Page 7 -
P. 7

Francis Joosten was 32 jaar werkzaam in het
              beroepsonderwijs. Ze begon als docent. In haar
              laatste functie was  ze  lid van het  College  van                    Voormalig CvB-lid
              Bestuur van ROC de Leijgraaf. Op verzoek van
              Profiel laat ze haar gedachten gaan over de on-
              derwijskundige ontwikkelingen in de voorbije       Francis Joosten Voncken over
              periode en wat die jaren haar persoonlijk ge-
              bracht hebben.  ‘Er is veel veranderd,’ zegt ze.
              ‘Leerlingen die 30 jaar geleden het niveau niet       32 jaar mbo-ontwikkelingen
              aankonden gingen van school.  Wat er vervol-
              gens met hen gebeurde, daar vroeg niemand
              naar. Tegenwoordig zitten we er bovenop.

              ‘In augustus 1981 begon ik, nadat ik enkele jaren in het be-  torale mbo-instellingen samen en fuseren met dit kort-mbo,
              drijfsleven had gewerkt, als docent privaatrecht aan de meao.   waardoor theoretisch de mogelijkheid om door te stromen bin-
              Er waren wel schoolwerkplannen, maar leerlingen hadden er   nen één instelling vergroot werd. Ik zeg ‘theoretisch’, want in
              geen weet van. Ik zelf ben altijd een planner geweest en ik   de beginjaren na die eerste fusies waren de verschillen tus-
              herinner  me  nog  heel  goed  dat  ik  met  een  klas  de  planning   sen de verschillende stromingen nog erg groot. De ‘oude’ ni-
              voor dat schooljaar besprak, inclusief de toetsmomenten enz.   veau 4 docenten zagen er erg tegen op om les te geven aan
              en dat een van de leerlingen mij vroeg: Juf, kunt u hier ook   niveau 2 leerlingen en kregen daarbij ook weinig pedagogisch
              een handtekening onder zetten? Dat wilde ik wel, maar het gaf   didactische ondersteuning aangeboden. De (afgedwongen) fu-
              wel aan dat een dergelijke planning onder mijn collega’s geen   sies waren namelijk gepaard gegaan met een bezuiniging, een
              gemeengoed was.’                                   zogenaamde rendementskorting. De betere aansluiting in het
                                                                 onderwijs zou volgens de politiek leiden tot betere rendemen-
                                                                 ten. De resultaten hiervan werden maar alvast ingeboekt bij de
                            Kun jij van deze                     start van de nieuwe onderwijsopbouw.’

                    leerlingen houden? Dat is waar               Verschillende disciplines onder een dak
                        het werkelijk om draait!                 ‘Er was in die tijd veel aandacht voor rechtspositionele zaken,
                                                                 onderwijsvernieuwing was niet het eerste waar binnen de in-
                                                                 stelling aan gedacht werd. Toch hielp het wel dat mensen van
                                                                 verschillende disciplines elkaar tegenkwamen en zagen dat
               ‘Er was destijds sprake van centrale, landelijk afgenomen   onderwijs ook op een andere manier ingeregeld kon worden.
              examens waarbij de vraagstelling van een hoog abstractieni-  De afdeling Techniek had bijvoorbeeld al een veel uitgebrei-
              veau was. Er was geen verbinding met de afleverende scholen,   dere vorm van stage lopen voor leerlingen. De fusies gingen
              er  waren  geen  voorzieningen  voor  leerlingen  die  uit  de  boot   door, de scholen moesten groter worden en er moest ook een
              dreigden te vallen en er was nauwelijks contact met het be-  verbinding komen met het Tweede Kans onderwijs, de Educatie
              drijfsleven. De leerlingen (van het huidige niveau 4 ) kwamen   en het Volwassenenonderwijs. Op deze manier zou de door-
              in een schoolperiode van drie jaar de laatste zes weken van   stroming naar de arbeidsmarkt makkelijker kunnen plaatsvin-
              het derde jaar tijdens een stage met het bedrijfsleven in aanra-  den, dacht men. Voorwaar een geweldig ideaal, maar om dat te
              king. Voor veel leerlingen die van het vmbo afkwamen was de   verwezenlijken is wel tijd nodig. De verschillen in achtergrond
              niveau 4 opleiding te hoog gegrepen. Leerlingen die het niveau   tussen de onderwijsverzorgers in de verschillende takken was
              niet aankonden gingen van school en wat er vervolgens met   namelijk toch wel erg groot. De mensen uit de Educatie waren
              hun  gebeurde, niemand  die  het  er  over  had  en  niemand  die   veel bezig met persoonlijke ontwikkeling, het beroepsonder-
              ernaar vroeg.’                                     wijs was veel zakelijker ingesteld. En het hielp ook niet echt
                                                                 dat de plannen van het Ministerie over de positie en betaling
              Sectorvorming                                      van de Educatie nogal eens wisselde.’
              ‘Halverwege de jaren ‘80 van de vorige eeuw riep de overheid
              het proefproject kort-mbo (niveau 2) in het leven. Tweejarige   Weinig aandacht voor onderwijsontwikkeling
              opleidingen die, in tegenstelling tot het mbo, multi-secto-  ‘In 1996 waren de roc’s klaar. Opvallend voor de periode na de
              raal  van  opzet  waren.  Ze  hadden  weinig  verbinding  met  het   fusies is dat er veel energie gestoken werd in de afstemming
              mbo. Met de SVM -operatie (Sectorvorming en  Vernieuwing   tussen de mensen die het onderwijs vorm moesten geven.
              Middelbaar Beroepsonderwijs) begin jaren ‘90 gingen de sec-  De  ontwikkeling  van  het  onderwijs  leek  tamelijk  secundair.   >>



              MEI  2014                                                                                            7
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12