Page 29 -
P. 29
THEMA Examinering in de beroepspraktijk
3 tips Vergroot de rol van de BPV-coördinator in het bewaken van
1
Benut gesprekken met bedrijven beter
TIP
(kwaliteitsborging vooraf)
de examenkwaliteit. Voortgangsgesprekken bij BPV-bedrijven
worden vaak onvoldoende benut om ook de kwaliteitseisen
van de examinering aan de orde te stellen. Bespreek bijvoor-
voor kwaliteitsborging beeld de beoordelingsinstrumenten, geef uitleg over hoe een
goed oordeel bij een examen tot stand komt en vraag naar de
risico’s. Luister en bedenk samen oplossingen. Hiermee draag
je bij aan de professionele ontwikkeling van de praktijkoplei-
Bedrijven en mbo-instellingen staan samen der on-the-job. Benut vervolgens ook de informatie vanuit de
voor de opgave om de examenkwaliteit te bor- praktijkopleider om als roc kwaliteitsdoelen te stellen en ver-
gen. Het kan niet zo zijn dat stagiaires bij de be- beteringen door te voeren.
drijven maar ‘een dotje doen’ of elke student op
een andere manier beoordeeld wordt. Maar hoe 2 Vergroot de betrokkenheid van
gaan we dat doen? Wat werkt wel en niet? Drie TIP studenten (kwaliteitsborging tijdens)
tips om de kwaliteitsborging van examinering Een student die stage heeft gelopen wil graag een examen doen
in de beroepspraktijk te versterken waarin hij kan aantonen waartoe hij echt in staat is. Een slecht
uitgevoerd examen geeft ook hem of haar geen voldoening.
José Dams en Marloes van Bussel Informeer de student dat hij tot op zekere hoogte kan waken
en signaleren dat het examen verloopt, zoals het zou moeten
Stel: een mbo-student zit in zijn laatste jaar van zijn op- verlopen. Lijkt alles goed geregeld voor mijn examen? En komt
leiding Logistiek medewerker en zijn laatste BPV-periode een bedrijf de afspraken na, waarover de school mij geïnfor-
loopt af. Het onderwijs is afgerond en de examenperiode meerd heeft? Bereid een student goed voor op zijn examen en
breekt aan. Het roc hecht waarde aan de authenticiteit van op de kwaliteit die de school voor ogen heeft. Houd contact
de examensituatie en examineert in de beroepspraktijk bij met de student via de e-mail of WhatsApp over de planning en
het leerbedrijf. Ook wil de school een betrouwbaar examen. voorbereiding van zijn examen.
Hiervoor moet het bedrijf procedures volgen en beoorde-
lingslijsten invullen. TIP 3 Doe een steekproef van
De vraag is echter of het bedrijf daar op zit te wachten en of examenmomenten (kwaliteitsborging
de praktijkopleider wel goed toegerust is om te examineren. achteraf)
Veel bedrijven zien zo’n examenmoment als een mogelijkheid Een steekproef doe je om achteraf te kunnen bepalen of exa-
om te kijken of de stagiair geschikt is met het oog op de (toe- mens verlopen zijn zoals afgesproken. Ook is het een mooie
komstige) werving van personeel. En dan kijk je juist ook naar kans om als docent, opleidingsmanager of examenfunctiona-
andere zaken dan de prestatie-indicatoren. Voor het bedrijf is ris te ervaren hoe zo’n examenmoment eruit ziet in de prak-
juist belangrijk dat deze student zich collegiaal opstelt, flexibel tijk en om op basis daarvan procedures en materialen verder
is en snel leert. te verbeteren. Vergroot de opbrengst van de steekproef door
voorafgaande aan de examenperiode een goede onderzoeks-
vraag te stellen om je te kunnen richten op wat je echt wilt
weten.
Natuurlijk leiden deze tips niet automatisch tot dé oplossing.
Ze maken wel duidelijk dat alle betrokkenen in de driehoek
student-school-bedrijf een bijdrage kunnen leveren. Met de
Kwaliteitsborging is het proces van het bewaken en verbete- dialoog tussen roc en bedrijf als onmisbaar smeermiddel.
ren van de examenkwaliteit. Een goede borging betekent dat er Begrip voor elkaars perspectief en belang is de manier om ver-
grip is op het examenproces, zodat de kwaliteit wordt bereikt der te komen. Juist door tegemoet te treden aan wensen van
die je vooraf beoogt. Kwaliteitsborging verdient gedurende het bedrijven, door bijvoorbeeld het examen te plannen op een
hele jaar aandacht. Het gaat niet alleen om een het evaluatie- moment dat goed bij het bedrijfsproces past, kan er een geza-
moment na dat alle examens zijn geweest. Maar ook vooraf en menlijk streven naar kwaliteit ontstaan.
tijdens het examen kun je maatregelen nemen om de kwaliteit
verder te versterken. Drie tips: José Dams en Marloes van Bussel zijn werkzaam als adviseur bij CINOP
SEPTEMBER 2014 29

