Page 36 -
P. 36

Masteronderzoek










                 Een dagje meelopen of een periode meewerken in het werkveld



                                              Gesprekken voeren met de mensen in de
                                 leerwerkomgeving - stagebegeleiders - zorgvragers - zorgverleners
              Verkennen

                                                            Bekend, Bekwaam en Bevoegd blijven
                                    Mijn leerlingen in de
                                  stage aan het werk zien
                                                              Verdieping in een
                                                                                   Feeling houden met
                                                             bepaald onderwerp,
                                                                                   mijn oorspronkelijke
                                                             bijvoorbeeld nieuwe
              Verdiepen            Kennismaken met de          instrumenten             beroep
                                  leer- en werk omgeving/
                                       stageplaats






          ‘Ze zeggen dat ze ook beter en praktijkgerichter  anticiperen   redeneren moet eerder in de opleiding en het systematisch
          op  de vragen tijdens de studentbegeleiding.       werken dat moet in de vaardigheidslessen strakker,’ zegt
           Op gebied van samenwerking tussen docent en het werk-  een docent hierover.  Het verwerken  van de opgedane in-
          veld heeft de stage invloed gehad op de beeldvorming van   zichten in  het curriculum  heeft zich  nu voornamelijk  be-
          elkaar. Het ‘er al te lang uit zijn’ van de docent  is een te   perkt tot het bijstellen van eigen lessen of individuele loop-
          eenzijdig beeld  gebleken, hij  kan wel degelijk  iets bete-  baanbegeleiding en voor een klein deel tot het bijstellen van
          kenen voor het leren in de praktijk, maar dat lukt alleen   het curriculum.
          als je er ook daadwerkelijk bent,  zo geven 4 docenten en
          4 praktijkopleiders aan. ‘Hoe je een beroepsprestatie uitzet   Welke weg is nog te gaan?
          over een stageperiode hier op de afdeling,daar heb ik de do-  Docentstages kunnen in een structurele samenwerking met
          cent als informatiebron voor kunnen gebruiken,’ zegt een   het werkveld het samen opleiden voor de student concreter
          praktijkopleider. De stages hebben ook voor de docenten   vormgeven. Uit de interviews is gebleken dat de rol van de
          inzichten opgeleverd over de complexiteit van het beroep   docent bij het verbinden van theorie en praktijk in het cur-
          van Verpleegkundige in de ziekenhuisbranche. ‘Het klinisch   riculum nu nog beperkt is. Door zowel docenten als praktijk-
                                                             opleiders wordt opgemerkt dat de student veelal zelf de ver-
                                                             binding in het curriculum moet maken. Continuïteit in een
           In deze rubriek komen docenten aan het woord die   programma van docentstages kan effect opleveren op organi-
           een masteropleiding volgen en als onderdeel daarvan   satorisch niveau. Voor stagebegeleiders is het gemakkelijker
           onderzoek doen. Onderzoek is bij uitstek een middel om   om leersituaties te creëren als er van te voren is afgestemd
           vraagstukken in de eigen onderzoekspraktijk eens van   over doelen en de leeractiviteiten in de stage. In gesprekken
           een andere kant te bekijken of beter te onderbouwen. De   met praktijkopleiders is aangegeven dat de betrokkenheid
           auteurs geven een impressie van hun onderzoeksresulta-  van de werkbegeleiders groter was als men op de hoogte was
           ten en laten zo tegelijkertijd zien welke prangende vragen   van de stagedoelen van de docent.
           er leven onder mbo-docenten.                       In bijgaand schema wordt een stagemodel gepresenteerd
              De selectie van onderzoeken staat onder supervisie   dat gebaseerd is op de onderzoeksresultaten en waarin mo-
           van Elly de Bruijn, lector Beroepsonderwijs, Hogeschool   gelijk opbrengsten van de docentstages worden gekoppeld
           Utrecht en bijzonder hoogleraar Pedagogisch-didactische   aan het ‘soort stage’ die verschillen in specifieke doelen en
           vormgeving van beroepsonderwijs, volwasseneneducatie   activiteiten.
           en levenslang leren, Universiteit Utrecht. Zij begeleidt hen
           bij het schrijven. De eindredactie berust bij het vakblad   Cécile Swennenhuis, Coördinator Regionaal BPV bureau Amersfoort en
           Profiel.                                          Omstreken - Praktijkcoördinator Verpleging en Verzorging – docent oplei-
           Informatie: elly.debruijn@hu.nl en                ding Praktijkopleider Gezondheidszorgcollege, ROC  Midden Nederland. Ze
           ben.claessens@profielproducties.nl                deed tussen 2012-2014 de master Leren en Innoveren aan Hogeschool
                                                             InHolland.



      36                                                                                       PROFIEL  NUMMER  6
   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40