Page 19 -
P. 19

Groene  techneuten











 Wellantcollege en ROC Mondriaan   en werken samen in nieuwe opleiding






                heeft het een eigen didactische afdeling opgericht, die we-  belangrijker. Samen met kwekers en onderwijsinstellingen
                reldwijd actief is. ‘Wij richten nu in Delft een technisch lab in   gaan we hier na welke handelingen in de tuinbouw via robots
                voor leerlingen van vmbo, mbo, hbo en TU. Het is de bedoe-  kunnen worden geautomatiseerd. We bedenken oplossingen
                ling dat er daardoor nieuwe dwarsverbanden ontstaan. Een   vanuit praktijkvragen. Aan die vragen wordt gewerkt door de
                TU’er kan iets bedenken en een mbo’er kan dan uitzoeken   TU Delft en TNO, maar ook leerlingen van mbo’s kunnen er
                hoe dat het beste gebouwd kan worden. Zo proberen we een   terecht.’ Wubben merkt dat er grote behoefte bestaat aan de
                doorlopende leerlijn te ontwikkelen. Via het Wellantcollege   kennis van de Demokwekerij. ‘Bedrijven zoeken medewerkers
                zijn we betrokken geraakt bij de opleiding Green Tec. Veel   die verstand hebben van techniek en weten hoe ze de instal-
                van de onderwerpen die daar aan bod komen passen bij ons.   laties moeten onderhouden. Wij leggen hier in onze lessen de
                Bijvoorbeeld: hoe kun je een robot door een kas laten rijden?   nadruk op en proberen de studenten ook altijd duidelijk te
                Hoe pluk je een paprika geautomatiseerd van een struik zon-  maken waarom het belangrijk is dat ze op een bepaalde ma-
                der hem te beschadigen? Hoe bepaal je de juist de kleur van   nier werken, zodat ze ook echt weten wat ze doen.’
                de paprika via een camera?’
                  Festo ontwikkelt opdrachten voor de leerlingen in over-  Doorstroming
                leg met de scholen en op basis van vragen uit de bedrijven.   Na de driejarige mbo 4-opleiding kunnen de leerlingen aan
                Pleijsier: ‘Het zijn heel leerzame opdrachten die verbinding   het werk bij technische bedrijven die voor de glastuinbouw
                leggen  met  de  twee  grootste  kwesties  die  binnen  deze  be-  werken of als technisch specialist bij een tuinbouwbedrijf.
                drijven leven: het verbeteren van de automatisering – het te-  Maar  ze  kunnen  ook  doorstromen  naar  een  hbo-opleiding
                rugbrengen van handelingen voor een product op de markt   van InHolland. En daarmee gaat een andere wens in vervul-
                komt – en het verminderen van het energieverbruik – duur-  ling: er is nu een doorlopende technische leerlijn van vmbo
                zaamheid wordt steeds belangrijker.’            tot TU en die was er tot nu toe nog niet in Delft.
                                                                  Engbers merkt dat de Green Tec-opleiding een ander type
                Demokwekerij                                    leerlingen trekt. ‘Leerlingen van aoc’s zijn vaak ‘zonen van’.
                De leerlingen gaan ook in de leer bij de Demokwekerij   Nu krijgen we aanmeldingen uit de steden van leerlingen
                Westland in Honselersdijk. De  kwekerij is helemaal inge-  die van techniek en van planten houden. We boren zo een
                richt op leren. Er is een klaslokaal om de theorie te behande-  nieuwe doelgroep aan.’ Hij twijfelt er niet aan dat deze stu-
                len en er zijn teeltafdelingen voor de praktijklessen, waar de   denten met hun neus in de boter vallen: ‘Vijftig procent van
                leerlingen gewassen leren kweken. Ook laten 25 tuinbouw-  de technische vernieuwingen vindt plaats in de agrarische
                bedrijven er hun nieuwste technieken zien en wordt in 41   sector, waarvan een groot deel in de kassenbouw. Ik werk
                kassen praktijkonderzoek gedaan. Het is het enige innova-  nu dertig jaar in deze sector, maar ik ben nog nooit een oud-
                tiecentrum voor de glastuinbouw in Nederland en het trekt   leerling tegengekomen die zonder werk zat. Er is volop werk
                ook steeds meer buitenlandse bezoekers. ‘We krijgen 12.000   juist doordat er wordt geautomatiseerd.’
                bezoekers per jaar, een derde daarvan komt uit het buiten-  Dat is ook de ervaring van Pleijsier. ‘Alle leerlingen die wij
                land en hun aandeel groeit. Deze wereld is steeds internati-  ondersteunen hebben al een baan in hun laatste stage. Ze
                onaler georiënteerd,’ vertelt Roy Wubben, die op de afdeling   zijn weggekocht al voor ze hun diploma op zak hebben. Het
                kennisoverdracht werkt.                         is een ontzettend relevant diploma, waar je echt werk mee
                  De kwekerij geeft les aan studenten en medewerkers van   vindt.’Hij vindt  de  nieuwe  groene  opleiding ook goed aan-
                tuinbouwbedrijven. Een deel van het programma brengt de   sluiten bij de internationale positie van ons land. ‘Nederland
                deelnemers op de hoogte van de laatste stand van zaken.   is marktleider op het gebied van tuinbouw. Maar we zullen
                Ze leren bijvoorbeeld alles over logistiek, watersystemen en   hard moeten werken om die eerste plaats te behouden.’ En
                gewasbescherming. En een ander deel gaat in op de ontwik-  een goed opgeleide nieuwe generatie kan daaraan bijdragen.
                kelingen van de toekomst. Daarvoor is een speciale afdeling
                robotica opgericht.  Wubben:  ‘Automatisering wordt steeds   Mirjam Janssen is freelance tekstschrijver





              MEI  2014                                                                                            19
   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24