Page 24 -
P. 24

THEMA Examinering in de beroepspraktijk










         Papieren tijgers




         temmen



















          De onderwijsinspectie eist dat we het beroe-       de ondernemer niet. Resultaat is dat juist bij de beoordeling
          penveld betrekken bij de examinering en dat        school en bedrijf een volstrekt andere taal spreken.
          een deel van het examen plaatsvindt in de be-       Bijvoorbeeld: waar wij een  ‘beginnend beroepsbeoefe-
          roepspraktijk.  Vaak zijn bedrijven betrokken      naar’ beschrijven, gebruiken bedrijven het woord  ‘profes-
          bij de beoordeling van de examenkandidaten.        sional’. Logisch, ze zijn gewend om te werken met profes-
          Scholen moeten hierbij zorgen voor deskun-         sionals. Experts met een hoog kennisniveau, gecombineerd
          dige beoordelaars. Maar, bedrijven en scholen      met creativiteit en autonomie. Mijn studenten beschrijven
          zijn twee volstrekt verschillende werelden,        het vaak scherp in hun evaluaties. Ze zien in hun praktijk-
          met een heel eigen taal.                           begeleider, veel meer dan in hun docenten, de belichaming
                                                             van de professional die zij zelf willen worden. Maar ook
          Henk Bente Aalbersberg                             bedrijven zien docenten vaak als een verlengstuk van een
                                                             ambtelijke organisatie.
          Tussen  ons  in  op  tafel  ligt  een  beoordelingsformulier.  Als   Om samen met het bedrijf tot een goede beoordeling te
          ik er naar vraag, haalt de ondernemer zijn schouders op.   komen, loont het de moeite om het cultuurverschil tussen
          ‘Natuurlijk moet hij nog een hoop leren, maar alles bij elkaar   school en bedrijf onder de loep te nemen. Het belang van
          is het wel een goeie vent,’ zegt hij en kijkt op zijn horloge.   de school is een goed onderbouwde en transparante beoor-
          Hij wijst naar de stapel papier. ‘Weet je, ik heb die kerntaken   deling. Een beoordeling die gebaseerd is op het kwalificatie-
          niet nodig. Geef me een uur met zo’n gast en ik weet direct   dossier. Het belang van een ondernemer is volkomen anders.
          of het een goeie is.’ Zelf heeft hij geen diploma en hij is er-  Een bedrijf wil geld verdienen. Voor een ondernemer is een
          van overtuigd dat hij met zijn ervaring meer te bieden heeft   school een organisatie waar geld wordt uitgegeven aan stro-
          dan welke school dan ook. Leren doe je in de praktijk, vindt   perige procedures en papieren tijgers. Dit verschil in cultuur
          hij.  Lachend schuift hij de papieren aan de kant. ‘Vier jaar   is de basis van het communicatieprobleem.
          lang komt die school met stapels formulieren voor werkcom-
          petentie-twee-punt-vier-punt-vijf.  Maar ze moeten  gewoon   De onderwijsprofessional
          een planning kunnen maken! Dat had je me ook wel eerder   Scholen moeten zich veel meer dan nu profileren als onder-
          mogen vertellen!’                                  wijsprofessionals. Bijvoorbeeld  door  hun  expertise  in  het
                                                             beoordelen en borgen te benadrukken. Hierdoor ontstaat de
          Studenten zijn het met hem eens en ik ook. Het is de dyna-  gelijkwaardige relatie die de basis is voor de beoordeling in
          miek van de praktijk die de student dwingt tot het vinden van   de praktijk. Laat docenten zich ontwikkelen tot experts, tot
          oplossingen, het creëren van kennis en het ontwikkelen van   professional met hoogwaardige, actuele kennis en vaardig-
          vaardigheden en beroepscompetenties. Het zijn termen die   heden op het gebied van organiseren en beoordelen.
          horen bij ons onderwijs en die essentieel zijn bij de beoorde-  Voor de onderwijsprofessional begint de borging van de
          ling van een student. Maar bedrijven begrijpen deze woorden   praktijkbeoordeling  vanzelfsprekend bij een zeer gedegen
          niet. Ook niet als ze tijdens een ontbijt of presentatie wor-  kennis van het kwalificatiedossier. Kernvraag bij een prak-
          den uitgelegd. Tijd om een cursus beoordelen te volgen heeft   tijkexamen is of een werkproces logisch te vertalen is in een



      24                                                                                       PROFIEL  NUMMER  6
   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29