Page 19 -
P. 19

Klassehelden









              Jeroen: ‘Ik wil niet het idee



              hebben dat ik op school zit’






              Talentontwikkeling  is  goed  beschouwd  dé  op-   begeleiding. Deze zelfanalyse bleek voor Jeroen de opmaat om
              dracht  van  het  onderwijs. Voor  het  individu  is   op een andere manier naar zijn beroepsoriëntatie te kijken.
              het belangrijk vanwege levensgeluk en een goe-     ‘Het heeft me dichter gebracht bij wie ik ben. Een doener, mis-
              de voorbereiding op toekomstig werk. Op de val-    schien wat introvert, maar wel een mensenmens. Ik werk in
              reep voor de zomervakantie ontmoette ik Jeroen     bijbaantjes gerekend al mijn hele leven in de horeca. Om de
              (17). Vorig jaar liep hij vast in zijn studie mar-  één of andere reden heb ik dit nooit aan mijn beroepskeuze
              ketingcommunicatie. Een intensief traject van      gekoppeld. Nu ben ik toegelaten voor de koksopleiding. Het lag
              coaching en studiekeuzebegeleiding bracht hem      de hele tijd gewoon voor mijn neus.’
              tot meer zelfinzicht en de ontdekking van zijn       Het feit dat de school leerlingbegeleiding inricht rond zijn
              passie. Dan krijgt talentontwikkeling vleugels.    passie was  voor  Jeroen  een  verademing.  Talentontwikkeling
                                                                 is een gedeelde verantwoordelijkheid. Jeroen ging de confron-
              Marionette Vogels                                  tatie met zichzelf aan, maar ook zijn docenten speelden een
                                                                 belangrijke rol. ‘Ze wilden me echt leren kennen. Ik kon ze om
              Voor de maatschappij heeft het optimaal benutten van talent   twaalf uur ‘s nachts nog bellen. Met name het vertrouwen dat
              een positief sociaaleconomisch aspect. Het verkleint de kans   ze me gaven was erg belangrijk.’
              op uitval, vergroot de arbeidsproductiviteit en verhoogt de em-  Wat mij opviel was de behoefte van Jeroen aan een uitdagen-
              ployabiliteit van toekomstige werknemers. Jeroen raakte als   de, prikkelende school. ‘De afgelopen weken waren confron-
              doener  verstrikt  in  theorie  en  verkeerde  verwachtingen.  Hij   terend, maar het heeft me veel gebracht. Als ik duidelijkheid
              raakte gedemotiveerd, ging spijbelen en bekeek zijn toekomst   heb, dan zet ik alles in wat ik te bieden heb. Ik wil niet echt het
              door beslagen ruiten. ‘Opeens zag ik mezelf een paar jaar later.   gevoel hebben dat ik op een school zit. Ik wil leren voor kok.
              Zittend op een kantoortje. Typend in Word. Ik werd daar niet   In een keuken en niet in een klaslokaal. Een mbo mag bij haar
              vrolijk van.’                                      toelating ook duidelijker zijn in wat ze van mij verwachten.
               Talentontwikkeling  krijgt  vleugels  wanneer  het  verbonden   Vooral door vooraf met je in gesprek te gaan. Ik snap dat dit tijd
              is met passie, wanneer de leerling eigenaar wordt van zijn leer-  kost, maar die tijd heb ik in zekere zin nu ook verloren.’
              proces, met intrinsieke motivatie en zelfverantwoordelijkheid   De ruim 600 opleidingen, maken het mbo in Nederland tot
              als gevolg. Ieder mens heeft kwaliteiten. De hamvraag is welke   een labyrint. Of je daar als leerling succesvol uitkomt hangt
              voorwaarden en begeleiding een leerling nodig heeft om zich-  nog te veel af van toeval. Persoonlijke inzet, doorzettingsver-
              zelf optimaal te ontwikkelen.                      mogen en betrokkenheid van de school zijn vooralsnog be-
               Jeroen had het geluk dat zijn mbo het er niet bij liet zitten.   palend. Door het onderwijs meer te richten naar de zachte
              Hij doorliep een intensief traject van coaching en studiekeuze-  kant van passie, compassie en motivatie komt ook de leerling
                                                                 echt centraal te staan. Voor het beroepsonderwijs is het mooi
                                                                 nieuws dat nu ook de inspectie tot dit inzicht lijkt te komen.

                                                                 Marionette Vogels is adviseur bij KPC Groep, m.vogels@kpcgroep.nl.

                                                                 Uit privacy-overwegingen is Jeroen een gefingeerde naam



                                                                   Talent vind je in het beroepsonderwijs overal. Soms pro-
                                                                   minent. Soms latent. Wat is er nodig om talent wakker te
                                                                   kussen? In de vierdelige reeks Klassenhelden in Vakblad
              Foto: iStockphoto                                    ontwikkeling onder de loep. We starten met het perspectief
                                                                   Profiel neemt KPC Groep schoolvoorbeelden van talent-
                                                                   van de leerling. Kijk ook op www.klassehelden.nl





              SEPTEMBER  2014                                                                                      19
   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24