Page 35 -
P. 35

De waarde van docentenstages
 Ga in mijn sc hoenen staan!












              Stages kunnen van grote waarde te zijn om als      bleken dat de leeropbrengst niet beperkt is gebleven voor
              docent zicht te houden op de veranderende be-      docenten. Ook het werkveld (praktijkopleiders en werkbege-
              roepspraktijk. Dat blijkt uit een onderzoek bij    leiders) heeft profijt gehad. Zij hebben ook na de stage de lijn
              het Gezondheidszorgcollege van ROC Midden          weten vast te houden om de docent als informatiebron te
              Nederland naar de invloed van stage-ervarin-       gebruiken. Het netwerk van samenwerken is versterkt. Men
              gen in de beroepspraktijk op de verschillen-       kent elkaar en kan elkaar sneller vinden. Terwijl voorafgaand
              de rollen van de docent binnen de opleiding        aan de stage er niet altijd sprake was van gelijkwaardigheid
              Verpleegkunde. Kennis van de beroepsprak-          en wederkerigheid. De stage heeft bijgedragen aan respect
              tijk is essentieel om samen met de student         en waardering. Op de relatie gericht zijn is een voorwaarde
              sturing te geven aan de loopbaan. Weten waar       om elkaar te vinden in de gezamenlijke visie op opleiden.
              over het gaat bij ‘hobbels’ die hij moet nemen     Deze afstemming tussen school en praktijk  heeft directe
              in de praktijk.                                    consequenties voor de student, die nog vaak twee werelden
                                                                 ervaart, namelijk die van de school en van de praktijk.  Een
              Cécile Swennenhuis                                 docentstage is dan niet voldoende om dit op te lossen, maar
                                                                 de problematiek komt wel beter voor het voetlicht.
              De docent heeft een belangrijke verbindingsrol in de relatie
              tussen school, student en de praktijk.  Het gaat er dan om ac-  Het onderzoek
              tuele kennis te kunnen gebruiken waarin het verband wordt   Het onderzoek heeft zich met name gericht op de ervaringen
              gelegd tussen de praktijk, de leerstof en het kwalificatiedos-  van docenten van de opleiding Verpleegkunde in samenwer-
              sier van de branche.                               king met het  Amersfoortse ziekenhuis Meander. In totaal
               Docentstages zijn echter nog steeds niet vanzelfsprekend   zijn 26 individuele gesprekken gevoerd met acht docen-
                       en nog niet voldoende structureel ingebed in een   ten en zes praktijkopleiders en er zijn 3 bijeenkomsten in
                             programma van deskundigheidsbevor-  groepsverband geweest.  In de gesprekken met de docenten
                                 dering. Het is een taai onderwerp    over wat er geleerd was  (leerniveau) stonden de volgende
                                      en initiatieven houden vaak   beroepsrollen centraal:
                                                                 •  vakkennis opdoen om tot vernieuwingen voor de
                                                                   lespraktijk  te komen
                                                                 •  ervaringen opdoen die leiden tot onderwijs ontwikkelen
                                                                   dat op de praktijk aansluit
                                                                 •  studieloopbaanbegeleiding geven vanuit een reëel
                                                                   praktijkperspectief
                                                                 •  netwerken met de opleidingspartner in de praktijk om de
                                                                   samenwerkingsrelatie te onderhouden.

              niet langdurig stand. Uit zichzelf lopen docenten hier in   Enthousiast over stage-ervaringen
              de meeste gevallen niet warm voor. Bovendien zijn docen-  Uit de gesprekken blijkt dat de  stage-ervaringen in de
              ten moeilijk uit te roosteren van de lessen en hebben an-  beroeps praktijk  een  directe  en  doorwerkende  invloed  heb-
              dere scholingen of deskundigheidsbevordering dan meer   ben die van belang is voor de uitoefening van het beroep van
              prioriteit.  Maar na een keer de drempel te hebben genomen   docent. 6 docenten hebben aangegeven dat ze de ervaringen
              zijn docenten zeer enthousiast, zo laat dit kleinschalige on-  direct gebruiken  in de lespraktijk en in gesprek met de stu-
              derzoek zien. De opgedane ervaringen in de praktijk geven   denten. Voorbeelden die docenten gebruiken zijn zo actueel
              inzichten voor de directe lespraktijk, het ontwikkelen en   en levendig. Docenten zijn ook bevestigd in welke aanwezige
              bijstellen van het curriculum en het vormgeven aan loop-  kennis van hen nog actueel en paraat bleek. Deze bevestiging
              baanbegeleiding aan de student. In het onderzoek is ge-  geeft ook zelfvertrouwen: ‘ik weet het nog en ik kan het nog.   >>



              SEPTEMBER  2014                                                                                      35
   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40