Page 27 -
P. 27

THEMA Examinering in de beroepspraktijk











              Een mbo-student kan het beste in de beroeps-       Hoe borg je de
              praktijk worden beoordeeld, dat doet het mees-
              te recht aan de toekomstige werksituatie. Toch
              brengen steeds meer scholen de examinering         betrouwbaarheid
              weer binnen de instelling onder. Een belangrij-
              ke reden hiervoor is dat ze de betrouwbaarheid
              van de examens niet kunnen borgen. ‘Jammer’,       van examens in
              vindt  Hannelies  Boelhouwer  van  Bureau  ICE.
              ‘Want door een aantal zaken goed te regelen, is    de praktijk?
              examinering ook in de praktijk betrouwbaar.’


              Maartje Nix

              ‘In de praktijk examineren is een behoorlijke uitdaging,’ zegt
              Hannelies Boelhouwer van Bureau ICE. ‘Voordat het examen
              wordt afgenomen moet van alles worden geregeld. Een er-
              kend leerbedrijf is niet per definitie een goed examenbedrijf.   Borging examinering door instellen
              Wanneer het op een stagebedrijf niet mogelijk is om zelfstan-  visitatiecommissie
              dig een kassa te bedienen, terwijl dat wel een exameneis is,   Ook ROC van Amsterdam, afdeling Koken & Gastheerschap
              dan  moet daar  iets op worden bedacht.  Daarnaast dient het   examineert in de beroepspraktijk door middel van proeven
              proces tijdens de examinering goed te verlopen en moet de as-  van bekwaamheid. Bij het beoordelen van de proeves van
              sessor die beoordeelt, goed zijn opgeleid.’          onder andere niveau 2 Kok en Gastheer/-vrouw stonden zij
                                                                   voor de vraag hoe ze de betrouwbaarheid van de afname
              Wat regel je vóór de afname van het examen?          en beoordeling konden borgen. Ze wilden meer grip en
              ‘Je moet onder andere bepalen waar het examen plaatsvindt   zicht op wat er in de praktijk gebeurde en besloten een
              en wie de beoordeling doet. Ook is het zaak na te gaan of de be-  visitatiecommissie in te stellen. Steekproefsgewijs leggen
              trokkenen voldoende getraind zijn in het beoordelen met het   een vakdocent en iemand uit de praktijk samen bezoeken
              beoordelingsinstrument. Eenduidige beoordelingsformulieren   af op plekken waar in de praktijk geëxamineerd wordt.
              zijn daarbij heel belangrijk. Ook moet je de afstemming tussen     Monique Bulle, Bureau ICE: ‘De afdeling Koken &
              school en praktijk moet helder vastleggen, waarbij de school   Gastheerschap heeft veel locaties waar praktijkexamen
              altijd eindverantwoordelijk is.’                     wordt gedaan. Ik heb de visitatiecommissie bewust ge-
                                                                   maakt van de wettelijke kaders waar examinering mee te
              Hoe zorg je ervoor dat het                           maken heeft en getraind op onderwerpen als ‘Wat maakt
              examineringsproces goed verloopt?                    een beoordeling betrouwbaar?’ en ‘Hoe ziet de proeve er
              ‘Leg in overleg tussen school en praktijk vast wie wat wanneer   uit en wat betekent dat voor mijn taak?’. Op basis hiervan
              doet tijdens de uitvoering van het examenproces. Hierbij zijn   hebben we een checklist gemaakt waarmee de visitatie-
              de volgende vragen relevant:  Wat is voor school en de praktijk   commissie op gedegen wijze kan beoordelen of de Proeve
              haalbaar en nodig wat betreft aanwezigheid? Hoe zorgen we   van bekwaamheid correct wordt afgenomen en of er op
              voor de juiste koppeling tussen de praktijk en de school? En   een goede manier beoordeeld wordt. Op het ROC van
              wie zetten we in?’                                   Amsterdam wordt het werken met een visitatiecommissie
                                                                   momenteel met een pilot getest.’
              En de scholing van het examenpersoneel?
              ‘Zet in ieder geval deskundige beoordelaars in tijdens de af-  Profiel-expertmeeting 18 september a.s.
              name. Dat is echt een must! Denk hierbij aan de bekendheid   ‘Borging examenkwaliteit in de mbo-beroepspraktik’ is het
              met het exameninstrument, de praktijk van de student en de   thema van de middag-expertmeeting van Profielproducties
              context van examineren. En coach een praktijkbegeleider met   op 18 september a.s. in Leerhotel Het Klooster in
              weinig ervaring in hoe hij kan beoordelen. Een bewezen moge-  Amersfoort. Theo Moolenaar (ROC van Amsterdam) en
              lijkheid op dit punt is om binnen de school docenten te trainen   Monique Bulle (Bureau ICE) geven die middag dan om
              in het trainen van betrokkenen in de praktijk.’      15.15 uur de presentatie ‘Borging van de kwaliteit door
                                                                   middel van het instellen van een visitatiecommissie’.
              Maartje Nix is communicatieadviseur bij Bureau ICE



              SEPTEMBER  2014                                                                                      27
   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32