Page 12 -
P. 12

Onderwijs & Arbeidsmarkt







                                  Voorbereiding op een toekomst als ondernemer
                                  Mbo’er













          Bedrijven eisen een ondernemende houding                         wordt steeds
          van  hun  medewerkers.  En  steeds  meer  mbo’ers
          gaan als zelfstandige aan het werk. Maar worden
          ze daar wel goed op voorbereid? Volgens Johan                                           vaker
          Douwes, directeur van de Utrechtse Ondernemers
          Academie, worstelen veel mbo-scholen met de
          verankering van ondernemend gedrag en onder-
          nemerschap in het onderwijs. ‘Eigenlijk zouden     van het ROC van  Twente. Projectleider Bert  Timmermans:
          alle studenten er kennis mee moeten maken.’        ‘Studenten die tijdens of na hun studie een eigen bedrijf willen
                                                             beginnen, krijgen ondersteuning bij het verwezenlijken van
          José Vorstenbosch                                  hun droom. Ze kunnen daarbij gebruik maken van de facilitei-
                                                             ten van de Regionale Organisatie voor Zelfstandigen (ROZ). We
          ‘We leven in een snel  veranderende maatschappij, waarin   koppelen studenten aan een bedrijfsadviseur, die ze een spie-
          steeds meer sprake is van een nomadische arbeidsmarkt.   gel voorhoudt en adviseert hoe ze hun zwakke punten kunnen
          Ondernemend zijn is een must voor iedereen, zowel voor stu-  verbeteren.’ Onder de vleugels van het roc zijn ook studenten-
          denten als docenten.’ Bert Timmerman, projectmanager bij het   bedrijven gerealiseerd. ‘Die draaien zo veel en zo lang mogelijk
          ROC van Twente, maakt onderscheid tussen ondernemendheid   voor het ‘echie’. Zo wordt een klimmuur bij de universiteit door
          en ondernemerschap. ‘Als werknemer moet je proactief, crea-  studenten geëxploiteerd. Een andere student heeft een bedrijf
          tief en innovatief zijn. Je bepaalt zelf wat je wel en niet doet.   in weerbaarheidtrainingen.’ Kenmerkend voor de Twentse aan-
          Eigenlijk ben je ondernemer van je eigen leven. Bij onderne-  pak is maatwerk, ook als het gaat om speciale trajecten bin-
          merschap komen nog andere competenties kijken.’    nen én buiten de opleidingen. ‘Hierin kunnen de deelnemers
                                                             ontdekken of ondernemen iets voor ze is. Een aantal van hen
          Student koppelen aan bedrijfsadviseur              begint daadwerkelijk voor zichzelf.’
          ‘Nederland telt ongeveer 800.000 zzp’ers, waarvan 60 procent
          afkomstig is uit het mbo’, aldus directeur Johan Douwes van de
          Utrechtse Ondernemers Academie (UOA). ‘De schatting is dat   Het aantal mbo’ers dat
          het aantal mbo’ers dat een eigen bedrijf begint de komende   een eigen bedrijf begint zal stijgen
          jaren zal stijgen van circa 4 naar 10 procent. Voor een groot roc
          gaat het al gauw om duizenden studenten.’ De vraag is dan ook   van circa 4 naar 10 procent
          of deze groep voldoende wordt voorbereid op een toekomst
          als ondernemer. Eén van de kernpunten uit het SER-advies
          Handmade in Holland: vakmanschap en ondernemerschap in   Ondernemende talenten
          de ambachtseconomie (2013) is dat vakopleidingen meer aan-  ‘Bedrijven vinden het belangrijk dat medewerkers actief zijn
          dacht moeten besteden aan ondernemerschap.         en betrokkenheid tonen. In sectoren als de bouw en de zorg
           Deze oproep wekt de indruk dat het mbo-onderwijs al ja-  worden steeds meer zzp’ers gevraagd. Daarom is het belangrijk
          ren zit te slapen als het om ondernemerschap gaat. Dat beeld   om studenten in een vroeg stadium voor te bereiden op onder-
          is echter onjuist, ook  al zijn er  verschillen in  aanpak.  In de   nemend gedrag en ondernemerschap.’ Volgens Johan Douwes
          periode 2007–2013 zijn veel projecten van roc’s door de over-  hebben mbo-scholen wel aandacht voor ondernemerschap en
          heid gesubsidieerd vanuit het Actieprogramma Onderwijs en   tonen ze die ambitie ook in hun beleid. ‘Maar veel instellingen
          Ondernemen. De laatste evaluatie, de zogenoemde tweeme-  worstelen met de praktische vertaling en verankering in het
          ting Ondernemerschap in onderwijs, constateert dat onderne-  onderwijs.’ Voor ROC Midden Nederland en MBO Utrecht heeft
          merschap in 2012 bij ruim 80 procent van de mbo-instellingen   de UOA een Awareness programma ontwikkeld. ‘Eigenlijk zou
          een plaats heeft gekregen in het curriculum.       het verplicht moeten zijn voor alle studenten. In dit program-
           Een van de gesubsidieerde projecten is het Ondernemerslab   ma maken ze kennis met ondernemend gedrag, worden ze zich



      12                                                                                       PROFIEL  NUMMER  4
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17