Page 15 -
P. 15
Column
Rooie oortjes
De afspraak was met een enkel telefoontje dentenbedrijf, die helaas faillissement moest
geregeld. Inmiddels begrijp ik waarom dat zo aanvragen. Zo rolde zij het onderwijs in en
soepeltjes verliep. Op de economische afde- voelt zich hier nu als een vis in het water. Het
ling van het Florijn College weten ze alles over leertraject in het callcenter is bij de diverse
de kunst van het telefoneren. Het monumenta- opleidingen een vast ingrediënt, zo’n één a
le gebouw aan de Bredase Wilhelminasingel twee klokuren per week.
heeft de omgekeerde toegankelijkheid van Er wordt alleen business to business ge-
zijn overbuurman, de Koepelgevangenis. Hier beld, dus geen privépersonen maar louter
was ooit een ziekenhuis gevestigd, nu dwar- bedrijven. Er zit een duidelijke opbouw in de
relen er op deze zonnige dag studenten door opdrachten. De studenten beginnen met da-
de vrolijk beschilderde ruimtes, die ook beter tacontrole, het checken van de zogeheten de
willen worden. Maar dan in één de zeven aan- NAW-gegevens: naam, adres en woonplaats.
geboden studierichtingen. Mijn suggestie dat een spioneerinstelling als
Vandaag breng ik een bezoek aan het inter- de NSA daarbij behulpzaam zou kunnen zijn
ne studentenbedrijf Florijn Sales & Support (F wordt vriendelijk weggelachen. Er moeten tar-
S & S). Dat bestaat uit twee callcenters, waar gets gehaald worden, uiteindelijk dient er een
de inns en outs van zakelijk telefoneren wor- betrouwbaar bestand te worden afgeleverd.
den onderwezen. ‘Training on the job,’ aldus Vervolgens worden de opdrachten geavan-
afdelingsmanager Gerard de Jongh, ‘het is de ceerder: data verzamelen, afspraken maken
enige plek in Nederland waar dat zo gebeurt.’ voor vertegenwoordigers en nabellen. Voor
Zijn snor krult van trots. Vier jaar geleden zijn sommige geslaagde acties is er een beschei-
ze begonnen, uit pure noodzaak en door de den, maar altijd welkome geldelijke beloning.
vraag uit het bedrijfsleven. ‘De belvaardigheid In de twee callcenters van F S & S kunnen
liet te wensen over,’ aldus Gerard, ‘en als je 25 studenten tegelijkertijd actief zijn. Renée
dat echt wilt trainen, kom je er niet met simu- staat hen terzijde, beantwoordt vragen, kan
latiegesprekken tussen studenten onderling.’ meeluisteren en koppelt een en ander terug.
Telefonisch contact is in het zakenleven Met rooie oortjes mag ik horen hoe Quinty (17)
van essentieel belang. Er moeten belangrijke uit Hendrik Ido Ambacht bedrijven probeert te
dingen worden gecommuniceerd en dat is interesseren voor een netwerkbijeenkomst
spannend. Je krijgt immers een onbekende tijdens een groot Bredaas sportevenement.
aan de lijn. Veel studenten moeten dan ook Ondersteund door een voorgevormde tekst
vaak enige belangst overwinnen. met veel uitnodigende woorden als ‘leuk’,
Renée Stam is de spil van de callcenters. ‘goede gesprekken’, ‘gezelligheid’, ‘gratis’ en
Zij werkte bij een opdrachtgever van het stu- ‘zomerse borrel’ doet zij haar wervende werk.
‘Zelf bellen gaat nu ook steeds makkelijker,’
zegt ze, ‘vroeger dacht ik: ik stuur wel een
mailtje of een whatsappje.’
Thom (19) is door zijn voorraad beladres-
sen heen. Het is de laatste les van het jaar, hij
is klaar. ‘Ik had eigenlijk bloemen voor u moe-
ten meenemen,’ zegt de eerstejaars Marketing
en Communicatie jolig tegen Renée. Ze be-
loont hem glimlachend: ‘Ik heb nog een adres-
je voor je’. Hij grijpt onmiddellijk de telefoon.
Marcel Verreck
Studentenbedrijf F S & S,
Florijn College, afdeling economie
SEPTEMBER 2014 15

