Page 36 -
P. 36
Masteronderzoek
Een dagje meelopen of een periode meewerken in het werkveld
Gesprekken voeren met de mensen in de
leerwerkomgeving - stagebegeleiders - zorgvragers - zorgverleners
Verkennen
Bekend, Bekwaam en Bevoegd blijven
Mijn leerlingen in de
stage aan het werk zien
Verdieping in een
Feeling houden met
bepaald onderwerp,
mijn oorspronkelijke
bijvoorbeeld nieuwe
Verdiepen Kennismaken met de instrumenten beroep
leer- en werk omgeving/
stageplaats
‘Ze zeggen dat ze ook beter en praktijkgerichter anticiperen redeneren moet eerder in de opleiding en het systematisch
op de vragen tijdens de studentbegeleiding. werken dat moet in de vaardigheidslessen strakker,’ zegt
Op gebied van samenwerking tussen docent en het werk- een docent hierover. Het verwerken van de opgedane in-
veld heeft de stage invloed gehad op de beeldvorming van zichten in het curriculum heeft zich nu voornamelijk be-
elkaar. Het ‘er al te lang uit zijn’ van de docent is een te perkt tot het bijstellen van eigen lessen of individuele loop-
eenzijdig beeld gebleken, hij kan wel degelijk iets bete- baanbegeleiding en voor een klein deel tot het bijstellen van
kenen voor het leren in de praktijk, maar dat lukt alleen het curriculum.
als je er ook daadwerkelijk bent, zo geven 4 docenten en
4 praktijkopleiders aan. ‘Hoe je een beroepsprestatie uitzet Welke weg is nog te gaan?
over een stageperiode hier op de afdeling,daar heb ik de do- Docentstages kunnen in een structurele samenwerking met
cent als informatiebron voor kunnen gebruiken,’ zegt een het werkveld het samen opleiden voor de student concreter
praktijkopleider. De stages hebben ook voor de docenten vormgeven. Uit de interviews is gebleken dat de rol van de
inzichten opgeleverd over de complexiteit van het beroep docent bij het verbinden van theorie en praktijk in het cur-
van Verpleegkundige in de ziekenhuisbranche. ‘Het klinisch riculum nu nog beperkt is. Door zowel docenten als praktijk-
opleiders wordt opgemerkt dat de student veelal zelf de ver-
binding in het curriculum moet maken. Continuïteit in een
In deze rubriek komen docenten aan het woord die programma van docentstages kan effect opleveren op organi-
een masteropleiding volgen en als onderdeel daarvan satorisch niveau. Voor stagebegeleiders is het gemakkelijker
onderzoek doen. Onderzoek is bij uitstek een middel om om leersituaties te creëren als er van te voren is afgestemd
vraagstukken in de eigen onderzoekspraktijk eens van over doelen en de leeractiviteiten in de stage. In gesprekken
een andere kant te bekijken of beter te onderbouwen. De met praktijkopleiders is aangegeven dat de betrokkenheid
auteurs geven een impressie van hun onderzoeksresulta- van de werkbegeleiders groter was als men op de hoogte was
ten en laten zo tegelijkertijd zien welke prangende vragen van de stagedoelen van de docent.
er leven onder mbo-docenten. In bijgaand schema wordt een stagemodel gepresenteerd
De selectie van onderzoeken staat onder supervisie dat gebaseerd is op de onderzoeksresultaten en waarin mo-
van Elly de Bruijn, lector Beroepsonderwijs, Hogeschool gelijk opbrengsten van de docentstages worden gekoppeld
Utrecht en bijzonder hoogleraar Pedagogisch-didactische aan het ‘soort stage’ die verschillen in specifieke doelen en
vormgeving van beroepsonderwijs, volwasseneneducatie activiteiten.
en levenslang leren, Universiteit Utrecht. Zij begeleidt hen
bij het schrijven. De eindredactie berust bij het vakblad Cécile Swennenhuis, Coördinator Regionaal BPV bureau Amersfoort en
Profiel. Omstreken - Praktijkcoördinator Verpleging en Verzorging – docent oplei-
Informatie: elly.debruijn@hu.nl en ding Praktijkopleider Gezondheidszorgcollege, ROC Midden Nederland. Ze
ben.claessens@profielproducties.nl deed tussen 2012-2014 de master Leren en Innoveren aan Hogeschool
InHolland.
36 PROFIEL NUMMER 6

