Page 21 -
P. 21

inzet van deze docenten vindt plaats op vrijwillige basis. Bij
              Instellingsexamens taal:                           deze generieke examinering is ook een taaldocent beoordelaar.

                                                                 De beroepsgerichte taalexaminering komt zoveel mogelijk bij
                                                                 beroepsvakdocenten te liggen. Het draagvlak voor de exami-
              van improvisatie                                   nering én het vak Nederlands is binnen de opleidingen groter
                                                                 geworden: examinering Nederlands is nu de verantwoordelijk-
                                                                 heid van de hele opleiding. Docenten Nederlands op hun beurt
              naar organisatie                                   zijn goed ingevoerd in de opleidingsinhoud.
                                                                   Ook deze aanpak charmeerde een deel van het publiek. Wel
                                                                 had men vraagtekens bij de betrouwbaarheid van de examine-
                                                                 ring: men ‘keurt zijn eigen vlees’.
              – ook zzp-ers) samen met speciaal voor het Toetsbureau opge-
              leide toetsleiders (medewerkers uit de administratieve sector).   Centraal of Decentraal?
              Belangrijke basis voor deze examenorganisatie is een flexibel   Veel scholen zijn bij de verplichte examinering van Nederlands
              en stressbestendig administratief team: maandelijks worden   improviserend gestart. Elke opleiding organiseerde zijn eigen
              er gemiddeld 1.200 examens Nederlands en Engels georgani-  examenproces. Op zich een logische werkwijze, omdat elke
              seerd, afgenomen en beoordeeld. Alle examens vinden plaats   opleiding eindverantwoordelijk is voor zijn eigen examinering.
              op de locatie van de opleiding: de examenfunctionarissen   Dit betekent wel dat er talloze losse eilandjes zijn ontstaan
              komen naar de vestiging toe. Opleidingen zijn niet verplicht   met vaak verschillende werkwijzen.
              gebruik te maken van dit Regionaal Toetsbureau. Men werkt   Het andere uiterste is een geheel centraal gestuurde exa-
              met ingekochte examens, maar de trend naar zelf geconstru-  menorganisatie taal. Hierin worden de examens sectorover-
              eerde examens wordt steeds groter om zo de inhoud van de    stijgend ingezet met examenprocessen taal die zoveel moge-
              examens  dichter bij de beroepspraktijk te brengen. De hele   lijk centraal zijn georganiseerd: eigen constructie of inkoop,
              organisatie staat achter deze aanpak, ook de taaldocenten die   vaststelling, afname en beoordeling. Voor het management een
              vanwege de werkdruk zelf hierom gevraagd hebben.    overzichtelijk geheel, voor de opleidingen onderwijsinhoude-
               Tijdens de bijeenkomsten waar de filmpjes bekeken en be-  lijk niet altijd aantrekkelijk.
              sproken werden, bleek dat veel aanwezigen de examentalen-  Uit de interviews blijkt dat scholen vaak een tussenvorm
              markt van ROC Flevoland massaal en te onrustig vonden.  De   zoeken. Het Koning Willem 1 College pleit voor standaardise-
              aanpak van Nova College sprak meer aan: met name de werk-  ring van het examenproces. Er is sprake van een centrale regie
              drukvermindering van docenten taal, de betrouwbaarheid van   op de examinering Nederlands. Men werkt met  vaste examen-
              examinering, maar  ook  het werken met  een kleine efficiënte   formats, die nauwgezet aangeven aan welke eisen een examen
              examenorganisatie. Een aantal scholen bleek ook al bezig te zijn   en een examinator moeten voldoen.  Ook de screening en de
              met het centraal organiseren  van met name schrijfexamens.   vaststelling van de examens gebeurt centraal en gaat volgens
               Toch waren er ook andere geluiden te horen. Deze kwamen   een vast patroon. De invulling van de examens, de inhoud, ligt
              met name uit de hoek van de deelnemers die taal als een ge-  echter bij de opleidingen en de docenten: men wil zo de ruimte
              integreerd onderdeel van de beroepsopleiding  zien. Hiernaast   en de kleur van de opleiding behouden.
              beschouwen ze examinering van taal als wezenlijk onderdeel   Op ROC Mondriaan gebruikt men ook een tussenvorm.
              van het onderwijsproces .                          Mondriaan is verdeeld in scholen en elke school heeft een ei-
                                                                 gen examencommissie die verantwoordelijk is voor het eigen
              Examinering binnen de opleiding                    examenproces. Maar voor de constructie van taalexamens
              Het Friesland College kiest voor examinering binnen de oplei-  werkt men met een centrale examenbank, waarop opleidingen
              ding: examinering als een verzilvering van het onderwijs. Alle   voorbeelden van examens kunnen vinden. Hiernaast kunnen
              generieke taalexamens worden door docenten Nederlands zelf   opleidingen nog zelf examens construeren. Boven de examen-
              geconstrueerd binnen de context van de opleiding. De exper-  commissies van de scholen  staat het centrale Mondriaan exa-
              tise rond examinering wil men binnen de opleiding zo breed   mencentrum. Die werkt met een centrale vaststeller die alle
              mogelijk maken: alle docenten Nederlands zijn opgeleid tot   examens, de generieke en de beroepsspecifieke, screent en
              beoordelaar en constructeur. Docenten Nederlands exami-  vaststelt. Tijdens de bijeenkomsten bleek dat veel aanwezigen
              neren de vaardigheid schrijven. Maar beroepsvakdocenten   de voorkeur geven aan deze tussenvormen.
              en coaches worden allen opleid om generieke spreek- en ge-
              spreksexamens af te nemen en te beoordelen. Daadwerkelijke   Knup Fuhri Snethlage is adviseur bij CINOP



              SEPTEMBER  2014                                                                                      21
   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26