Page 19 -
P. 19
Klassehelden
Jeroen: ‘Ik wil niet het idee
hebben dat ik op school zit’
Talentontwikkeling is goed beschouwd dé op- begeleiding. Deze zelfanalyse bleek voor Jeroen de opmaat om
dracht van het onderwijs. Voor het individu is op een andere manier naar zijn beroepsoriëntatie te kijken.
het belangrijk vanwege levensgeluk en een goe- ‘Het heeft me dichter gebracht bij wie ik ben. Een doener, mis-
de voorbereiding op toekomstig werk. Op de val- schien wat introvert, maar wel een mensenmens. Ik werk in
reep voor de zomervakantie ontmoette ik Jeroen bijbaantjes gerekend al mijn hele leven in de horeca. Om de
(17). Vorig jaar liep hij vast in zijn studie mar- één of andere reden heb ik dit nooit aan mijn beroepskeuze
ketingcommunicatie. Een intensief traject van gekoppeld. Nu ben ik toegelaten voor de koksopleiding. Het lag
coaching en studiekeuzebegeleiding bracht hem de hele tijd gewoon voor mijn neus.’
tot meer zelfinzicht en de ontdekking van zijn Het feit dat de school leerlingbegeleiding inricht rond zijn
passie. Dan krijgt talentontwikkeling vleugels. passie was voor Jeroen een verademing. Talentontwikkeling
is een gedeelde verantwoordelijkheid. Jeroen ging de confron-
Marionette Vogels tatie met zichzelf aan, maar ook zijn docenten speelden een
belangrijke rol. ‘Ze wilden me echt leren kennen. Ik kon ze om
Voor de maatschappij heeft het optimaal benutten van talent twaalf uur ‘s nachts nog bellen. Met name het vertrouwen dat
een positief sociaaleconomisch aspect. Het verkleint de kans ze me gaven was erg belangrijk.’
op uitval, vergroot de arbeidsproductiviteit en verhoogt de em- Wat mij opviel was de behoefte van Jeroen aan een uitdagen-
ployabiliteit van toekomstige werknemers. Jeroen raakte als de, prikkelende school. ‘De afgelopen weken waren confron-
doener verstrikt in theorie en verkeerde verwachtingen. Hij terend, maar het heeft me veel gebracht. Als ik duidelijkheid
raakte gedemotiveerd, ging spijbelen en bekeek zijn toekomst heb, dan zet ik alles in wat ik te bieden heb. Ik wil niet echt het
door beslagen ruiten. ‘Opeens zag ik mezelf een paar jaar later. gevoel hebben dat ik op een school zit. Ik wil leren voor kok.
Zittend op een kantoortje. Typend in Word. Ik werd daar niet In een keuken en niet in een klaslokaal. Een mbo mag bij haar
vrolijk van.’ toelating ook duidelijker zijn in wat ze van mij verwachten.
Talentontwikkeling krijgt vleugels wanneer het verbonden Vooral door vooraf met je in gesprek te gaan. Ik snap dat dit tijd
is met passie, wanneer de leerling eigenaar wordt van zijn leer- kost, maar die tijd heb ik in zekere zin nu ook verloren.’
proces, met intrinsieke motivatie en zelfverantwoordelijkheid De ruim 600 opleidingen, maken het mbo in Nederland tot
als gevolg. Ieder mens heeft kwaliteiten. De hamvraag is welke een labyrint. Of je daar als leerling succesvol uitkomt hangt
voorwaarden en begeleiding een leerling nodig heeft om zich- nog te veel af van toeval. Persoonlijke inzet, doorzettingsver-
zelf optimaal te ontwikkelen. mogen en betrokkenheid van de school zijn vooralsnog be-
Jeroen had het geluk dat zijn mbo het er niet bij liet zitten. palend. Door het onderwijs meer te richten naar de zachte
Hij doorliep een intensief traject van coaching en studiekeuze- kant van passie, compassie en motivatie komt ook de leerling
echt centraal te staan. Voor het beroepsonderwijs is het mooi
nieuws dat nu ook de inspectie tot dit inzicht lijkt te komen.
Marionette Vogels is adviseur bij KPC Groep, m.vogels@kpcgroep.nl.
Uit privacy-overwegingen is Jeroen een gefingeerde naam
Talent vind je in het beroepsonderwijs overal. Soms pro-
minent. Soms latent. Wat is er nodig om talent wakker te
kussen? In de vierdelige reeks Klassenhelden in Vakblad
Foto: iStockphoto ontwikkeling onder de loep. We starten met het perspectief
Profiel neemt KPC Groep schoolvoorbeelden van talent-
van de leerling. Kijk ook op www.klassehelden.nl
SEPTEMBER 2014 19

