Page 11 -
P. 11

Mbo spijkert studenten in zomerscholen bij




              materiaal in de vakantieklassen wordt samengesteld door de   den, wordt deze zomer op vier scholen onderzocht. In het najaar
              roc’s, samen met vmbo- en hbo-opleidingen.         start een onderzoek waarbij de studieresultaten van studenten
                                                                 die de vakantieschool hebben gevolgd vergeleken worden met
              Gemotiveerd                                        de studieresultaten van studenten die niet van deze voorzie-
              De invoering van het referentieniveau voor taal en rekenen   ning gebruik maakten. Medio 2015 volgt een onderzoek naar de
              vormde voor ROC Zadkine de directe aanleiding om vakan-  resultaten van de vakantieschool op lange termijn.
              tieklassen  te  organiseren.  ‘Een  derde  kwam  met  grote  ach-
              terstand binnen,’ schetst Corry de Vries, coördinator taal- en
              rekencentrum en onderwijsadviseur taal bij het roc. Zij con-  In de vakantie naar school:
              stateert dat leerachterstand vaak al in het basisonderwijs of   ‘Hier mag je fouten maken’
              het voortgezet onderwijs ontstaat:  ‘Leerlingen kunnen het
              lestempo niet bijhouden, of vakken worden niet voldoende
              aangeboden.’
               Zo sluit het rekenonderwijs in het voortgezet onderwijs   ‘De rekenresultaten voor mbo’ers zijn significant verbe-
              vaak niet aan op het lesprogramma in het mbo. Hiernaast be-  terd’, kan Marjan Mudde, projectleider vakantiescholen MBO
              heerst een aantal mbo-studenten het Nederlands onvoldoen-  Rotterdam, alvast melden. ‘Dat is gemeten op grond van een
              de, omdat ze te kort in Nederland zijn of omdat ze thuis geen   begintoets  en een  eindtoets. De  resultaten  met Nederlands
              Nederlands spreken. In de vakantieklassen helpen docenten   zijn  moeilijker  meetbaar,  maar  studenten  gaven  aan  dat  ze
              leerlingen hun vaardigheden bij te werken. De deelnemers,   ook op dat gebied iets hebben geleerd.’
              die  worden  doorverwezen  door  docenten  of  zich  op  eigen   ROC Zadkine meldt in het evaluatierapport van de vorige
              initiatief melden, zijn uitgesproken gemotiveerd om de extra   zomerschool dat derekenprestaties met 50 procent verbeterde.
              lessen te volgen, merkt De Vries. ‘Ze weten heel goed waarin   Deelnemers vinden dat ze wel wat leren. Enkele citaten: ‘Mijn
              ze tekortschieten en zijn bereid iets extra te doen.’  Engels is nu beter dan eerst, ik heb nu meer zelfvertrouwen.’
               Het lesmateriaal in de vakantieklassen wordt samenge-  ‘Breuken snap ik nu beter.’ Kritiek is er ook: ‘Twee weken is
              steld door de roc’s, samen met vmbo- en hbo-opleidingen,   echt niet genoeg.’ ‘Er zijn altijd deelnemers die meer willen
              afgestemd op verschillende niveaus en vaardigheden. Zo kan   en dat vinden we positief’, reageert Corry de Vries, ‘maar je
              worden ingespeeld op individuele leerwensen. Het rekenles-  kunt niet alles oplossen in een zomerschool. Ze kunnen als
              boek ‘Zomerschool leerwerkboek rekenen’, uitgebracht door   ze willen twee keer meedoen.’
              rekendocenten Jack Nouwens en Jerry de Bruin bij uitgeverij
              Deviant, wordt ook op andere Zomerscholen gebruikt.   Aisha ervaart vooruitgang: ‘Ik had geen zelfvertrouwen, maar
                                                                 hier mag je fouten maken. Voorheen klapte ik dicht, nu vraag
              ‘Breuken snap ik nu beter’                         ik wat ik fout deed. Ik kan een Engels gesprek voeren en durf
              Op basis van leerdoelen die studenten bij de start van de zo-  zelfs presentaties in het Engels te geven.’
              merschool aangeven, stellen docenten een individueel leer-  ‘Hier voel je je niet minderwaardig,’ verklaart Davida haar
              plan op, waarbij studenten in de lesperiode een portfolio op-  vorderingen.  ‘In mijn opleiding durfde ik niet te praten.
              bouwen. Individueel of in groepjes werken deelnemers aan   Klasgenoten lieten met hun lichaamstaal zien dat ik het min-
              hun eigen vaardigheden, waarbij zij docenten om uitleg kun-  der goed deed dan zij.’ Davida, die in 2004 vanuit Kongo naar
              nen vragen.                                        Nederland kwam, had in het vmbo al moeite met Nederlands,
               Of vakantieklassen daadwerkelijk tot betere prestaties lei-  vooral met zinsbouw en begrijpend lezen. ‘Dat gaat nu veel
                                                                 beter,’ constateert zij, ‘maar ik wil bijlessen regelen, want met
                                                                 de zomerschool alleen kom ik er niet. Ik moet ook vaktermen
                                                                 kennen.’
                                                                   Brian gaat bijles nemen als blijkt dat hij komend schooljaar
                                                                 nog steeds moeite heeft met tabellen aflezen. Voor zijn gevoel
                                                                 is zijn rekenkennis inmiddels redelijk op peil: ‘Ik merk nu dat
                                                                 rekenen leuk is. De manier waarop het hier wordt uitgelegd
                                                                 is anders dan in de gewone lessen. Ik kreeg altijd een naar
                                                                 gevoel, maar hier heb ik er lol in gekregen, doordat de leraren
                                                                 er lol in hebben.’

                                                                 Ineke Westbroek is freelance journalist



              MEI  2014                                                                                            11
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16