel
              en rode bloempjes waar uw reporter als bloe-  vroeg op de veiling.’ De bloemsierkunst was
              menanalfabeet de naam weer eens niet van   van oudsher  een mannenvak,  nu  heeft hij
              weet. De losse onderdelen zouden iets meer   louter meisjes in de klas. Creatieve mondige
              verbonden moeten worden, zo luidt de kritiek.   dames dus, sommigen stromen door naar de
              Linde  heeft  op  een  kleine  plank  een  ruitjes-  docentenopleiding of zelfs soms ook naar de
                                               kunstacademie. Maron (19) won met een mooi
                                               bruidswerk de voorronde van de talentenjacht
                                               ‘Skills’ en doet nu mee aan het landelijk bloem-
                                               schikkampioenschap.
                                                  De meeste dromen toch wel van een ei-
                                               gen zaak. Maar de blik van ‘crea bea’ Valesca
                                               dwaalt ook af en toe naar buiten. Daar staat
                                               ene Alex te schoffelen.
                                               Het wordt lente.

                                               Marcel Verreck



                                               Opleiding Bloem en Design,
                                               AOC Terra, MBO Emmen



              MEI  2014                                                                                            23
   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28