Page 9 -
P. 9
Terwijl er toch veel veranderde! De doorstroming van leer- deel van een team. Kortom: betere toeleiding van leerlingen,
lingen over de verschillende niveaus kwam langzaam op goed contact met de regio (zowel bedrijven/instellingen als an-
gang, er werd meer ruimte ingericht voor stage, die inmiddels dere scholen), minder schooluitval.’
Beroepspraktijkvorming (BPV) ging heten. Er kwamen stu- ‘Voor mij waren die jaren beroepsonderwijs erg belangrijk.
diewijzers die ook voor leerlingen herkenbaarheid moesten Zoals ik al zei begon ik als docent, ik weet dus hoe lesgeven
opleveren over wat van hun gevraagd werd. Leerlingen met voelt. Toen ik in de directie/het bestuur werd benoemd, kwam
problemen konden worden opgevangen door speciaal geëqui- ik in een andere verhouding te staan tegenover mijn collega’s.
peerd personeel. Er ontstond verbinding met het afleverend Van beide kanten heeft dat wel eens spanningen opgeleverd,
onderwijsveld en, ‘last but not least’, er werd driftig naar aan- maar ik denk dat ik erin geslaagd ben om altijd toegankelijk
sluiting met het beroepenveld gezocht. Het adagium dat een te zijn en te blijven voor onze medewerkers. Ik was erg blij
roc er moet zijn voor de regio werd op alle mogelijke manie- met de typering die ik ooit bij een cabaret kreeg: Francis is
ren ingevuld.’ gewoon gebleven.’
En mijn band met de leerlingen? Wij hebben er als College
van Bestuur altijd bewust voor gekozen om in een van de scho-
De leerling van vandaag wordt len gehuisvest te zijn. Ons tweehoofdig CvB zit gesplitst op de
twee grootste locaties. De nabijheid van onze leerlingen is be-
echt beter voorbereid op zijn werkzame langrijk voor ons, daar doen we het voor. Toen op enig moment
leven dan 30 jaar geleden een nieuw lid CvB benoemd werd en we moesten kiezen tussen
twee goede kandidaten, stelde de toenmalige voorzitter van de
RvT aan de kandidaten de vraag: Kun jij van deze leerlingen
houden? Dat is waar het werkelijk om draait, je moet van de
‘Pas zo’n tien jaar geleden kwam de aandacht voor het on- leerlingen houden en dat zal ik ook de komende jaren zeker
derwijs weer in de belangstelling te staan. Hoe konden we er- blijven doen.’
voor zorgen dat de leerling nog beter toegerust en op een zo
hoog mogelijk niveau kon doorstromen? Dit betekende niet al- Verder groeien
leen dat ons onderwijs flexibeler moest worden, maar er wer- ‘Wat heeft het beroepsonderwijs nodig om verder te kunnen
den ook weer andere dingen gevraagd van onze onderwijsver- groeien? Ik ben niet de eerste die het zegt, maar ik ben er wel
zorgers. Professionalisering van ons personeel kwam hoog op van overtuigd dat er vertrouwen nodig is om de ontwikkelin-
de agenda te staan.’ gen verder door te kunnen zetten. Tegenwoordig wordt als het
ergens mis gaat, en natuurlijk gaat overal wel eens iets mis,
Te hoge eisen Taal en Rekenen meteen geroepen dat er meer zeggenschap terug moet naar
‘Zoals altijd worden bewegingen gevolgd door tegenbewegin- het ministerie van OCW. Ik denk niet dat dat de oplossing
gen. Op dit moment is er een behoorlijke druk op de roc’s om is. Ik ken nog de tijd dat het ministerie alles besliste, zowel de
ervoor te zorgen dat de leerling niet alleen goed toegerust is huisvestingsmogelijkheden als de vervanging van zieke docen-
voor de arbeidsmarkt, maar dat hij ook op een relatief hoog
niveau Taal en Rekenen beheerst. Dat gaat tijd kosten. Wij
zijn ervan overtuigd dat, als de regelingen zo blijven zoals Ik ken nog de tijd dat het
het er nu uitziet, een deel van onze leerlingen dit niveau echt
niet gaat halen. Hierdoor komen zij wellicht niet met een di- ministerie van OCW alles besliste
ploma op de arbeidsmarkt terecht, terwijl het wel geweldige
vakmensen zijn.’
Vooruitgang geboekt ten. Dat waren echt geen betere tijden. Een zieke docent mocht
‘Terugkijkend op de ontwikkelingen denk ik dat de leerling pas na een flink aantal wachtdagen/weken vervangen worden
echt beter voorbereid wordt op zijn werkzame leven, direct na en de (oude) leegstaande gebouwen in een gemeente waar nie-
het mbo of na doorstroming naar hbo. Ik ben trots op onze mand weg mee wist waren voldoende voor de mbo- en educatie-
medewerkers bij De Leijgraaf die daarvoor dagelijks alles uit leerlingen. Van de kant van het onderwijs is het daarbij nodig
de kast halen. In de ontwikkeling van de onderwijsverzorgers dat er steeds verantwoording afgelegd wordt, zowel intern als
(docenten, instructeurs en onderwijsassistenten) is zoveel ge- extern, we werken met belastinggelden, we werken met men-
beurd. Er wordt samengewerkt in resultaatverantwoordelijke sen, dat legt een zware verantwoordelijkheid op de sector.’
teams die verantwoordelijk zijn voor het onderwijssucces van
hun leerlingen. De leraar is niet meer die man of vrouw die er Francis Joosten Voncken, onder redactie van Ben Claessens, hoofdredacteur
alleen is voor kennisoverdracht van zijn of haar vak, maar is Profiel Producties
MEI 2014 9

