Page 14 -
P. 14
advertorial
Aventus zet in op digitale
borging van examenprocessen
Het instrument dat nu wordt ingezet, is eigenlijk geïnspireerd
op een online volgsysteem van AMN dat we toen al naar
grote tevredenheid gebruikten voor ons competentiegericht
onderwijs. Zo kwamen we op het idee om samen met AMN
een online systeem te ontwikkelen waarin we de praktijk -
examens kunnen plannen, de uitvoering kunnen beoordelen
en het proces kunnen volgen. Op die manier kunnen de prak-
tijkexamens toch gewoon bij onze partnerbedrijven worden
afgenomen maar weten we wel zeker dat alle processen
goed geborgd zijn.
AMN heeft veel expertise ingebracht in het project. Ze bleken
niet alleen kundig op ict gebied maar ook inhoudelijk op het
vlak van examinering. Het examenvolgsysteem zoals dat nu
bij Aventus draait is uitgebreid getest in proefexamensitua-
ties. Voor examens wil je een systeem dat feilloos en intuïtief
werkt. Dat is zeker het geval met wat AMN de ExamenTool
noemt. Dit schooljaar zijn de eerste officiële praktijkexamens
voor Horeca met de tool ondersteund. Het feit dat er geen pa-
Praktijkexamen bij Aventus pier meer aan te pas komt en er een digitaal examendossier
per deelnemer wordt opgebouwd maakt dat alles transparant
De afdeling Horeca, Recreatie en Toerisme van Aven- en bewijsbaar is. Er raken geen documenten zoek. Boven-
tus is dit schooljaar gestart met de inzet van een online dien scheelt het veel tijd en geld. We zetten vooraf aan de
workflow instrument om de examenprocessen beter te praktijkexamens de gehele workflow klaar in het systeem van
kunnen borgen. Hans Zuethoff, opleidingsmanager: “een AMN. Dat geeft enorm veel rust tijdens de examens omdat
jaar of twee geleden hebben we ons ten doel gesteld het systeem je in feite door alle stappen heen loodst. Zo hoef
onze examenprocessen structureel te verbeteren. Dit je zelf nergens meer aan te denken en die rust komt de kwa-
naar aanleiding van een inspectierapport waarbij met liteit van het examenproces absoluut ten goede. Dat hebben
name onze praktijkexamens kritisch zijn beoordeeld.” we nu al ervaren.
Voor de nabije toekomst denken we na, samen met AMN,
Aventus voerde de praktijkexamens uit op locatie van samen- om ook de andere procesgebieden digitaal te ondersteunen
werkende bedrijven. Dit is voor deze opleidingen de meeste zodat we uiteindelijk met een compleet examenvolgsysteem
efficiënte manier om praktijkexamens af te nemen. Zo hoe- werken. We zijn er van overtuigd dat we hiermee de kwaliteit
ven voor de horecaexamens niet specifiek ingrediënten in- van onze processen kunnen verbeteren en tegelijk kosten kun-
gekocht te worden die direct na het examen weer worden nen besparen. Ook houdt AMN ons op de hoogte van de in-
weggegooid. Tegelijkertijd levert deze werkwijze als nadeel zet van de ExamenTool bij collega opleiders; zo worden best-
op dat de controle op naleving van de in de OER gestelde practices snel gedeeld en hoeft niet iedereen zelf het wiel uit
procesgang lastig is te controleren. Dat was precies de kern te vinden. We weten inmiddels dat meerdere ROC’s interesse
van de kritiek van de inspectie. Zuethoff: We zijn toen met hebben getoond in onze manier van werken. Zuethoff: Uiter-
het team gaan nadenken hoe we het beste de kritiek van de aard is iedereen van harte welkom om te horen en letterlijk te
inspectie konden verwerken. We hebben overwogen om dan zien hoe wij het doen.
maar alle praktijkexamens binnen de school zelf te organise-
ren. Daarmee zijn de examenprocessen in principe makkelij-
ker te borgen omdat je een en ander meer in eigen hand hebt. info@amn.nl of
Het geeft echter nog steeds geen garantie en de kosten van 026-3557333
examinering gaan toch fors omhoog. www.amn.nl
14 PROFIEL NUMMER 6

