Page 13 -
P. 13
Mbo’er
zzp’er
ervan bewust dat ondernemer worden een optie is en ontdek- leerde in de praktijk. Daarnaast verzorgen we een praktisch Foto: iStock
ken ze welke ondernemende talenten ze hebben. In het eerste programma voor de opleidingen waar ondernemerschap al-
deel nodigen we een ondernemer uit, voor wie de studenten tijd al deel van uitmaakte.’ College4Business biedt nog meer
een probleem moeten oplossen. In het tweede deel strijden ze activiteiten voor ondernemende studenten, zoals een traject
in een game met elkaar om het meest succesvolle bedrijf.’ voor starters, een programma over bedrijfsovername en over
Omdat de groep mbo’ers die als zelfstandige gaat werken internationaal zaken doen. Daarbij wordt samengewerkt met
naar verwachting zal groeien, was MBO Utrecht ook geïnte- partners uit het werkveld, waaronder kennisinstellingen, de
resseerd in een specifiek traject voor studenten die onder- Kamer van Koophandel en de Rabobank. ‘De meeste input
nemer willen worden. Douwes: ‘Het doel is om jongeren die komt van kleine ondernemers, die graag tijd vrijmaken om
talent en aantoonbare interesse hebben voor het onderne- studenten te inspireren.’
merschap eruit te pikken en ze tot ontwikkeling te laten ko-
men. In het Bizz-talent programma bereiden we studenten
optimaal voor op het starten van een bedrijf.’ Het Awareness Een breed gedragen
programma bestaat uit enkele dagdelen voor grote groepen, visie is cruciaal voor een
tijdens het Bizz-talent programma gaan zo’n twaalf studen- geslaagde implementatie van
ten naast hun opleiding voor een langere periode aan de slag
met ondernemerschap. ondernemend onderwijs
Meters maken
Jolanda Donk, projectleider Ondernemerschap en coördinator Op het netvlies
van de afdeling College4Business van ROC van Flevoland, her- Volgens Jolanda Donk is een instellingsbreed gedragen visie
kent zich totaal niet in de stelling dat veel mbo-scholen zouden cruciaal voor een geslaagde implementatie van ondernemend
worstelen met de vormgeving van ondernemerschap in het on- onderwijs. ‘Bij ROC van Flevoland is het één van de speerpun-
derwijs. ‘Verschillende roc’s hebben de afgelopen jaren meters ten. Als je er als organisatie voor kiest waarde te hechten aan
gemaakt op dit terrein. Wel zouden de instellingen meer kun- ondernemerschap en hebt vastgesteld wat je eronder verstaat,
nen samenwerken en hun best practices met elkaar delen.’ gaan de vakdocenten zien welke rol ze daarin kunnen spelen.
ROC van Flevoland is al vanaf 2007 bezig met de implemen- Een duidelijke visie geeft richting en maakt het mogelijk on-
tatie van ondernemend onderwijs. Met verschillende trajec- dernemerschap te verankeren in het onderwijs.’
ten helpt College4Business jongeren om hun ambitie op het Ook bij het ROC van Twente staat ondernemerschap goed op
terrein van ondernemerschap waar te maken. ‘Iedere student het netvlies. Volgens Bert Timmerman is het van groot belang
die bij ons binnenkomt, maakt in het eerste of tweede jaar dit thema blijvend onder de aandacht van studenten en do-
kennis met ondernemend onderwijs’, zegt Donk. ‘Ze worden centen te brengen. ‘Twee jaar geleden zijn we docenten gaan
geprikkeld door docenten, instructeurs en mensen uit het trainen in ondernemendheid. Het doel is dat ze ondernemende
bedrijfsleven, die ze in aanraking brengen met ondernemer- studenten herkennen en ze de ruimte geven om zich te ont-
schap en ondernemendheid. Gedurende twintig weken gaan wikkelen. Oftewel: vind ze, begeleid ze en stimuleer ze.’
ze anderhalf uur per week aan de slag met hun onderne-
mende vaardigheden. In het volgende jaar brengen ze het ge- José Vorstenbosch is freelance tekstschrijver
MEI 2014 13

