Page 39 -
P. 39

woorden. Een kleine greep uit een langere lijst van vragen.
              •  Hoe maakt een student zijn ondersteuningsbehoefte bij de
               aanmelding kenbaar?
              •  Wie regelt de intakegesprekken met studenten met een on-
               dersteuningsverzoek? Een centrale of decentrale onderwijs-
               administratie of doen intakers dat zelf?
              •  Wie vraagt eventuele aanvullende documentatie op? Waar
               wordt die aanvullende documentatie opgeslagen, rekening
               houdend met privacygevoelige gegevens erin?
              •  Wie beslist over een eventueel ondersteuningsaanbod? De
               intaker of een deskundige?
              •  Hoe wordt de informatie overgedragen van de intaker op de
               ondersteuner,  die  het  begeleidingstraject  gaat  uitvoeren?
               Wat is de rol van de mentor hierbij?
              •  Wie stelt het handelingsplan op?
              •  Wie bewaakt het beschikbare budget aan uit te geven onder-
               steuningsuren?                                      Passend onderwijs in het mbo
              Bij het uitwerken van het proces is het belangrijk rekening te   De meeste mbo-studenten hebben voldoende aan een
              houden met de mogelijkheden van het begeleidingssysteem.   goede basisondersteuning door een mentor. Die bewaakt
              Op die manier ontstaat een gezonde wisselwerking tussen pro-  de studievoortgang, bespreekt dat met de student en
              cesontwerp en systeeminrichting.                     stuurt bij waar nodig. Een aantal studenten heeft wat extra
                                                                   aandacht nodig. Wat extra gesprekken, wat aansporing of
              Privacy                                              een alternatieve aanpak in de klas volstaat in de regel. Dat
              Met name bij de aanvullende begeleiding van studenten ko-  vraagt echter wel wat van een mentor en docenten. Voor
              men onderwerpen aan bod die beter niet breed gedeeld wor-  een docent die de zeven competenties beheerst die de Wet
              den binnen de organisatie. Dit vraagt om een uitgekiende in-  op de beroepen in het onderwijs (Wet BIO) beschrijft, mag
              richting van rollen met bijbehorende autorisaties.   dit echter niet veel problemen opleveren. Zeker niet als de
               Alle studievolg- en begeleidingssystemen voorzien op een   onderwijsinstelling daarnaast zorgt voor een deskundige
              of andere manier wel in de mogelijkheid om gegevens af te   ondersteuning van docenten bij het hanteren van bepaalde
              schermen. Bij het ene systeem is het per registratie moge-  problemen.
              lijk aan te geven of het gaat om vertrouwelijke of openbare     Bij een aantal studenten is er duidelijk sprake van
              gegevens. Het recht om vertrouwelijke gegevens in te zien   leerbelemmerende factoren. Dat kan gaan om lichamelijke
              is dan voorbehouden aan bepaalde rollen. Andere systemen   handicaps, dyslexie of dyscalculie, psychologische pro-
              bieden de mogelijkheid om per registratie aan te geven wie er   blemen als ADHD of autisme. Ook persoonlijke omstan-
              toegang toe heeft. Bijzonder verfijnd maar minder gebruiks-  digheden (schulden of een moeilijke thuissituatie) kunnen
              vriendelijk, omdat dit per registratie extra handelingen kost.   belemmerend werken. Deze studenten hebben naast de
              Binnen Gilde Opleidingen is DBS daarom ingericht met au-  basisondersteuning ook aanvullende ondersteuning van
              torisatieniveaus die gekoppeld kunnen worden aan rollen.   deskundige ondersteuners of zelfs externe  instanties
              Gegevens op een bepaald autorisatieniveau zijn alleen maar   nodig om een diploma te behalen. Veel onderwijsinstel-
              in te zien door betrokkenen met een rol op het desbetreffende   lingen bieden aanvullende ondersteuning in de vorm van
              of hoger autorisatieniveau.                          schoolmaatschappelijk werk, ambulante begeleiding en
               Wettelijk gezien heeft iedereen recht op inzage in wat er   loopbaanadvisering.
              over hem of haar is geregistreerd. Een student moet de gege-    Mbo-instellingen krijgen het budget voor de aanvul-
              vens in een begeleidingssysteem dus ook kunnen inzien. Dat   lende ondersteuning per 1-8-2014 zelf. Zij moeten met dat
              betekent nog niet dat een student altijd toegang moet hebben   budget de ondersteuning voor alle studenten regelen. Zij
              tot het systeem. In het voorkomende geval maakt hij een af-  moeten nu zelf bepalen of, en zo ja, in welke mate een stu-
              spraak met bijvoorbeeld een teamleider. Gezamenlijk bekijken   dent in aanmerking komt voor aanvullende ondersteuning.
              ze dan de inhoud van het systeem. Docenten of mentoren wil-
              len daarom soms weten hoe ze kunnen voorkomen dat een
              student bepaalde notities of gespreksverslagen te zien krijgt.   Jef van den Hurk is adviseur Onderwijs & ICT bij M&I/Partners. Monique
              Heel simpel: wat een student niet terug mag lezen in een bege-  Lucas is hoofd van de afdeling Onderwijs, Zorg en Arbeidsmarkt van
              leidingssysteem moet je er ook niet in zetten.     Gilde Opleidingen en projectleider Passend Onderwijs.



              SEPTEMBER  2014                                                                                      39
   34   35   36   37   38   39   40