Page 20 -
P. 20

THEMA Examinering in de beroepspraktijk







          Examinering van



         mondelinge





                taalvaardigheden










          De examinering van de mondelinge taalvaardig-      Examinering van de beroepseisen vindt binnen de oplei-
          heden geeft scholen vaak de nodige logistieke      ding plaats, terwijl  Nederlands (gedeeltelijk) en rekenen (in
          kopzorgen.  Tijdens drie regiobijeenkomsten        zijn geheel) centraal ontwikkelde examens zijn. De Centraal
          van het Steunpunt Taal en Rekenen èn op een        Ontwikkelde Examens (COE) hebben de afgelopen jaren op alle
          Pro-meeting van Profiel Conferenties (27 mei jl)   mbo-scholen via pilots een vaste plaats gekregen met een ei-
          wisselden docenten, examenfunctionarissen en       gen examenorganisatie. Engels (mbo 4) wordt voorlopig nog
          managers ervaringen uit over de aanpak van de      met een schoolexamen getoetst, centrale examinering wordt
          examinering taal. Moet je examens taal apart       vanaf 2017 – 2018 ingevoerd, analoog aan de examinering van
          organiseren of als deel van de opleiding? En or-   Nederlands.
          ganiseer je de examens het beste centraal of de-     Een aantal scholen heeft deze gelegenheid aangegrepen om
          centraal?                                          ook de instellingsexamens voor Nederlands (en Engels) cen-
                                                             traal te organiseren. Door de examinering en het onderwijs
          Knup Fuhri Snethlage                               van  elkaar los te  koppelden  wordt  de  betrouwbaarheid van
                                                             examinering verhoogd, is de gedachte. De docent examineert
                                                             zijn eigen studenten niet, dat doet een anonieme taalassessor.
                                                             Ook efficiëntie speelt een rol: met een kleine centrale examen-
                                                             organisatie kan een groot volume examens worden afgenomen
                  Scheiding van examinering                  en beoordeeld. Bovendien betekent scheiding van examinering
             en onderwijs leidt tot een werkdruk-            en onderwijs ook een werkdrukvermindering van taaldocen-
                                                             ten. Met name de examens spreken en gesprekken gaan vaak
                vermindering van taaldocenten
                                                             ten koste van veel onderwijstijd (en vrije tijd).

                                                             Aparte examenorganisatie
                                                             Het centraal organiseren van instellingsexamens kan variëren
                                                             van een administratief logistieke oplossing tot een mbo-brede
                                                             examenorganisatie. Zo vertelt de geïnterviewde medewerker
                                                             van ROC Zadkine over het logistieke systeem voor de COE, On
           Het Steunpunt taal en rekenen mbo heeft CINOP opdracht   Trac, dat nu wordt ingezet voor een veel groter logistiek pro-
           gegeven om  de organisatie van instellingsexamens   bleem: de instellingsexamens.
           taal van verschillende mbo scholen in beeld te brengen.   Bij ROC Flevoland vindt men efficiëntie van de examinering
           Hiervoor heeft CINOP zes interviews gefilmd. In deze   vooral van belang. Spreek- en gespreksexamens vinden een
           korte filmpjes vertellen medewerkers van een aantal mbo-   paar keer per jaar centraal plaats tijdens de zogenaamde ‘exa-
           scholen  hoe zij oplossingen hebben gevonden voor de   mentalenmarkt’. De hele school neemt hier aan deel en per
           examinering van de vaardigheden schrijven, spreken en   dag worden zo’n 500 examens afgenomen en beoordeeld.
           gesprekken.                                        De aanpak van ROC Nova College is gedetailleerd uitgewerkt.
           De genoemde filmpjes met interviews zijn te vinden op   Nova College heeft, los van de organisatie voor het COE, een
           www.steunpunttaalenrekenenmbo.nl : ‘van improviseren   aparte examenorganisatie opgezet: het Regionaal Toetsbureau.
           naar organiseren, zes voorbeelden’.               In deze kleine examenorganisatie werken geschoolde beoorde-
                                                             laars (docenten mbo, educatie- docenten en - in drukke tijden



      20                                                                                       PROFIEL  NUMMER  6
   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25