Page 20 -
P. 20
THEMA Examinering in de beroepspraktijk
Examinering van
mondelinge
taalvaardigheden
De examinering van de mondelinge taalvaardig- Examinering van de beroepseisen vindt binnen de oplei-
heden geeft scholen vaak de nodige logistieke ding plaats, terwijl Nederlands (gedeeltelijk) en rekenen (in
kopzorgen. Tijdens drie regiobijeenkomsten zijn geheel) centraal ontwikkelde examens zijn. De Centraal
van het Steunpunt Taal en Rekenen èn op een Ontwikkelde Examens (COE) hebben de afgelopen jaren op alle
Pro-meeting van Profiel Conferenties (27 mei jl) mbo-scholen via pilots een vaste plaats gekregen met een ei-
wisselden docenten, examenfunctionarissen en gen examenorganisatie. Engels (mbo 4) wordt voorlopig nog
managers ervaringen uit over de aanpak van de met een schoolexamen getoetst, centrale examinering wordt
examinering taal. Moet je examens taal apart vanaf 2017 – 2018 ingevoerd, analoog aan de examinering van
organiseren of als deel van de opleiding? En or- Nederlands.
ganiseer je de examens het beste centraal of de- Een aantal scholen heeft deze gelegenheid aangegrepen om
centraal? ook de instellingsexamens voor Nederlands (en Engels) cen-
traal te organiseren. Door de examinering en het onderwijs
Knup Fuhri Snethlage van elkaar los te koppelden wordt de betrouwbaarheid van
examinering verhoogd, is de gedachte. De docent examineert
zijn eigen studenten niet, dat doet een anonieme taalassessor.
Ook efficiëntie speelt een rol: met een kleine centrale examen-
organisatie kan een groot volume examens worden afgenomen
Scheiding van examinering en beoordeeld. Bovendien betekent scheiding van examinering
en onderwijs leidt tot een werkdruk- en onderwijs ook een werkdrukvermindering van taaldocen-
ten. Met name de examens spreken en gesprekken gaan vaak
vermindering van taaldocenten
ten koste van veel onderwijstijd (en vrije tijd).
Aparte examenorganisatie
Het centraal organiseren van instellingsexamens kan variëren
van een administratief logistieke oplossing tot een mbo-brede
examenorganisatie. Zo vertelt de geïnterviewde medewerker
van ROC Zadkine over het logistieke systeem voor de COE, On
Het Steunpunt taal en rekenen mbo heeft CINOP opdracht Trac, dat nu wordt ingezet voor een veel groter logistiek pro-
gegeven om de organisatie van instellingsexamens bleem: de instellingsexamens.
taal van verschillende mbo scholen in beeld te brengen. Bij ROC Flevoland vindt men efficiëntie van de examinering
Hiervoor heeft CINOP zes interviews gefilmd. In deze vooral van belang. Spreek- en gespreksexamens vinden een
korte filmpjes vertellen medewerkers van een aantal mbo- paar keer per jaar centraal plaats tijdens de zogenaamde ‘exa-
scholen hoe zij oplossingen hebben gevonden voor de mentalenmarkt’. De hele school neemt hier aan deel en per
examinering van de vaardigheden schrijven, spreken en dag worden zo’n 500 examens afgenomen en beoordeeld.
gesprekken. De aanpak van ROC Nova College is gedetailleerd uitgewerkt.
De genoemde filmpjes met interviews zijn te vinden op Nova College heeft, los van de organisatie voor het COE, een
www.steunpunttaalenrekenenmbo.nl : ‘van improviseren aparte examenorganisatie opgezet: het Regionaal Toetsbureau.
naar organiseren, zes voorbeelden’. In deze kleine examenorganisatie werken geschoolde beoorde-
laars (docenten mbo, educatie- docenten en - in drukke tijden
20 PROFIEL NUMMER 6

