Page 33 -
P. 33
sector. En natuurlijk ga je als ambtenaar, als je ergens langer
zit, wel wat vinden. Maar de uiteindelijke keuze is en blijft aan Het ministerie van OCW in
de politiek. vakblad Profiel
Een bewindspersoon wil zijn/haar eigen stempel kunnen In samenwerking met de directie MBO van het ministerie
drukken en gericht iets in beweging brengen. Dat gebeurt met van OCW schenkt Profiel de komende tijd aandacht aan
name via plannen en acties op basis van politiek-ideologische de visie en het rijksbeleid voor het mbo. De publicaties
visies. Je mag van een bewindspersoon niet vragen vier jaar belichten aan de hand van thema’s de inrichting, de pres-
lang niet al te veel te doen en alleen voor voldoende geld en taties en de ontwikkeling van de sector naar de toekomst
stabiliteit te zorgen, maar de sector is wel gebaat bij rust, regel- toe en het belang hierbij van een constructieve en tegelijk
maat, continuïteit. Het is mede ons werk om met de bewinds- kritische dialoog tussen Den Haag en het mbo. Wij vragen
man of -vrouw mee te denken in het concretiseren van een u onderling uw kennis en ervaring over deze thema’s te
politieke ambitie.’ delen aan de hand van goede voorbeelden via Profiel.
In deze eerste bijdrage geeft directeur Hans Leenders zijn
Uw voorganger mevrouw Jeanette Noordijk is tegenwoordig visie op de sector en het beleid dat daarvoor wordt ont-
voorzitter CvB van een groot roc. Ze was heel open toen ze wikkeld.
enige tijd geleden in een interview met Profiel erkende dat de Reacties via kwaliteitmbo@minocw.nl
maatregelen van OCW, waaraan ze in 12 jaar directievoering
op het departement zelf had meegewerkt, in de praktijk toch
zoveel weerbarstiger bleken dan gedacht. Ze had grote moeite
met de kwalificatiedossiers waaraan ze beleidsmatig zelf had
meegewerkt.
‘Jeanette heeft haar eerlijkheid niet alleen in het interview in het beleid optimaal gebruik gaan maken van de beschikbare
Profiel geuit, maar ook teruggebracht naar het departement. mensen, kennis, voorzieningen, mogelijkheden. Het mbo in
Enkele maanden na haar vertrek is ze op een van de OCW- ons land doet het uitstekend, ook in vergelijking internatio-
bijeenkomsten geweest en wat ze vertelde loog er niet om. Ze naal. Met name als het gaat om de aansluiting onderwijs-ar-
was geschrokken van de implicatie van een aantal maatrege- beidsmarkt hebben we een voorbeeldfunctie. Dat is mede te
len die, onder haar directievoering, vanuit het departement danken aan de structuur, de organisatie en het beleid die zich
voor de sector waren bedacht. Dat bevestigt voor mij nog eens bewezen hebben, maar ook aan de mensen die er werkzaam
het belang van de vraag hoe je de verbinding kunt leggen met zijn. Je hoeft als overheid zeker niet alles op te leggen. Maar je
hebt als overheid een verantwoordelijkheid om jongeren een
goede start te geven en als er knelpunten zijn kun je daar als
We willen voorkomen overheid niet omheen. Bij VSV hebben we vanwege de hoge
cijfers van schooluitval indertijd het initiatief genomen. Op dat
dat er opnieuw prikkels ontstaan
gebied kunnen instellingen nu met elkaar benchmarken om
die tot ongewenste keuzes of te kijken hoe de resultaten van een ander zijn en wat ze van
gedrag in het onderwijs leiden elkaar kunnen leren om een jongere binnen boord te houden.
Dat zou ik bij veel meer mbo onderwerpen willen zien. Of neem
de concurrentie om de leerling, dat heeft vanuit een verkeerde
prikkel te lang kunnen plaatsvinden. Er zijn tal van populaire
de sector waarvoor de plannen bestemd zijn, vóórdat die plan- opleidingen ontstaan waarmee instellingen elkaar beconcur-
nen hun effect krijgen. Wat het extra gecompliceerd maakt, is reerden. Dat liep uit de hand. Daarin is gesaneerd en momen-
de grote diversiteit van partijen in het mbo. Een beleidsbrief teel staat voor opleidingen samenwerking tussen instellingen
die naar de Tweede Kamer gaat, moet ook gedragen worden voorop. We kijken nu, conform de wens van de minister, of
door een bredere doelgroep waar het beleid voor bestemd is: een extra resultaatprikkel via de bekostiging kan bijdragen tot
de docenten, het instellingsbestuur, de stage-bedrijven, de onderwijskwaliteit. Dat zijn keuzes waar je vooraf goed over
gemeentes etc. Wat ons bindt is het containerbegrip ‘zo goed moet nadenken. We willen voorkomen dat er opnieuw prikkels
mogelijk onderwijs’, maar voor elk van die groepen ziet dat er ontstaan die tot ongewenste keuzes of gedrag in het onderwijs
heel anders uit.’ leiden. Als overheid hebben we de taak zaken transparant te
maken en het veld aan te sporen tot en te ondersteunen bij
Wil de overheid voorwaardenscheppend zijn of ook de inhoud een betere kwaliteit. We praten over publiek onderwijs, over de
regelen? Er zijn in het mbo tienduizenden professionals met toekomst van jonge mensen, mensen of instellingen kunnen
de wereld aan ervaring en kennis actief. Wat is hun rol in het daarin niet zomaar hun eigen gang gaan.’
totaal van de beleidsontwikkeling?
‘Het gaat er om dat we niet alleen in de praktijk maar ook voor Ben Claessens is hoofdredacteur van Profiel Producties
SEPTEMBER 2014 33

