Page 31 -
P. 31
Hans Leenders, directeur
Middelbaar Beroepsonderwijs
bij het ministerie van OCW
de Directeur Generaal was net enkele maanden in dienst en diversiteit in instellingsorganisaties qua omvang, functies en
de directie MBO was net opgezet. Ik heb de sector echt moe- opleidingen. En dan het grote aantal kwalificatiedossiers. Een
ten leren kennen. Er was veel nieuw voor me, terwijl hier toch en ander leidt tot een aantal interessante vraagstukken waar
elke dag 500.000 studenten onderwijs volgen. Het Amarantis- de antwoorden op de korte termijn kunnen verschillen van de
debacle speelde toen ik hier binnenkwam. Maar er was meer. antwoorden op de lange termijn.’
Neem de structuur van de sector die zo verschilt van het voort-
gezet onderwijs: vier zeer uiteenlopende niveaus, een grote Wat is uw persoonlijke kijk op de betekenis van onderwijs?
‘Ik kom uit een onderwijsfamilie. Ik besefte al heel vroeg dat
onderwijs ertoe doet, dat het uitermate belangrijk is voor het
Ruim baan voor vakmanschap: latere leven en wat je daarin kunt doen en bereiken. Wat je
een toekomstgericht mbo meekrijgt aan talenten is deels eigen aan de natuur, noem het
Op basis van vijftien tourdagen door het land formuleerde een loterij, maar de ontwikkeling van die talenten kunnen we
minister Bussemaker van OCW een beleidsbrief die ze mede beïnvloeden, via de opvoeding en het onderwijs. Voor dat
in juni aan de Tweede Kamer stuurde. Kern is dat mbo- deel, het onderwijs, wil ik me inzetten met als doel iedereen de
instellingen innovatiever, kleinschaliger en meer op de mogelijkheden te bieden die nodig zijn. Ik vind ook dat onder-
regio georganiseerd onderwijs gaan aanbieden. Met deze wijs vanzelfsprekend moet zijn en ik weet ook dat dit, helaas,
maatregelen wil minister Bussemaker het mbo-onderwijs in onze wereld niet overal het geval is.’
innovatiever, uitdagender en herkenbaarder maken voor
zowel studenten, ouders als voor het regionaal bedrijfsle- OCW wordt politiek aangestuurd, onder een volgend politiek
ven. De agenda van het ministerie voorziet de komende ja- bewind kunnen beleid, aansturing en uitvoering weer totaal
ren in kortere en intensievere leerroutes, zoals nieuwe vak- anders zijn. Wat vraagt dat?
manschapsroutes en beroepsroutes die studenten meer ‘Een dienend karakter. Dat zit ingebakken. Ik heb onder vele
zullen moeten uitdagen en hen beter moeten voorbereiden ministers en staatssecretarissen van zeker vijf politieke par-
op wat de regionale arbeidsmarkt vraagt. Getalenteerde tijen gewerkt. Die politieke verschillen maken op zichzelf niet
jongeren krijgen meer mogelijkheden om hun creativiteit, zoveel uit. Het verschil zit vooral in de manier van werken. De
kennis en vaardigheden en ondernemerschap op hoog ene minister vraagt om tien opties waaruit een keuze wordt
niveau te ontwikkelen. Ook komt er extra geld voor meer gemaakt en de andere vraagt een gericht advies. Dat laatste is
samenwerking met regionale bedrijven en krijgen scholen uitdagender en tegelijk gecompliceerder, maar het geeft aan
meer ruimte om het onderwijs vorm te geven met bedrijven hoe breed het werkveld kan zijn. Vanuit onze directie leveren
in de regio. we de feiten aan, formuleren we afwegingspunten en bieden
www.rijksoverheid.nl/mbotour we ondersteuning in de Kamerdebatten. We werken daarvoor
ook samen met andere departementen en/of experts in de >>
SEPTEMBER 2014 31

