Page 4 -
P. 4

Lopende zaken





          Nieuw toezichtkader                                           Meester-gezel

          mbo inspectie in 2016                                         route uitgebreid


          Per 1 augustus 2016 geldt een nieuw   beste beoordelingscategorieën kunnen   De minister wil de
          toezichtkader voor het mbo. Dat staat   zijn. Tot nu toe is gesproken over drie   meester-gezel route
          in de brief ‘Toezicht in transitie’ die de   categorieën: goed, voldoende, onvol-  uitbreiden  naar an-
          minister van OCW op 28 maart aan   doende. Binnen de groep voldoende   dere sectoren. Hier-
          de Tweede Kamer heeft gestuurd. De   onderzoekt  de  inspectie,  via  pilots,  of   mee wil ze meer aan-
          minister zet vooral in op het versterken   het zinvol is de opleidingen die net   dacht vragen voor
          van de verbetercultuur. De inspectie   boven dit basisniveau functioneren, te   talentontwikkeling
          moet in de verslaglegging de gecon-  stimuleren tot verdere kwaliteitsverbe-  in het beroepson-
          stateerde kwaliteit en het oordeel over   tering. Ook onderzoekt de inspectie of   derwijs en ook meer
          kwaliteitsborging meer  met elkaar in   beoordeling op een hoger niveau dan   waardering van am-
          verband brengen. De inspectie onder-  het opleidingsniveau, namelijk op het   bachtelijke vaardig-
          zoekt samen met de scholen wat de   niveau van onderwijsteams, mogelijk is.   heden. Het voorstel           Foto: Moestuin 2008
                                                                        is één van de uitkom-
                                                                        sten uit haar MBO
          Onderwijsraad over                                            Tour en maakt deel uit van een breder excellen-
                                                                        tieprogramma voor talentvolle  mbo-studenten.
          toe gevoegde waarde                                           In het meester/gezel-model leert de gezel de
                                                                        basis van het vak op school, maar wordt hij uit-
                                                                        eindelijk in de praktijk een meester. Het is aan
          De Onderwijsraad vindt dat toe-  inspectieoordeel over de kwaliteit   de branche om vervolgens de meestertitel toe te
          gevoegde waarde in het onderwijs   van een school of een opleiding   kennen als bewijs van excellent vakmanschap.
          een  instrument  kan  zijn  voor  on-  mag hierop niet gebaseerd zijn.   Voorzitter Michaël van Straalen van MKB-Neder-
          derwijsverbetering, maar niet voor   Scholen kunnen met eigen data-  land is voorstander van bredere invoering van
          de  beoordeling  van  opleidingen   teams en via eigen onderzoek meer   de meestertitel: ‘De meestertitel laat zien dat
          en scholen. Dat is de kern van het   gegevens verzamelen en zo een   vakwerk  serieus genomen wordt en erkend als
          advies dat de Onderwijsraad op 7   sterkere, lerende en professionele   ruggengraat van onze economie.’ Eerder pleitte
          april over dit onderwerp uitbracht.   organisatie worden.Te veel nadruk   ook de Sociaal Economische Raad voor bredere
          Voor de beoordeling van de kwali-  op toegevoegde waarde en leer-  invoering van de Meestertitel.
          teit en opbrengsten van het onder-  winst kan leiden tot strategisch ge-
          wijs zijn meer indicatoren nodig.   drag in de scholen en eventueel tot
          Scholen kunnen gegevens over   een toelatingsbeleid.
          toegevoegde  waarde  en  leerwinst   www.onderwijsraad.nl/publica-  Crisis in de
          wel  gebruiken  voor  hun  eigen  be-  ties/2015/toegevoegde-waarde/
          leid  en  kwaliteitsverbetering.  Het   item7107              kinderopvang

                                                                        De crisis in de kinderopvangbranche heeft ook
          Geld voor Duits in het mbo                                    gevolgen voor leerlingen Pedagogisch Werk.
                                                                        Stageplekken zijn schaars, zeker voor studen-
                                                                        ten die de bbl-opleiding volgen. Zij moeten voor
          Steeds minder jongeren spreken Duits, terwijl de taal en het land economisch   hun stage het minimum jeugdloon ontvangen,
          enorm belangrijk zijn.  Het Duits-Nederlandse initiatief Lerende Euregio gaat Duits   maar veel kinderopvangorganisaties kunnen dat
                                    op maat ontwikkelen voor het beroepson-  niet betalen. Directeur Rob Kriegsman van Sta-
                                    derwijs. Hiervoor krijgt de organisatie geld   geplaza pleit voor een lagere vergoeding voor
                                    van het ministerie van EZ. Per beroepsgroep   bbl-stagiaires. Volgens hem zijn mbo-leerlingen
                                    wordt aparte lesstof gemaakt, toegespitst   best bereid om voor minder dan het minimum
                                    op woorden die nuttig zijn voor bijvoorbeeld   jeugdloon stage te lopen, want ze wonen vaak
                                    bouwvakkers of mensen die in het toerisme   nog thuis en relatief weinig kosten. Met het
                                                                        verlagen van de vergoeding voor bbl-stagiaires
                                    werken. Volgens projectleider Lambert Teer-
         Foto: Deutsch.no           ling van Lerende Euregio moeten met name   zijn dus zowel de branche als de scholieren zelf
                                                                        geholpen.
                                    jongeren  in  de  grensregio  Duits  leren.  Dit
                                                                        www.kinderopvangtotaal.nl
                                    vergroot de kans op een baan.


       4                                                                                       PROFIEL  NUMMER  4
   1   2   3   4   5   6   7   8   9