Page 21 -
P. 21

Lage doorstroom tussen                               Master Special Educational Needs


                                                                  Bent u die leraar, docent, intern begeleider, remedial
             groen vmbo en mbo                                    teacher, zorgcoördinator of leidinggevende die zich

                                                                  verder wil professionaliseren in het werken met of voor

                                                                  leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften?
                                                                  Vanuit 11 lesplaatsen verzorgen wij de masteropleiding
                                                                  Special Educational Needs.




             mee. Dit beeld wordt bevestigd door kengetallen van leerlin-  Mastermodulen
             gen en wordt mogelijk versterkt door het ontbreken van de   Wilt u zich verder professionaliseren op het gebied van
             theoretische leerweg in groen vmbo (enkele uitzonderingen
                                                                  gedrag, leren of begeleiden, maar niet direct een
             daargelaten). Wat groen vmbo in toenemende mate aantrek-
             kelijk maakt, is de nadruk die de scholen leggen op de brede   masteropleiding volgen? Dan zijn onze mastermodulen
             mogelijkheden voor een vervolg in het mbo, naar alle mbo-
                                                                  wellicht geschikt voor u.
             richtingen. Dit werkt de sectorale doorstroom feitelijk eerder
             tegen dan in de hand.
                                                                  Een greep uit het aanbod:
             Latere sectorkeuze
             Een volgende factor die een rol speelt is de in het algemeen   • dyslexie
             steeds latere sectorkeuze van leerlingen, in alle sectoren. Deze
                                                                  • dyscalculie
             trend staat op gespannen voet met de sectorale structuur van
             aoc’s. Leerlingen die op jonge leeftijd al hun toekomst in de   • probleemgedrag: preventie en interventie
             groene sector zien, kiezen voor groen vmbo en mbo. Voor leer-
                                                                  • handelingsgericht werken
             lingen die wel affiniteit hebben met de groene sector, maar
             nog niet heel scherp toekomstbeeld hebben - ‘iets met dieren’   • leidinggeven aan samenwerkende teams
             -  is het lastiger. Het komt regelmatig voor dat ze in het groene   • zorgbeleid en passend onderwijs
             vmbo ervaren wat ze níet willen, zonder dat ze zich een con-
             creet beeld kunnen vormen van wat ze wel willen.     • autisme
                                                                  • orthopedagogiek
             Onbekendheid
             Versterkt  door  het  voorgaande speelt  ook  de relatieve  onbe-
             kendheid en het negatieve imago van de groene sector een rol.   Kijk voor meer informatie op:
             Leerlingen en ouders blijken geen goed beeld te hebben van de
                                                                  www.seminarium.hu.nl > aanbod
             inhoud en mogelijkheden van mbo-groen en groene beroepen.
             Opvallend is verder dat ook vmbo-groen leraren vaak geen goed
             beeld hebben van het groene onderwijs en de groene arbeids-  ER VALT NOG GENOEG TE LEREN
             markt. Het feit dat vmbo- en mbo-leraren in aoc’s formeel in
             één school werken, wil niet zeggen dat ze elkaar ook spreken.

             Brede oriëntatie
             Daarbij komt dat vmbo-scholen bij loopbaanoriëntatie en
             -begeleiding (LOB) een brede oriëntatie op vervolgsectoren
             moeten bieden. Ze richten zicht daarbij eerst en vooral op  >>



              MEI  2014                                                                                            21
   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26