Page 22 -
P. 22
THEMA Groen (v)mbo
de ontwikkeling van de leerling en de ondersteuning van
een goed geïnformeerde, bewuste en gemotiveerde keuze.
Specifieke sturing op sectorale doorstroom wijst men door-
gaans af. Het lijkt soms ook of groen vmbo het eigen groe-
ne onderwijs relatief weinig betrekt in de LOB activiteiten.
Leraren zijn juist trots op de brede uitstroom en op het feit
dat ze kwetsbare (zorg)leerlingen zo weerbaar weten te ma-
ken dat ze dúrven te kiezen voor bijvoorbeeld zorg in plaats
van dierenverzorging. Deze oriëntatie van het groene vmbo DE VOLGENDE STAP
lijkt eerder weg te leiden van groen mbo dan dat het daar
naartoe leidt.
Meesterschap verlangt continue bijleren.
Wat betekent dit nu voor versterking van de groene door-
stroom? Hoe houd je de aandacht van bewust groene kiezers U zoekt daarbij nascholing die aansluit bij uw
vast? Hoe zet je teleurgestelde romantici en twijfelaars op
beroepspraktijk en persoonlijke situatie.
een goed spoor? Hoe maak je de sector aantrekkelijk voor wie
in eerste instantie niet aan deze richting dacht? De vraag die
men zich in dit verband in de scholen vooral stelt is meer Geeft u les in een beroepsgericht vak en wilt
een vraag naar groene instroom dan naar groene doorstroom:
u uw pedagogisch didactisch getuigschrift
Hoeveel leerlingen missen we als instromende groene mbo’er
behalen? Wij bieden hiervoor een duale
doordat we vmbo’ers niet laten zien wat groen is? Voor het
antwoord hierop is niet alleen de groep groene vmbo’ers van opleiding aan: voor individuele deelnemers
belang, maar ook de vmbo’ers in andere scholen. Het groene
of incompany. Dit opleidingstraject duurt
mbo richt zich ook nadrukkelijk op die instroom vanuit het
anderhalf jaar.
niet-groene onderwijs, in een aantal gevallen meer dan op
sectorale doorstroom.
Graag nodigen wij u uit voor een persoonlijk
Versterking instroom groen mbo gesprek. Kom naar een van onze voorlichtings-
Mogelijkheden voor versterking van instroom in groen bijeenkomsten (zie www.ca.hu.nl) of maak
mbo, inclusief groene doorstroom, liggen in de volgende
een afspraak. U kunt ons bereiken op het
punten:
> Breng leerlingen en hun ouders en leraren in contact telefoonnummer: 088 481 7313.
met boeiende rolmodellen in groene beroepen in inno- Mailen kan uiteraard ook: ca@hu.nl.
vatieve bedrijven in de regio. Zorg daarbij dat stereo-
type beelden worden afgebroken. Bijvoorbeeld in de
levensmiddelentechnologie is meer werk dan lopende- www.ca.hu.nl
band-werk, er werken ook medewerkers kwaliteitszorg Bachelors, masters, zij-instroom, losse
en procestechnologen.
modules, cursussen en meer.
> Realiseer contacten van leerlingen met groene oplei-
dingen. Haal bijvoerbeeld mbo-groen leerlingen de
vmbo-klas in om over hun opleiding en stage te vertel- ER VALT NOG
len. Nodig mbo-groen leraren uit voor gastlessen en
GENOEG TE LEREN
organiseer proefstuderen in het mbo.
> Versterk ook de relaties tussen groen en ander (‘grijs’)
onderwijs én de relaties tussen groen vmbo en groen-
mbo, bijvoorbeeld door intercollegiale uitwisseling en
gezamenlijke activiteiten voor leerlingen.
Doorstroom tussen groen vmbo en mbo. Onderzoek naar relevante facto-
ren en sturingsmogelijkheden, Berg, N. van den (2013). Ede/Rotterdam:
AOC Raad/Strix Aluco – onderzoek & innovatie. Te bestellen/downloa-
den via www.aocraad.nl/publicaties/
Niek van den Berg is onderzoeker bij Strix Aluco
22 PROFIEL NUMMER 4

