Page 9 -
P. 9

Terwijl er toch veel veranderde! De doorstroming van leer-  deel van een team. Kortom: betere toeleiding  van leerlingen,
              lingen over de verschillende niveaus kwam langzaam op   goed contact met de regio (zowel bedrijven/instellingen als an-
              gang, er werd meer ruimte ingericht voor stage, die inmiddels   dere scholen), minder schooluitval.’
              Beroepspraktijkvorming (BPV) ging heten. Er kwamen stu-  ‘Voor mij waren die jaren beroepsonderwijs erg belangrijk.
              diewijzers die ook voor leerlingen herkenbaarheid moesten   Zoals ik al zei begon ik als docent, ik weet dus hoe lesgeven
              opleveren over wat van hun gevraagd werd. Leerlingen met   voelt. Toen ik in de directie/het bestuur werd benoemd, kwam
              problemen konden worden opgevangen door speciaal geëqui-  ik in een andere verhouding te staan tegenover mijn collega’s.
              peerd personeel. Er ontstond verbinding met het afleverend   Van beide kanten heeft dat wel eens spanningen opgeleverd,
              onderwijsveld en, ‘last but not least’, er werd driftig naar aan-  maar ik denk dat ik erin geslaagd ben om altijd toegankelijk
              sluiting met het beroepenveld gezocht. Het adagium dat een   te zijn en te blijven voor onze medewerkers. Ik was erg blij
              roc er moet zijn voor de regio werd op alle mogelijke manie-  met de typering die ik ooit bij een cabaret kreeg: Francis is
              ren ingevuld.’                                     gewoon gebleven.’
                                                                   En mijn band met de leerlingen? Wij hebben er als College
                                                                 van Bestuur altijd bewust voor gekozen om in een van de scho-
                    De leerling van vandaag wordt                len gehuisvest te zijn. Ons tweehoofdig CvB zit gesplitst op de
                                                                 twee grootste locaties. De nabijheid van onze leerlingen is be-
               echt beter voorbereid op zijn werkzame            langrijk voor ons, daar doen we het voor. Toen op enig moment
                       leven dan 30 jaar geleden                 een nieuw lid CvB benoemd werd en we moesten kiezen tussen
                                                                 twee goede kandidaten, stelde de toenmalige voorzitter van de
                                                                 RvT aan de kandidaten de vraag: Kun jij van deze leerlingen
                                                                 houden? Dat is waar het werkelijk om draait, je moet van de
               ‘Pas zo’n tien jaar geleden kwam de aandacht voor het on-  leerlingen houden en dat zal ik ook de komende jaren zeker
              derwijs weer in de belangstelling te staan. Hoe konden we er-  blijven doen.’
              voor zorgen dat de leerling nog beter toegerust en op een zo
              hoog mogelijk niveau kon doorstromen? Dit betekende niet al-  Verder groeien
              leen dat ons onderwijs flexibeler moest worden, maar er wer-  ‘Wat heeft het beroepsonderwijs nodig om verder te kunnen
              den ook weer andere dingen gevraagd van onze onderwijsver-  groeien? Ik ben niet de eerste die het zegt, maar ik ben er wel
              zorgers. Professionalisering van ons personeel kwam hoog op   van overtuigd dat er vertrouwen nodig is om de ontwikkelin-
              de agenda te staan.’                               gen verder door te kunnen zetten. Tegenwoordig wordt als het
                                                                 ergens mis gaat, en natuurlijk gaat overal wel eens iets mis,
              Te hoge eisen Taal en Rekenen                      meteen geroepen dat er meer zeggenschap terug moet naar
              ‘Zoals altijd worden bewegingen gevolgd door tegenbewegin-  het ministerie van OCW. Ik denk niet dat dat de oplossing
              gen. Op dit moment is er een behoorlijke druk op de roc’s om   is. Ik ken nog de tijd dat het ministerie alles besliste, zowel de
              ervoor te zorgen dat de leerling niet alleen goed toegerust is   huisvestingsmogelijkheden als de vervanging van zieke docen-
              voor de arbeidsmarkt, maar dat hij ook op een relatief hoog
              niveau Taal en Rekenen beheerst. Dat gaat tijd kosten. Wij
              zijn ervan overtuigd dat, als de regelingen zo blijven zoals   Ik ken nog de tijd dat het
              het er nu uitziet, een deel van onze leerlingen dit niveau echt
              niet gaat halen. Hierdoor komen zij wellicht niet met een di-  ministerie van OCW alles besliste
              ploma op de arbeidsmarkt terecht, terwijl het wel geweldige
              vakmensen zijn.’

              Vooruitgang geboekt                                ten. Dat waren echt geen betere tijden. Een zieke docent mocht
              ‘Terugkijkend op de ontwikkelingen denk ik dat de leerling   pas na een flink aantal wachtdagen/weken vervangen worden
              echt beter voorbereid wordt op zijn werkzame leven, direct na   en de (oude) leegstaande gebouwen in een gemeente waar nie-
              het  mbo of na doorstroming  naar  hbo. Ik ben  trots op onze   mand weg mee wist waren voldoende voor de mbo- en educatie-
              medewerkers bij De Leijgraaf die daarvoor dagelijks alles uit   leerlingen. Van de kant van het onderwijs is het daarbij nodig
              de kast halen. In de ontwikkeling van de onderwijsverzorgers   dat er steeds verantwoording afgelegd wordt, zowel intern als
              (docenten, instructeurs en onderwijsassistenten) is zoveel ge-  extern, we werken met belastinggelden, we werken met men-
              beurd. Er wordt samengewerkt in resultaatverantwoordelijke   sen, dat legt een zware verantwoordelijkheid op de sector.’
              teams die verantwoordelijk zijn voor het onderwijssucces van
              hun leerlingen. De leraar is niet meer die man of vrouw die er   Francis Joosten Voncken, onder redactie van Ben Claessens, hoofdredacteur
              alleen is voor kennisoverdracht van zijn of haar vak, maar is   Profiel Producties



              MEI  2014                                                                                            9
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14