Page 21 -
P. 21
Lage doorstroom tussen Master Special Educational Needs
Bent u die leraar, docent, intern begeleider, remedial
groen vmbo en mbo teacher, zorgcoördinator of leidinggevende die zich
verder wil professionaliseren in het werken met of voor
leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften?
Vanuit 11 lesplaatsen verzorgen wij de masteropleiding
Special Educational Needs.
mee. Dit beeld wordt bevestigd door kengetallen van leerlin- Mastermodulen
gen en wordt mogelijk versterkt door het ontbreken van de Wilt u zich verder professionaliseren op het gebied van
theoretische leerweg in groen vmbo (enkele uitzonderingen
gedrag, leren of begeleiden, maar niet direct een
daargelaten). Wat groen vmbo in toenemende mate aantrek-
kelijk maakt, is de nadruk die de scholen leggen op de brede masteropleiding volgen? Dan zijn onze mastermodulen
mogelijkheden voor een vervolg in het mbo, naar alle mbo-
wellicht geschikt voor u.
richtingen. Dit werkt de sectorale doorstroom feitelijk eerder
tegen dan in de hand.
Een greep uit het aanbod:
Latere sectorkeuze
Een volgende factor die een rol speelt is de in het algemeen • dyslexie
steeds latere sectorkeuze van leerlingen, in alle sectoren. Deze
• dyscalculie
trend staat op gespannen voet met de sectorale structuur van
aoc’s. Leerlingen die op jonge leeftijd al hun toekomst in de • probleemgedrag: preventie en interventie
groene sector zien, kiezen voor groen vmbo en mbo. Voor leer-
• handelingsgericht werken
lingen die wel affiniteit hebben met de groene sector, maar
nog niet heel scherp toekomstbeeld hebben - ‘iets met dieren’ • leidinggeven aan samenwerkende teams
- is het lastiger. Het komt regelmatig voor dat ze in het groene • zorgbeleid en passend onderwijs
vmbo ervaren wat ze níet willen, zonder dat ze zich een con-
creet beeld kunnen vormen van wat ze wel willen. • autisme
• orthopedagogiek
Onbekendheid
Versterkt door het voorgaande speelt ook de relatieve onbe-
kendheid en het negatieve imago van de groene sector een rol. Kijk voor meer informatie op:
Leerlingen en ouders blijken geen goed beeld te hebben van de
www.seminarium.hu.nl > aanbod
inhoud en mogelijkheden van mbo-groen en groene beroepen.
Opvallend is verder dat ook vmbo-groen leraren vaak geen goed
beeld hebben van het groene onderwijs en de groene arbeids- ER VALT NOG GENOEG TE LEREN
markt. Het feit dat vmbo- en mbo-leraren in aoc’s formeel in
één school werken, wil niet zeggen dat ze elkaar ook spreken.
Brede oriëntatie
Daarbij komt dat vmbo-scholen bij loopbaanoriëntatie en
-begeleiding (LOB) een brede oriëntatie op vervolgsectoren
moeten bieden. Ze richten zicht daarbij eerst en vooral op >>
MEI 2014 21

