Page 11 -
P. 11
gewijs de ideologie, visie, missie, kernwaarden en ambities Tevreden inspectie, medewerkers en studenten
beschreven. Het fungeert als een leidraad voor het gedrag van Dat ze op de goede weg zijn bij Rivor wordt ondersteund door
zowel studenten als medewerkers. ‘We hebben hard gewerkt de conclusies van de inspectie en ook de uitkomsten van het
aan een gemeenschappelijke koers en taal,’ licht Franken toe. tevredenheidsonderzoek dat in 2013 werd uitgevoerd.
‘En een herkenbaar profiel. Tiel heeft het mbo nodig, liefst ook ‘Goede lessen gezien, met enthousiaste studenten en be-
hbo.’ Uit interne en externe analyses bleek echter dat ROC trokken leraren’, kreeg Franken in juni jl. als mondelinge feed-
Rivor in de regio een flets profiel had en hiermee een te mar- back van een van de inspecteurs. Ook waren positieve geluiden
ginale positie innam. Wie Rivor wil zijn? ‘Ondernemend en te horen geweest over de verschillende beleidsplannen, vertelt
vernieuwend, een onderwijsinstelling die proactief en creatief hij. Natuurlijk waren er verbeterpunten. ‘We moeten onder an-
aan de slag gaat om regionale vraagstukken op te lossen en dere nog beter kijken naar de ontwikkeling van de student in
kansen te benutten.’ de praktijk van het werk, bij de bedrijven. Dat beter monitoren’
Ook de meeste medewerkers kunnen zich blijkbaar vinden
in de nieuwe koers van Rivor, getuige het medewerkertevre-
We willen het vmbo en mbo denheidsonderzoek. Op de vraag of ze achter de doelstellingen
van de organisatie staan, scoort Rivor een 7.5 (vgl. Benchmark
liefst in één onderwijsconcept gieten: MBO: 6.9). Men heeft anno 2013, na alle bestuurswisselingen
het model werkstations van de afgelopen jaren, ook vertrouwen in de leidinggevende
(7.3, Benchmark MBO: 6.9). Maar vooral het vertrouwen in el-
kaar als directe collega’s scoort hoog. Men is zeer te spreken
over de wijze waarop men elkaar aanspreekt op gedrag en sa-
Dat is vastgelegd en uitgewerkt in een strategisch plan. menwerking binnen het team (8.0, Benchmark MBO 7.2). En
Dit plan bood de basis voor ondernemingsplannen per ook het ziekteverzuim daalde fors. In 2012 lag het op 7,4 pro-
‘Academies’ en de bijbehorende ondersteuningsplannen. Rivor cent, in 2013 was dit 4,7 procent.
kent drie beroepsgerichte academies: Academie voor Zorg en ‘En graag ook nog even aandacht voor de uitkomst van de
Welzijn, Academie voor Ondernemerschap en Dienstverlening, JOB-monitor 2014,’ voegt hij toe. ‘Scoorden we in 2012 nog on-
Academie voor Ambacht en Technologie. Iedere academie is der het landelijk gemiddelde, in 2014 scoren we voluit boven
volgens het ‘academiemodel’ opgebouwd. In het kort: een mo- het landelijk gemiddelde. Met hele mooie rapportcijfers voor
del waarin vmbo-mbo-hbo als een doorlopende leerlijn wordt studie- en stagebegeleiding en hulp bij leerproblemen.’
neergezet, maar waar studenten naar gelang hun ambities en
mogelijkheden de opleiding kunnen verkorten en verdiepen Kleinschaligheid faciliteren
met minors. En waarbij zowel interne als externe stakeholders Hij staat uiteraard vierkant achter de brief van de minister van 2
zich mede-eigenaar kunnen voelen van het onderwijs. juni jl. waarin ze stelt dat mbo-instellingen innovatiever, klein-
‘We willen het vmbo en mbo liefst in één onderwijscon- schaliger en meer op de regio georganiseerd onderwijs moeten
cept gieten. Transfercoaches en warme overdracht zijn mooie gaan aanbieden. Het is precies waar hij de laatste twee jaar mee
gedachten, maar de beste zorg is gewoon onderwijs,’ stelt bezig is geweest. ‘De beroepskolom moet centraal staan,’ stelt
Franken. Hij bracht alle vmbo-scholen bij elkaar aan tafel om te hij. Maar hij wil er graag een kritische noot aan toevoegen. ‘Het
praten over het ‘model werkstations’, waarbij teams uit vmbo huidige bekostigingsmodel stimuleert kleinschaligheid niet!
en mbo samen leerlijnen ontwikkelen en uitvoeren. ‘De niveau Ons budget wordt toegekend op basis van het aantal leerlingen.
2 opleidingen, die wij ondertussen breed ingericht hebben, wil- Wij moeten als kleinschalige instelling wel dezelfde ondersteu-
len we, als dat mogelijk is, bij de vmbo-school uitvoeren, vier nende voorzieningen leveren en administratieve verplichtin-
jaar vmbo en twee jaar mbo. De niveau 3 en 4 bij de academies gen nakomen als grote mbo-scholen, dat gaat niet. Wil je echt
in het mbo. Samenwerking binnen de beroepskolom staat hier- kleinschaligheid faciliteren dan moet je een vloerfinanciering
bij centraal. Inmiddels hebben vier scholen toegezegd met dit inbouwen. Alleen zo borg je dat elke organisatie, groot en klein,
model te willen werken. Uit het eigen innovatiefonds is deze aan zijn verantwoordingsplicht kan voldoen.’
beleidsinzet met 1 miljoen euro gefaciliteerd.
Voor de mbo niveau 4 studenten wil Rivor de doorstroom ROC Rivor zit in de lift. Er is een duidelijke koers uitgezet. Er
naar het hbo beter faciliteren. De HAN (Hogeschool Arnhem is ‘rust in de tent’. Rob Franken hoopt dat ze in de komende
Nijmegen) heeft voor Tiel onlangs een ‘summercourse’ ontwik- jaren ook weer kunnen groeien naar 2.500 tot 3.000 studenten.
keld voor mbo 4, havo 5 en vwo 6 studenten. Om studenten Misschien is hij zelf wel ‘het best bewaarde geheim van Rivor’
voor te bereiden op hun hbo-studie. ‘Hun docenten komen hier geweest in de afgelopen twee jaar. Hem kennende zal hij ech-
naartoe,’ vertelt Franken, ‘zodat studenten kunnen ‘proeven’ ter zeggen dat die eer aan zijn medewerkers toekomt.
aan de manier van doceren en leren in het hoger onderwijs.
Volgende zomer wordt deze uitgevoerd.’ Heleen Hupkens is eindredacteur van het Vakblad Profiel en freelance journalist.
SEPTEMBER 2014 11

