Page 39 -
P. 39
woorden. Een kleine greep uit een langere lijst van vragen.
• Hoe maakt een student zijn ondersteuningsbehoefte bij de
aanmelding kenbaar?
• Wie regelt de intakegesprekken met studenten met een on-
dersteuningsverzoek? Een centrale of decentrale onderwijs-
administratie of doen intakers dat zelf?
• Wie vraagt eventuele aanvullende documentatie op? Waar
wordt die aanvullende documentatie opgeslagen, rekening
houdend met privacygevoelige gegevens erin?
• Wie beslist over een eventueel ondersteuningsaanbod? De
intaker of een deskundige?
• Hoe wordt de informatie overgedragen van de intaker op de
ondersteuner, die het begeleidingstraject gaat uitvoeren?
Wat is de rol van de mentor hierbij?
• Wie stelt het handelingsplan op?
• Wie bewaakt het beschikbare budget aan uit te geven onder-
steuningsuren? Passend onderwijs in het mbo
Bij het uitwerken van het proces is het belangrijk rekening te De meeste mbo-studenten hebben voldoende aan een
houden met de mogelijkheden van het begeleidingssysteem. goede basisondersteuning door een mentor. Die bewaakt
Op die manier ontstaat een gezonde wisselwerking tussen pro- de studievoortgang, bespreekt dat met de student en
cesontwerp en systeeminrichting. stuurt bij waar nodig. Een aantal studenten heeft wat extra
aandacht nodig. Wat extra gesprekken, wat aansporing of
Privacy een alternatieve aanpak in de klas volstaat in de regel. Dat
Met name bij de aanvullende begeleiding van studenten ko- vraagt echter wel wat van een mentor en docenten. Voor
men onderwerpen aan bod die beter niet breed gedeeld wor- een docent die de zeven competenties beheerst die de Wet
den binnen de organisatie. Dit vraagt om een uitgekiende in- op de beroepen in het onderwijs (Wet BIO) beschrijft, mag
richting van rollen met bijbehorende autorisaties. dit echter niet veel problemen opleveren. Zeker niet als de
Alle studievolg- en begeleidingssystemen voorzien op een onderwijsinstelling daarnaast zorgt voor een deskundige
of andere manier wel in de mogelijkheid om gegevens af te ondersteuning van docenten bij het hanteren van bepaalde
schermen. Bij het ene systeem is het per registratie moge- problemen.
lijk aan te geven of het gaat om vertrouwelijke of openbare Bij een aantal studenten is er duidelijk sprake van
gegevens. Het recht om vertrouwelijke gegevens in te zien leerbelemmerende factoren. Dat kan gaan om lichamelijke
is dan voorbehouden aan bepaalde rollen. Andere systemen handicaps, dyslexie of dyscalculie, psychologische pro-
bieden de mogelijkheid om per registratie aan te geven wie er blemen als ADHD of autisme. Ook persoonlijke omstan-
toegang toe heeft. Bijzonder verfijnd maar minder gebruiks- digheden (schulden of een moeilijke thuissituatie) kunnen
vriendelijk, omdat dit per registratie extra handelingen kost. belemmerend werken. Deze studenten hebben naast de
Binnen Gilde Opleidingen is DBS daarom ingericht met au- basisondersteuning ook aanvullende ondersteuning van
torisatieniveaus die gekoppeld kunnen worden aan rollen. deskundige ondersteuners of zelfs externe instanties
Gegevens op een bepaald autorisatieniveau zijn alleen maar nodig om een diploma te behalen. Veel onderwijsinstel-
in te zien door betrokkenen met een rol op het desbetreffende lingen bieden aanvullende ondersteuning in de vorm van
of hoger autorisatieniveau. schoolmaatschappelijk werk, ambulante begeleiding en
Wettelijk gezien heeft iedereen recht op inzage in wat er loopbaanadvisering.
over hem of haar is geregistreerd. Een student moet de gege- Mbo-instellingen krijgen het budget voor de aanvul-
vens in een begeleidingssysteem dus ook kunnen inzien. Dat lende ondersteuning per 1-8-2014 zelf. Zij moeten met dat
betekent nog niet dat een student altijd toegang moet hebben budget de ondersteuning voor alle studenten regelen. Zij
tot het systeem. In het voorkomende geval maakt hij een af- moeten nu zelf bepalen of, en zo ja, in welke mate een stu-
spraak met bijvoorbeeld een teamleider. Gezamenlijk bekijken dent in aanmerking komt voor aanvullende ondersteuning.
ze dan de inhoud van het systeem. Docenten of mentoren wil-
len daarom soms weten hoe ze kunnen voorkomen dat een
student bepaalde notities of gespreksverslagen te zien krijgt. Jef van den Hurk is adviseur Onderwijs & ICT bij M&I/Partners. Monique
Heel simpel: wat een student niet terug mag lezen in een bege- Lucas is hoofd van de afdeling Onderwijs, Zorg en Arbeidsmarkt van
leidingssysteem moet je er ook niet in zetten. Gilde Opleidingen en projectleider Passend Onderwijs.
SEPTEMBER 2014 39

