Page 15 -
P. 15

Column





             Rooie oortjes






              De afspraak was met een enkel telefoontje   dentenbedrijf, die helaas faillissement moest
              geregeld. Inmiddels begrijp ik waarom dat zo   aanvragen. Zo rolde zij het onderwijs in en
              soepeltjes verliep. Op de economische afde-  voelt zich hier nu als een vis in het water. Het
              ling van het Florijn College weten ze alles over   leertraject in het callcenter is bij de diverse
              de kunst van het telefoneren. Het monumenta-  opleidingen een vast ingrediënt, zo’n één a
              le gebouw aan de Bredase Wilhelminasingel   twee klokuren per week.
              heeft de omgekeerde toegankelijkheid van      Er wordt alleen business to business ge-
              zijn overbuurman, de Koepelgevangenis. Hier   beld, dus geen privépersonen maar louter
              was ooit een ziekenhuis gevestigd, nu dwar-  bedrijven. Er zit een duidelijke opbouw in de
              relen er op deze zonnige dag studenten door   opdrachten. De studenten beginnen met da-
              de vrolijk beschilderde ruimtes, die ook beter   tacontrole, het checken van de zogeheten de
              willen worden. Maar dan in één de zeven aan-  NAW-gegevens: naam, adres en woonplaats.
              geboden studierichtingen.        Mijn suggestie dat een spioneerinstelling als
                 Vandaag breng ik een bezoek aan het inter-  de NSA daarbij behulpzaam zou kunnen zijn
              ne studentenbedrijf Florijn Sales & Support (F   wordt vriendelijk weggelachen. Er moeten tar-
              S & S). Dat bestaat uit twee callcenters, waar   gets gehaald worden, uiteindelijk dient er een
              de inns en outs van zakelijk telefoneren wor-  betrouwbaar bestand te worden afgeleverd.
              den onderwezen. ‘Training on the job,’ aldus   Vervolgens worden de opdrachten geavan-
              afdelingsmanager Gerard de Jongh, ‘het is de   ceerder: data verzamelen, afspraken maken
              enige plek in Nederland waar dat zo gebeurt.’   voor vertegenwoordigers en nabellen. Voor
              Zijn snor krult van trots. Vier jaar geleden zijn   sommige geslaagde acties is er een beschei-
              ze begonnen, uit pure noodzaak en door de   den, maar altijd welkome geldelijke beloning.
              vraag uit het bedrijfsleven. ‘De belvaardigheid      In de twee callcenters van F S & S kunnen
              liet te wensen over,’ aldus Gerard, ‘en als je   25 studenten tegelijkertijd actief zijn. Renée
              dat echt wilt trainen, kom je er niet met simu-  staat hen terzijde, beantwoordt vragen, kan
              latiegesprekken tussen studenten onderling.’  meeluisteren en koppelt een en ander terug.
                 Telefonisch contact is in het zakenleven   Met rooie oortjes mag ik horen hoe Quinty (17)
              van essentieel belang. Er moeten belangrijke   uit Hendrik Ido Ambacht bedrijven probeert te
              dingen worden gecommuniceerd en dat is   interesseren voor  een netwerkbijeenkomst
              spannend. Je  krijgt  immers een  onbekende   tijdens een groot Bredaas sportevenement.
              aan de lijn. Veel studenten moeten dan ook   Ondersteund door een voorgevormde tekst
              vaak enige belangst overwinnen.  met veel uitnodigende woorden als ‘leuk’,
                 Renée Stam is de spil van de callcenters.   ‘goede gesprekken’, ‘gezelligheid’, ‘gratis’ en
              Zij werkte bij een opdrachtgever van het stu-  ‘zomerse borrel’ doet zij haar wervende werk.
                                               ‘Zelf bellen gaat nu ook steeds makkelijker,’
                                               zegt ze, ‘vroeger dacht ik: ik stuur wel een
                                               mailtje of een whatsappje.’
                                                  Thom (19) is door zijn voorraad beladres-
                                               sen heen. Het is de laatste les van het jaar, hij
                                               is klaar. ‘Ik had eigenlijk bloemen voor u moe-
                                               ten meenemen,’ zegt de eerstejaars Marketing
                                               en Communicatie jolig tegen Renée. Ze be-
                                               loont hem glimlachend: ‘Ik heb nog een adres-
                                               je voor je’. Hij grijpt onmiddellijk de telefoon.

                                               Marcel Verreck





                                               Studentenbedrijf F S & S,
                                               Florijn College, afdeling economie



              SEPTEMBER  2014                                                                                      15
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20