Page 16 -
P. 16
Roosteren is een vak
Roosteren is een vak. Het onderwijs verandert en het roostermakers-vak verandert
mee. De roostermaker moet niet alleen roosteren maar is vooral een regisseur van het
plannings- en rooster proces. Daar zijn andere competenties voor nodig.
De Roostervakschool biedt opleidingen, verdiepingsmodules en maatwerk om een
roostermaker op dit hogere niveau te laten opereren.
“Ik had nog nooit in het onderwijs gewerkt maar “Het is een zeer interessante functie die veel te vaak
al tijdens mijn opleiding tot roostermaker heb ik ondergewaardeerd wordt”, zegt Jan. “Ik ben in de
praktijk ervaring opgedaan. Roostervakschool opgeleid tot roostermaker terwijl
In het roosterproces komen allerlei logistieke proces- ik geen achtergrond had als roostermaker. Het beeld
sen samen en het rooster maakt zichtbaar hoe goed dat ik bij het vak roostermaker had voordat ik aan
die processen worden uitgevoerd / zijn ingericht. Een de opleiding begon bleek niet helemaal te kloppen.
roostermaker moet het hele logistieke proces ken- Puzzelen is maar een klein aspect van het vak. Een
nen dat voorafgaat aan het rooster. Alleen vanuit een roostermaker heeft veel contact met mensen en
werkend onderwijslogistiek proces kan het rooster op moet zorgen dat alle informatie op tijd bij het rooster-
tijd en juist worden opgeleverd.” bureau terecht komt.
Denise: De
randvoor waarden Jan: Vooral
voor een rooster, communicatieve
maken het moge- vaardigheden zijn
lijk de kwaliteit te belangrijk
beoordelen
Anderhalf jaar na het afronden van de basisopleiding Zoals ik al zei, er zou meer waardering mogen
tot roostermaker heeft Denise Schutte al bij verschil- komen voor de roostermaker! De functie vereist
lende onderwijsinstellingen gewerkt. jongleren met belangen en om dat te kunnen
“Bij elke onderwijsinstelling zijn er weer andere uit- moet je best wat in huis hebben. De Rooster-
dagingen, en andere eisen aan het rooster. Er mogen vakschool gaat uit van competenties. Want naast
geen tussenuren zijn voor leerlingen omdat ze na het bepaalde kennis zijn vooral competenties belang-
tussenuur niet meer naar de les komen of zijn tus- rijk om het vak uit te oefenen. De competenties
senuren juist handig voor het maken van huiswerk? die centraal staan zijn: oplossingsgerichtheid,
Door de verschillen per onderwijsinstelling is er niet pro-activiteit, organiseren, stressbestendigheid en
één GOED rooster op te leveren. Een rooster is name- zorgvuldigheid. Maar de belangrijkste competen-
lijk alleen goed als deze door de belanghebbenden, ties zijn misschien wel sociale en communicatieve
docenten en leerlingen, als goed wordt ervaren. Het vaardigheden en organisatiesensitiviteit.
beoordelen van de kwaliteit van het rooster is moge- Ik heb heel veel geleerd bij de Roostervakschool
lijk door randvoorwaarden op te stellen en het rooster wat ik nu allemaal kan toepassen in mijn werk bij
daaraan te toetsen. ROC Nijmegen. Ook kan ik kennis delen over het
Deze afstemming tussen onderwijs en ondersteuning vak met vakgenoten, bij ontmoetingen, maar ook
maakt dit vak zo interessant en uitdagend.” in het platform op linkedin.”
Brinkpoortstraat 24 • 7411 HS Deventer
Tel. 0570 563 555
info@roostervakschool.nl
www.roostervakschool.nl
De Roostervakschool facebook.com/roostervakschool
16 PROFIEL NUMMER 4

