Page 35 -
P. 35
De waarde van docentenstages
Ga in mijn sc hoenen staan!
Stages kunnen van grote waarde te zijn om als bleken dat de leeropbrengst niet beperkt is gebleven voor
docent zicht te houden op de veranderende be- docenten. Ook het werkveld (praktijkopleiders en werkbege-
roepspraktijk. Dat blijkt uit een onderzoek bij leiders) heeft profijt gehad. Zij hebben ook na de stage de lijn
het Gezondheidszorgcollege van ROC Midden weten vast te houden om de docent als informatiebron te
Nederland naar de invloed van stage-ervarin- gebruiken. Het netwerk van samenwerken is versterkt. Men
gen in de beroepspraktijk op de verschillen- kent elkaar en kan elkaar sneller vinden. Terwijl voorafgaand
de rollen van de docent binnen de opleiding aan de stage er niet altijd sprake was van gelijkwaardigheid
Verpleegkunde. Kennis van de beroepsprak- en wederkerigheid. De stage heeft bijgedragen aan respect
tijk is essentieel om samen met de student en waardering. Op de relatie gericht zijn is een voorwaarde
sturing te geven aan de loopbaan. Weten waar om elkaar te vinden in de gezamenlijke visie op opleiden.
over het gaat bij ‘hobbels’ die hij moet nemen Deze afstemming tussen school en praktijk heeft directe
in de praktijk. consequenties voor de student, die nog vaak twee werelden
ervaart, namelijk die van de school en van de praktijk. Een
Cécile Swennenhuis docentstage is dan niet voldoende om dit op te lossen, maar
de problematiek komt wel beter voor het voetlicht.
De docent heeft een belangrijke verbindingsrol in de relatie
tussen school, student en de praktijk. Het gaat er dan om ac- Het onderzoek
tuele kennis te kunnen gebruiken waarin het verband wordt Het onderzoek heeft zich met name gericht op de ervaringen
gelegd tussen de praktijk, de leerstof en het kwalificatiedos- van docenten van de opleiding Verpleegkunde in samenwer-
sier van de branche. king met het Amersfoortse ziekenhuis Meander. In totaal
Docentstages zijn echter nog steeds niet vanzelfsprekend zijn 26 individuele gesprekken gevoerd met acht docen-
en nog niet voldoende structureel ingebed in een ten en zes praktijkopleiders en er zijn 3 bijeenkomsten in
programma van deskundigheidsbevor- groepsverband geweest. In de gesprekken met de docenten
dering. Het is een taai onderwerp over wat er geleerd was (leerniveau) stonden de volgende
en initiatieven houden vaak beroepsrollen centraal:
• vakkennis opdoen om tot vernieuwingen voor de
lespraktijk te komen
• ervaringen opdoen die leiden tot onderwijs ontwikkelen
dat op de praktijk aansluit
• studieloopbaanbegeleiding geven vanuit een reëel
praktijkperspectief
• netwerken met de opleidingspartner in de praktijk om de
samenwerkingsrelatie te onderhouden.
niet langdurig stand. Uit zichzelf lopen docenten hier in Enthousiast over stage-ervaringen
de meeste gevallen niet warm voor. Bovendien zijn docen- Uit de gesprekken blijkt dat de stage-ervaringen in de
ten moeilijk uit te roosteren van de lessen en hebben an- beroeps praktijk een directe en doorwerkende invloed heb-
dere scholingen of deskundigheidsbevordering dan meer ben die van belang is voor de uitoefening van het beroep van
prioriteit. Maar na een keer de drempel te hebben genomen docent. 6 docenten hebben aangegeven dat ze de ervaringen
zijn docenten zeer enthousiast, zo laat dit kleinschalige on- direct gebruiken in de lespraktijk en in gesprek met de stu-
derzoek zien. De opgedane ervaringen in de praktijk geven denten. Voorbeelden die docenten gebruiken zijn zo actueel
inzichten voor de directe lespraktijk, het ontwikkelen en en levendig. Docenten zijn ook bevestigd in welke aanwezige
bijstellen van het curriculum en het vormgeven aan loop- kennis van hen nog actueel en paraat bleek. Deze bevestiging
baanbegeleiding aan de student. In het onderzoek is ge- geeft ook zelfvertrouwen: ‘ik weet het nog en ik kan het nog. >>
SEPTEMBER 2014 35

