Page 13 -
P. 13

Transitie in zorgverlening                   De praktijkopdrachten sturen en faciliteren het leerproces.

                                                                 Ze zijn het belangrijkste hulpmiddel voor de deelnemer om al
                                                                 werkende doelgericht te leren. Voor de werkbegeleider en de
                                stelt mbo voor een               docent zijn ze een hulpmiddel om op de werkvloer systema-
                                                                 tisch kennis over te dragen.
                                                                   Omdat praktijkopdrachten centraal staan, hebben we veel
                        andere opleidingsvraag                   aandacht  besteed  aan  het  ontwerp  ervan.  Inhoudelijk  vormt
                                                                 de nieuwe bejegening van cliënten de rode draad. Qua vorm is
                                                                 er gezocht naar een vaste structuur, met een leerdoel, studie-
                                                                 aanwijzingen, korte stukjes kennis, cases en vragen. In vrijwel
                                                                 elke praktijkopdracht staan enkele vragen die een beroepspro-
              Verrijkt curriculum                                duct opleveren voor het portfolio.
              Het curriculum van een kwalificerend leertraject wordt primair
              gebaseerd op het kwalificatiedossier. We hebben het kwalifi-  Slimme vragen
              catiedossier geanalyseerd en omgezet in een programma van   Om het leerproces constructief te maken, is geprobeerd slimme
              eisen. Dit hebben we nog  eens verrijkt met innovatieve ele-  vragen te stellen. Dit zijn vragen waarbij de deelnemers men-
              menten uit kwaliteitsdocumenten  en competentieprofielen   tale activiteiten moeten verrichten, passend bij het functione-
              van de branche.                                    ringsniveau en reflectievermogen. Slimme vragen zijn niet per
               Vervolgens hebben we vastgesteld welke leerstof in dit op-  definitie open vragen. Het zijn bijvoorbeeld rubriceervragen of
              leidingstraject behandeld moest worden. Er zijn actuele onder-  koppelvragen of opdrachten waarbij er verband tussen theorie
              werpen in opgenomen, zoals technologie in de zorg, het inte-  en praktijk gelegd moet worden. Een icoontje verbeeldt de leer-
              resseren van cliënten voor je dienstverlening, het contracteren   cyclus van Kolb, zodat steeds duidelijk is of de vraag bedoeld
              van cliënten en de cliënt voorbereiden op vertrek. De leerstof is   is om te reflecteren, te conceptualiseren of te experimenteren.
              gegroepeerd en in volgorde gezet. Daar zijn ordeningsprincipes
              voor, zoals de ordening van eenvoudig naar meer complex of   Effect op de werkpraktijk
              de cyclische ordening. Bij zorgaanbieder Omring gebruikten we   In dit artikel is vanuit een leertheoretische invalshoek de rol
              het zogeheten realistische ordeningsprincipe. Hierbij staat de   belicht van praktijkopdrachten  bij  de  integratie  van leren en
              ontwikkeling van de cliënt bij de zorgaanbieder centraal. De    werken. Een recente pilot diende daarbij als kapstok. Er is in
              leerstof van de opleiding is in 70 thema’s vastgelegd.  deze pilot op verschillende momenten geëvalueerd. Daarnaast
                                                                 heeft kenniscentrum Vilans bij de nieuwe aanpak een instru-
              Onderwijskundig concept en model                   ment voor effectmeting laten ontwikkelen door Maastricht
              Op het moment dat de opleidingsdoelen duidelijk waren en de   University en IVIO-Didactiek. De rapportage wordt aan het be-
              leerstof geselecteerd en geordend, kwam de vraag op volgens   gin van het nieuwe opleidingsjaar verwacht. We kijken daar
              welke didactische uitgangspunten die leerstof het beste aan-  naar uit, omdat dan duidelijk wordt wat in dit project het feite-
              gepakt kon worden. Wat was het meest passende onderwijs-  lijke effect is op de werkpraktijk.
              kundig concept en onderwijskundig model?
               In Nederland werken veel opleidingsinstellingen vanuit het   Karin Pals is directeur van de Academie voor Wonen, Zorg en Welzijn, actief
              constructivistisch gedachtegoed. Ook in dit project is dat het   als organisatieadviseur en ontwikkelaar van nieuwe opleidingsinitiatieven.
              geval, met name in de praktijkopdrachten. De deelnemers wor-  Lies Graafsma is eigenaar van LYSK opleidingsontwikkeling en advies.
              den uitgedaagd tot het verbinden van nieuwe kennis aan oude   Voorheen werkzaam bij IVIO-Didactiek, onder andere voor de AWZW.
              kennis en tot het ontwikkelen van nieuwe concepten. ‘Afkijken
              en nadoen’ is niet voldoende. Constructief leren vindt naar ons
              idee pas plaats als de deelnemer doelgericht en systematisch   Geïntegreerd leren als gezamenlijke
              wordt gestimuleerd zijn handelings- en gevoelsrepertoire uit   uitdaging
              te breiden. Vanwege de nauwe relatie met ervarend leren, is   Ook in het mbo groeit de aandacht voor geïntegreerd leren.
              in de praktijkopdrachten bovendien de leercyclus van Kolb als   Dit soort leren speelt zich voor een groot deel af in een
              onderwijskundig model gebruikt.                      context waar productie of dienstverlening het belang-
                                                                   rijkste doel is. Het vraagt een andere organisatie van het
              Centrale rol voor praktijkopdrachten                 onderwijs, maar ook in het werk zijn aanpassingen nodig.
              Om de uitvoering van de nieuwe opleiding op de werkplek   Geïntegreerd leren stelt arbeidsorganisaties en opleidings-
              goed  te  faciliteren, zijn er bij  68  thema’s  praktijkopdrachten   instellingen dus voor een  gezamenlijke uitdaging, zij het
              ontwikkeld. Daarvan hebben er 10 betrekking op de verpleeg-  ieder vanuit eigen doelstellingen en kaders.
              technische handelingen.



              SEPTEMBER  2014                                                                                      13
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18