Page 29 -
P. 29

THEMA Examinering in de beroepspraktijk





             3 tips                                              Vergroot de rol van de BPV-coördinator in het bewaken van


                                                                   1
                                                                        Benut gesprekken met bedrijven beter
                                                                   TIP
                                                                        (kwaliteitsborging vooraf)

                                                                 de examenkwaliteit. Voortgangsgesprekken bij BPV-bedrijven
                                                                 worden vaak onvoldoende benut om ook de kwaliteitseisen
                                                                 van de examinering aan de orde te stellen. Bespreek bijvoor-
              voor kwaliteitsborging                             beeld de beoordelingsinstrumenten, geef uitleg over hoe een
                                                                 goed oordeel bij een examen tot stand komt en vraag naar de
                                                                 risico’s. Luister en bedenk samen oplossingen. Hiermee draag
                                                                 je bij aan de professionele ontwikkeling van de praktijkoplei-
              Bedrijven en mbo-instellingen staan samen          der on-the-job. Benut vervolgens ook de informatie vanuit de
              voor de opgave om de examenkwaliteit te bor-       praktijkopleider om als roc kwaliteitsdoelen te stellen en ver-
              gen. Het kan niet zo zijn dat stagiaires bij de be-  beteringen door te voeren.
              drijven maar ‘een dotje doen’ of elke student op
              een andere manier beoordeeld wordt. Maar hoe         2    Vergroot de betrokkenheid van
              gaan we dat doen? Wat werkt wel en niet? Drie        TIP  studenten (kwaliteitsborging tijdens)
              tips om de kwaliteitsborging van examinering       Een student die stage heeft gelopen wil graag een examen doen
              in de beroepspraktijk te versterken                waarin hij kan aantonen waartoe hij echt in staat is. Een slecht
                                                                 uitgevoerd examen geeft ook hem of haar geen voldoening.
              José Dams en Marloes van Bussel                    Informeer de student dat hij tot op zekere hoogte kan waken
                                                                 en signaleren dat het examen verloopt, zoals het zou moeten
              Stel: een mbo-student zit in zijn laatste jaar van zijn op-  verlopen. Lijkt alles goed geregeld voor mijn examen? En komt
              leiding Logistiek medewerker en zijn laatste BPV-periode   een bedrijf de afspraken na, waarover de school mij geïnfor-
              loopt af. Het onderwijs is afgerond en de examenperiode   meerd heeft? Bereid een student goed voor op zijn examen en
              breekt aan. Het roc hecht waarde aan de authenticiteit van   op de kwaliteit die de school voor ogen heeft. Houd contact
              de examensituatie en examineert in de beroepspraktijk bij   met de student via de e-mail of WhatsApp over de planning en
              het leerbedrijf. Ook wil de school een betrouwbaar examen.   voorbereiding van zijn examen.
              Hiervoor moet het bedrijf procedures volgen en beoorde-
              lingslijsten invullen.                               TIP  3  Doe een steekproef van
               De vraag is echter of het bedrijf daar op zit te wachten en of   examenmomenten (kwaliteitsborging
              de praktijkopleider wel goed toegerust is om te examineren.   achteraf)
              Veel bedrijven zien zo’n examenmoment als een mogelijkheid   Een steekproef doe je om achteraf te kunnen bepalen of exa-
              om te kijken of de stagiair geschikt is met het oog op de (toe-  mens verlopen zijn zoals afgesproken. Ook is het een mooie
              komstige) werving van personeel. En dan kijk je juist ook naar   kans om als docent, opleidingsmanager of examenfunctiona-
              andere zaken dan de prestatie-indicatoren. Voor het bedrijf is   ris te ervaren hoe zo’n examenmoment eruit ziet in de prak-
              juist belangrijk dat deze student zich collegiaal opstelt, flexibel   tijk en om op basis daarvan procedures en materialen verder
              is en snel leert.                                  te verbeteren. Vergroot de opbrengst van de steekproef door
                                                                 voorafgaande aan de examenperiode een goede onderzoeks-
                                                                 vraag te stellen om je te kunnen richten op wat je echt wilt
                                                                 weten.


                                                                 Natuurlijk leiden deze tips niet automatisch tot dé oplossing.
                                                                 Ze maken wel duidelijk  dat alle betrokkenen in de driehoek
                                                                 student-school-bedrijf een bijdrage kunnen leveren. Met de
              Kwaliteitsborging is het proces van het bewaken en verbete-  dialoog tussen roc en bedrijf als onmisbaar smeermiddel.
              ren van de examenkwaliteit. Een goede borging betekent dat er   Begrip voor elkaars perspectief en belang is de manier om ver-
              grip is op het examenproces, zodat de kwaliteit wordt bereikt   der te komen. Juist door tegemoet te treden aan wensen van
              die je vooraf beoogt. Kwaliteitsborging verdient gedurende het   bedrijven, door bijvoorbeeld het examen te plannen op een
              hele jaar aandacht. Het gaat niet alleen om een het evaluatie-  moment dat goed bij het bedrijfsproces past, kan er een geza-
              moment na dat alle examens zijn geweest. Maar ook vooraf en   menlijk streven naar kwaliteit ontstaan.
              tijdens het examen kun je maatregelen nemen om de kwaliteit
              verder te versterken. Drie tips:                   José Dams en Marloes van Bussel zijn werkzaam als adviseur bij CINOP



              SEPTEMBER  2014                                                                                      29
   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34