Page 6 -
P. 6

Politiek & Bestuur


         Eigentijds










                                            onderwijs




          De samenleving en de arbeidsmarkt zijn sterk in     Bovengenoemde competenties en vaardigheden zijn, op
          beweging. Het onderwijs moet hierop inspelen.      een enkele uitzondering na, niet nieuw. Leren en leven in de
          Maar gebeurt dat ook? Hoe kunnen we ervoor zor-    huidige tijd doen een groter beroep op deze zogenoemde 21e
          gen dat er nu en in de toekomst een curriculum     eeuwse  vaardigheden.  De  raad  gebruikt  deze  term  voor  drie
          ligt dat jongeren een goede basis biedt? Dit is de   clusters van competenties/vaardigheden: denkvaardigheden
          vraag waarover de Onderwijsraad zich buigt in      zoals probleemoplossend vermogen en kritisch denken, soci-
          het advies over een eigentijds curriculum.         ale competenties zoals samenwerking en communiceren, en
                                                             metacognitie (kunnen sturen van je eigen leren).
          Mirjam Bakker, Judith Soons en Regina Stoutjesdijk
                                                             Nodig: systematische vernieuwing
          De maatschappij en de arbeidsmarkt worden steeds complexer   Om  leerlingen  adequaat  voor te  bereiden  op  hun  toekomst
          en dynamischer. Een van de belangrijkste ontwikkelingen hierbij   is eigentijds onderwijs nodig. Toch wordt in het Nederlandse
          is technologisering, onder meer op het gebied van ict en inter-  onderwijsstelsel het curriculum niet systematisch vernieuwd.
          net, en alle aanverwante toepassingen. Om kunnen gaan met ict   Risico is dat noodzakelijke vernieuwingen niet of te laat wor-
          is tegenwoordig een vereiste voor vrijwel ieder beroep en voor   den opgemerkt. En dat vernieuwingen niet in samenhang wor-
          deelname aan de maatschappij. Hiernaast is de hoeveelheid be-  den uitgevoerd. In de praktijk komt curriculumvernieuwing
          schikbare informatie exponentieel gegroeid. Weten hoe en waar   vaak ad-hoc of gefragmenteerd tot stand, met als gevolg het
          je betrouwbare informatie kunt vinden en die vervolgens kun-  risico op een onevenwichtig en overladen geheel.
          nen selecteren en valideren, is daardoor onmisbaar geworden.   Verder is het proces van curriculumvernieuwing niet trans-
           Door technologie worden veel routinematige processen ge-  parant voor degenen die niet direct betrokken zijn bij het pro-
          automatiseerd en gerobotiseerd. Het werkt dat overblijft is   ces. Veel mensen in het onderwijs voelen zich te weinig eige-
          complexer. Werknemers moeten daarom zelfsturend zijn, over   naar van curriculumvernieuwing.
          veel probleemoplossend vermogen beschikken en buiten de
          grenzen van hun vak heen kunnen denken.            Onvoldoende eigenaarschap
           Ook raken landen en culturen steeds meer met elkaar ver-  Ook in het mbo is sprake van onevenwichtigheid en onvoldoen-
          knoopt. Vaardigheden om kennis in nieuwe contexten toe te   de eigenaarschap, maar op een andere manier dan in het pri-
          passen worden daarmee belangrijker. Deze transfer van (vak)  mair- en voortgezet onderwijs. Een terugkerend spanningsveld
          kennis een essentiële voorwaarde is voor innovatie. De sterke
          groei van de werkgelegenheid in de dienstverleningssector legt
          een grotere nadruk op sociale en communicatieve vaardighe-
          den. In vrijwel alle beroepen moet men afstemming realiseren
          tussen mensen met diverse achtergronden en nationaliteiten.
          Netwerken zijn een grotere rol gaan spelen.
           Ten slotte brengen technologisering en internationalisering
          met zich mee dat werknemers, al dan niet vanuit vrije wil,
          steeds vaker van baan of functie veranderen. Blijven leren is
          daarom het devies.

          Een andere ontwikkeling, individualisering, brengt met zich
          mee dat er een groter beroep wordt gedaan op zelfsturing, bij-
          voorbeeld voor de ontwikkeling van een identiteit. Een moreel
          kompas wordt minder door instituties van buitenaf aangereikt
          en moet actief worden ontwikkeld. Bovendien nemen stabiele
          en structurele verbindingen zoals buurt en kerk steeds meer                                      Beeld: Yurls.net
          af en wordt er een groter beroep gedaan op het zelf kunnen
          opbouwen van sociale netwerken.



       6                                                                                       PROFIEL  NUMMER  6
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11