Page 22 -
P. 22

THEMA Groen (v)mbo






         de ontwikkeling van de leerling en de ondersteuning van
         een  goed  geïnformeerde,  bewuste  en  gemotiveerde  keuze.
         Specifieke sturing op sectorale doorstroom wijst men door-
         gaans af. Het lijkt soms ook of groen vmbo het eigen groe-
         ne onderwijs relatief weinig betrekt in de LOB activiteiten.
         Leraren zijn juist trots op de brede uitstroom en op het feit
         dat ze kwetsbare (zorg)leerlingen zo weerbaar weten te ma-
         ken dat ze dúrven te kiezen voor bijvoorbeeld zorg in plaats
         van dierenverzorging. Deze oriëntatie van het groene vmbo   DE VOLGENDE STAP
         lijkt eerder weg te leiden van groen mbo dan dat het daar
         naartoe leidt.

                                                                   Meesterschap verlangt continue bijleren.
           Wat betekent dit nu voor versterking van de groene door-
         stroom? Hoe houd je de aandacht van bewust groene kiezers   U zoekt daarbij nascholing die aansluit bij uw
         vast? Hoe zet je teleurgestelde romantici en twijfelaars op
                                                                   beroepspraktijk en persoonlijke situatie.
         een goed spoor? Hoe maak je de sector aantrekkelijk voor wie
         in eerste instantie niet aan deze richting dacht? De vraag die
         men zich in dit verband in de scholen vooral stelt is meer   Geeft u les in een beroepsgericht vak en wilt
         een vraag naar groene instroom dan naar groene doorstroom:
                                                                   u uw pedagogisch didactisch getuigschrift
         Hoeveel leerlingen missen we als instromende groene mbo’er
                                                                   behalen? Wij bieden hiervoor een duale
         doordat we vmbo’ers niet laten zien wat groen is? Voor het
         antwoord hierop is niet alleen de groep groene vmbo’ers van   opleiding aan: voor individuele deelnemers
         belang, maar ook de vmbo’ers in andere scholen. Het groene
                                                                   of incompany. Dit opleidingstraject duurt
         mbo richt zich ook nadrukkelijk op die instroom vanuit het
                                                                   anderhalf jaar.
         niet-groene onderwijs, in een aantal gevallen meer dan op
         sectorale doorstroom.
                                                                   Graag nodigen wij u uit voor een persoonlijk
           Versterking instroom groen mbo                          gesprek. Kom naar een van onze voorlichtings-
           Mogelijkheden voor versterking van instroom in groen    bijeenkomsten (zie www.ca.hu.nl) of maak
           mbo, inclusief groene doorstroom,  liggen in de volgende
                                                                   een afspraak. U kunt ons bereiken op het
           punten:
              > Breng leerlingen en hun ouders en leraren in contact   telefoonnummer: 088 481 7313.
             met boeiende rolmodellen in groene beroepen in inno-  Mailen kan uiteraard ook: ca@hu.nl.
             vatieve bedrijven in de regio. Zorg daarbij dat stereo-
             type beelden worden afgebroken. Bijvoorbeeld in de
             levensmiddelentechnologie is meer werk dan lopende-   www.ca.hu.nl
             band-werk, er werken ook medewerkers kwaliteitszorg   Bachelors, masters, zij-instroom, losse
             en procestechnologen.
                                                                   modules, cursussen en meer.
              > Realiseer contacten van leerlingen met groene oplei-
             dingen. Haal bijvoerbeeld mbo-groen leerlingen de
             vmbo-klas in om over hun opleiding en stage te vertel-        ER VALT NOG
             len. Nodig mbo-groen leraren uit voor gastlessen en
                                                                      GENOEG TE LEREN
             organiseer proefstuderen in het mbo.
              > Versterk ook de relaties tussen groen en ander (‘grijs’)
             onderwijs én de relaties tussen groen vmbo en groen-
             mbo, bijvoorbeeld door intercollegiale uitwisseling en
             gezamenlijke activiteiten voor leerlingen.


          Doorstroom tussen groen vmbo en mbo. Onderzoek naar relevante facto-
          ren en sturingsmogelijkheden, Berg, N. van den (2013). Ede/Rotterdam:
          AOC Raad/Strix Aluco – onderzoek & innovatie. Te bestellen/downloa-
          den via www.aocraad.nl/publicaties/

          Niek van den Berg is onderzoeker bij Strix Aluco



      22                                                                                       PROFIEL  NUMMER  4
   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27