Page 18 -
P. 18
THEMA Groen (v)mbo
Groene techneuten
Wellantcollege en ROC Mondriaan en werken samen in nieuwe opleiding
Wellantcollege en ROC Mondriaan werken
samen aan een nieuwe groene opleiding in
Delft, die komend schooljaar begint. De deel-
nemers worden opgeleid voor een technische
functie in de glastuinbouw. De opleiding is tot
stand gekomen in overleg met het regionale
bedrijfsleven. ‘Het is een ontzettend relevant
diploma, waar je echt werk mee vindt.’
Mirjam Janssen
Door de toenemende automatisering in de glastuinbouw is
er steeds meer vraag naar techneuten met groene vingers.
‘Tot nu toe bestond er geen opleiding voor de automatise-
ring van kweekprocessen,’ zegt Gerard Meyer, onderwijsma-
nager bij ROC Mondriaan. ‘Glastuinbouw heeft het imago dat
er veel handarbeid aan te pas komt, maar het draait juist
steeds meer om logistieke, geautomatiseerde processen.’
ROC Mondriaan en AOC Wellantcollege besloten daarom
samen een groene opleiding op te zetten.ROC Mondriaan
werkte op dat moment al aan de oprichting van een afdeling
mechatronica in Delft, in navolging van de succesvolle oplei-
ding mechatronica in Den Haag. En het Wellantcollege dacht
na over een Green Tec-opleiding. Beide invalshoeken bleken
prima te combineren in een nieuwe groene opleiding. Meyer:
‘In de kassen en in de kweeksector wordt met robotica ge-
werkt. Daar sluit onze opleiding mechatronica op aan.’
Twee sectoren
‘Tijdens de opleiding leren de leerlingen onder meer over de
toepassing van mechatronica, lichttechnieken en klimaatre-
gelingen in de glastuinbouw,’ vertelt Gert Engbers, project-
leider bij AOC Wellant. ‘ Maar ze doen ook kennis op over
planten. Dat is een belangrijk verschil met opleidingen die
zich maar op één sector richten. In deze nieuwe opleiding
leren ze over twee sectoren, al ligt de nadruk op de techniek.’
De opleiding is heel praktisch: de leerlingen gaan al in het
eerste jaar stage lopen bij bedrijven. Zo gaan ze oefenen in
het lab van Festo, een specialist in mechatronica. ‘Wij ma- Er is nu een doorlopende
ken alle bewegende onderdelen in machines,’ zegt Marcel technische leerlijn ontwikkeld
Pleijsier, manager bij Festo Didactic. Festo is een Duits fa-
miliebedrijf dat actief is in 64 landen en het doorgeven van van vmbo tot TU
kennis tot belangrijk bedrijfsdoel heeft gemaakt. Daarvoor
18 PROFIEL NUMMER 4

