Page 31 -
P. 31

Hans Leenders, directeur



              Middelbaar Beroepsonderwijs



                   bij het ministerie van OCW











              de Directeur Generaal  was net enkele maanden in dienst en   diversiteit in instellingsorganisaties qua omvang, functies en
              de directie MBO was net opgezet. Ik heb de sector echt moe-  opleidingen. En dan het grote aantal kwalificatiedossiers. Een
              ten leren kennen. Er was veel nieuw voor me, terwijl hier toch   en ander leidt  tot een aantal interessante vraagstukken waar
              elke dag 500.000 studenten onderwijs volgen. Het Amarantis-  de antwoorden op de korte termijn kunnen verschillen van de
              debacle speelde toen ik hier binnenkwam. Maar er was meer.   antwoorden op de lange termijn.’
              Neem de structuur van de sector die zo verschilt van het voort-
              gezet onderwijs: vier zeer uiteenlopende niveaus, een grote   Wat is uw persoonlijke kijk op de betekenis van onderwijs?
                                                                 ‘Ik kom uit een onderwijsfamilie. Ik besefte al heel vroeg dat
                                                                 onderwijs ertoe doet, dat het uitermate belangrijk is voor het
               Ruim baan voor vakmanschap:                       latere leven en wat je daarin kunt doen en bereiken. Wat je
               een toekomstgericht mbo                           meekrijgt aan talenten is deels eigen aan de natuur, noem het
               Op basis van vijftien tourdagen door het land formuleerde   een loterij, maar de ontwikkeling van die talenten kunnen we
               minister Bussemaker van OCW een beleidsbrief die ze   mede beïnvloeden, via de opvoeding en het onderwijs. Voor dat
               in juni aan de Tweede Kamer stuurde. Kern is dat mbo-  deel, het onderwijs, wil ik me inzetten met als doel iedereen de
               instellingen innovatiever, kleinschaliger en meer op de   mogelijkheden te bieden die nodig zijn. Ik vind ook dat onder-
               regio georganiseerd onderwijs gaan aanbieden. Met deze   wijs vanzelfsprekend moet zijn en ik weet ook dat dit, helaas,
               maatregelen wil minister Bussemaker het mbo-onderwijs   in onze wereld niet overal het geval is.’
               innovatiever, uitdagender en herkenbaarder maken voor
               zowel studenten, ouders als voor het regionaal bedrijfsle-  OCW wordt politiek aangestuurd, onder een volgend politiek
               ven. De agenda van het ministerie voorziet de komende ja-  bewind kunnen beleid, aansturing en uitvoering weer totaal
               ren in kortere en intensievere leerroutes, zoals nieuwe vak-  anders zijn. Wat vraagt dat?
               manschapsroutes en beroepsroutes die studenten meer   ‘Een dienend karakter. Dat zit ingebakken. Ik heb onder vele
               zullen moeten uitdagen en hen beter moeten voorbereiden   ministers en staatssecretarissen van zeker vijf politieke par-
               op wat de regionale arbeidsmarkt vraagt. Getalenteerde   tijen gewerkt. Die politieke verschillen maken op zichzelf niet
               jongeren krijgen meer mogelijkheden om hun creativiteit,   zoveel uit. Het verschil zit vooral in de manier van werken. De
               kennis en vaardigheden en ondernemerschap op hoog   ene minister vraagt om tien opties waaruit een keuze wordt
               niveau te ontwikkelen. Ook komt er extra geld voor meer   gemaakt en de andere vraagt een gericht advies. Dat laatste is
               samenwerking met regionale bedrijven en krijgen scholen   uitdagender en tegelijk gecompliceerder, maar het geeft aan
               meer ruimte om het onderwijs vorm te geven met bedrijven   hoe breed het werkveld kan zijn. Vanuit onze directie leveren
               in de regio.                                      we de feiten aan, formuleren we afwegingspunten en bieden
               www.rijksoverheid.nl/mbotour                      we ondersteuning in de Kamerdebatten. We werken daarvoor
                                                                 ook samen met andere departementen en/of experts in de     >>



              SEPTEMBER  2014                                                                                      31
   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36