Page 7 -
P. 7
Francis Joosten was 32 jaar werkzaam in het
beroepsonderwijs. Ze begon als docent. In haar
laatste functie was ze lid van het College van Voormalig CvB-lid
Bestuur van ROC de Leijgraaf. Op verzoek van
Profiel laat ze haar gedachten gaan over de on-
derwijskundige ontwikkelingen in de voorbije Francis Joosten Voncken over
periode en wat die jaren haar persoonlijk ge-
bracht hebben. ‘Er is veel veranderd,’ zegt ze.
‘Leerlingen die 30 jaar geleden het niveau niet 32 jaar mbo-ontwikkelingen
aankonden gingen van school. Wat er vervol-
gens met hen gebeurde, daar vroeg niemand
naar. Tegenwoordig zitten we er bovenop.
‘In augustus 1981 begon ik, nadat ik enkele jaren in het be- torale mbo-instellingen samen en fuseren met dit kort-mbo,
drijfsleven had gewerkt, als docent privaatrecht aan de meao. waardoor theoretisch de mogelijkheid om door te stromen bin-
Er waren wel schoolwerkplannen, maar leerlingen hadden er nen één instelling vergroot werd. Ik zeg ‘theoretisch’, want in
geen weet van. Ik zelf ben altijd een planner geweest en ik de beginjaren na die eerste fusies waren de verschillen tus-
herinner me nog heel goed dat ik met een klas de planning sen de verschillende stromingen nog erg groot. De ‘oude’ ni-
voor dat schooljaar besprak, inclusief de toetsmomenten enz. veau 4 docenten zagen er erg tegen op om les te geven aan
en dat een van de leerlingen mij vroeg: Juf, kunt u hier ook niveau 2 leerlingen en kregen daarbij ook weinig pedagogisch
een handtekening onder zetten? Dat wilde ik wel, maar het gaf didactische ondersteuning aangeboden. De (afgedwongen) fu-
wel aan dat een dergelijke planning onder mijn collega’s geen sies waren namelijk gepaard gegaan met een bezuiniging, een
gemeengoed was.’ zogenaamde rendementskorting. De betere aansluiting in het
onderwijs zou volgens de politiek leiden tot betere rendemen-
ten. De resultaten hiervan werden maar alvast ingeboekt bij de
Kun jij van deze start van de nieuwe onderwijsopbouw.’
leerlingen houden? Dat is waar Verschillende disciplines onder een dak
het werkelijk om draait! ‘Er was in die tijd veel aandacht voor rechtspositionele zaken,
onderwijsvernieuwing was niet het eerste waar binnen de in-
stelling aan gedacht werd. Toch hielp het wel dat mensen van
verschillende disciplines elkaar tegenkwamen en zagen dat
‘Er was destijds sprake van centrale, landelijk afgenomen onderwijs ook op een andere manier ingeregeld kon worden.
examens waarbij de vraagstelling van een hoog abstractieni- De afdeling Techniek had bijvoorbeeld al een veel uitgebrei-
veau was. Er was geen verbinding met de afleverende scholen, dere vorm van stage lopen voor leerlingen. De fusies gingen
er waren geen voorzieningen voor leerlingen die uit de boot door, de scholen moesten groter worden en er moest ook een
dreigden te vallen en er was nauwelijks contact met het be- verbinding komen met het Tweede Kans onderwijs, de Educatie
drijfsleven. De leerlingen (van het huidige niveau 4 ) kwamen en het Volwassenenonderwijs. Op deze manier zou de door-
in een schoolperiode van drie jaar de laatste zes weken van stroming naar de arbeidsmarkt makkelijker kunnen plaatsvin-
het derde jaar tijdens een stage met het bedrijfsleven in aanra- den, dacht men. Voorwaar een geweldig ideaal, maar om dat te
king. Voor veel leerlingen die van het vmbo afkwamen was de verwezenlijken is wel tijd nodig. De verschillen in achtergrond
niveau 4 opleiding te hoog gegrepen. Leerlingen die het niveau tussen de onderwijsverzorgers in de verschillende takken was
niet aankonden gingen van school en wat er vervolgens met namelijk toch wel erg groot. De mensen uit de Educatie waren
hun gebeurde, niemand die het er over had en niemand die veel bezig met persoonlijke ontwikkeling, het beroepsonder-
ernaar vroeg.’ wijs was veel zakelijker ingesteld. En het hielp ook niet echt
dat de plannen van het Ministerie over de positie en betaling
Sectorvorming van de Educatie nogal eens wisselde.’
‘Halverwege de jaren ‘80 van de vorige eeuw riep de overheid
het proefproject kort-mbo (niveau 2) in het leven. Tweejarige Weinig aandacht voor onderwijsontwikkeling
opleidingen die, in tegenstelling tot het mbo, multi-secto- ‘In 1996 waren de roc’s klaar. Opvallend voor de periode na de
raal van opzet waren. Ze hadden weinig verbinding met het fusies is dat er veel energie gestoken werd in de afstemming
mbo. Met de SVM -operatie (Sectorvorming en Vernieuwing tussen de mensen die het onderwijs vorm moesten geven.
Middelbaar Beroepsonderwijs) begin jaren ‘90 gingen de sec- De ontwikkeling van het onderwijs leek tamelijk secundair. >>
MEI 2014 7

