Page 11 -
P. 11
Mbo spijkert studenten in zomerscholen bij
materiaal in de vakantieklassen wordt samengesteld door de den, wordt deze zomer op vier scholen onderzocht. In het najaar
roc’s, samen met vmbo- en hbo-opleidingen. start een onderzoek waarbij de studieresultaten van studenten
die de vakantieschool hebben gevolgd vergeleken worden met
Gemotiveerd de studieresultaten van studenten die niet van deze voorzie-
De invoering van het referentieniveau voor taal en rekenen ning gebruik maakten. Medio 2015 volgt een onderzoek naar de
vormde voor ROC Zadkine de directe aanleiding om vakan- resultaten van de vakantieschool op lange termijn.
tieklassen te organiseren. ‘Een derde kwam met grote ach-
terstand binnen,’ schetst Corry de Vries, coördinator taal- en
rekencentrum en onderwijsadviseur taal bij het roc. Zij con- In de vakantie naar school:
stateert dat leerachterstand vaak al in het basisonderwijs of ‘Hier mag je fouten maken’
het voortgezet onderwijs ontstaat: ‘Leerlingen kunnen het
lestempo niet bijhouden, of vakken worden niet voldoende
aangeboden.’
Zo sluit het rekenonderwijs in het voortgezet onderwijs ‘De rekenresultaten voor mbo’ers zijn significant verbe-
vaak niet aan op het lesprogramma in het mbo. Hiernaast be- terd’, kan Marjan Mudde, projectleider vakantiescholen MBO
heerst een aantal mbo-studenten het Nederlands onvoldoen- Rotterdam, alvast melden. ‘Dat is gemeten op grond van een
de, omdat ze te kort in Nederland zijn of omdat ze thuis geen begintoets en een eindtoets. De resultaten met Nederlands
Nederlands spreken. In de vakantieklassen helpen docenten zijn moeilijker meetbaar, maar studenten gaven aan dat ze
leerlingen hun vaardigheden bij te werken. De deelnemers, ook op dat gebied iets hebben geleerd.’
die worden doorverwezen door docenten of zich op eigen ROC Zadkine meldt in het evaluatierapport van de vorige
initiatief melden, zijn uitgesproken gemotiveerd om de extra zomerschool dat derekenprestaties met 50 procent verbeterde.
lessen te volgen, merkt De Vries. ‘Ze weten heel goed waarin Deelnemers vinden dat ze wel wat leren. Enkele citaten: ‘Mijn
ze tekortschieten en zijn bereid iets extra te doen.’ Engels is nu beter dan eerst, ik heb nu meer zelfvertrouwen.’
Het lesmateriaal in de vakantieklassen wordt samenge- ‘Breuken snap ik nu beter.’ Kritiek is er ook: ‘Twee weken is
steld door de roc’s, samen met vmbo- en hbo-opleidingen, echt niet genoeg.’ ‘Er zijn altijd deelnemers die meer willen
afgestemd op verschillende niveaus en vaardigheden. Zo kan en dat vinden we positief’, reageert Corry de Vries, ‘maar je
worden ingespeeld op individuele leerwensen. Het rekenles- kunt niet alles oplossen in een zomerschool. Ze kunnen als
boek ‘Zomerschool leerwerkboek rekenen’, uitgebracht door ze willen twee keer meedoen.’
rekendocenten Jack Nouwens en Jerry de Bruin bij uitgeverij
Deviant, wordt ook op andere Zomerscholen gebruikt. Aisha ervaart vooruitgang: ‘Ik had geen zelfvertrouwen, maar
hier mag je fouten maken. Voorheen klapte ik dicht, nu vraag
‘Breuken snap ik nu beter’ ik wat ik fout deed. Ik kan een Engels gesprek voeren en durf
Op basis van leerdoelen die studenten bij de start van de zo- zelfs presentaties in het Engels te geven.’
merschool aangeven, stellen docenten een individueel leer- ‘Hier voel je je niet minderwaardig,’ verklaart Davida haar
plan op, waarbij studenten in de lesperiode een portfolio op- vorderingen. ‘In mijn opleiding durfde ik niet te praten.
bouwen. Individueel of in groepjes werken deelnemers aan Klasgenoten lieten met hun lichaamstaal zien dat ik het min-
hun eigen vaardigheden, waarbij zij docenten om uitleg kun- der goed deed dan zij.’ Davida, die in 2004 vanuit Kongo naar
nen vragen. Nederland kwam, had in het vmbo al moeite met Nederlands,
Of vakantieklassen daadwerkelijk tot betere prestaties lei- vooral met zinsbouw en begrijpend lezen. ‘Dat gaat nu veel
beter,’ constateert zij, ‘maar ik wil bijlessen regelen, want met
de zomerschool alleen kom ik er niet. Ik moet ook vaktermen
kennen.’
Brian gaat bijles nemen als blijkt dat hij komend schooljaar
nog steeds moeite heeft met tabellen aflezen. Voor zijn gevoel
is zijn rekenkennis inmiddels redelijk op peil: ‘Ik merk nu dat
rekenen leuk is. De manier waarop het hier wordt uitgelegd
is anders dan in de gewone lessen. Ik kreeg altijd een naar
gevoel, maar hier heb ik er lol in gekregen, doordat de leraren
er lol in hebben.’
Ineke Westbroek is freelance journalist
MEI 2014 11

